داود حسینپور، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو،با اشاره به بحث عدم هدفمندی پایاننامهها گفت: سالهاست که بحثی در موضوع شکاف بین علم و عمل مطرح است، گفته میشود تحقیقاتی که در دانشگاه شکل میگیرد در راستای نیازهای کشور نیست.
وی افزود: به عبارت دیگر پایاننامهها هدفمند نیستند و به صورت جزیرهای و پراکنده کارهایی را انجام میدهیم که در نهایت مسائل کلان کشور را حل نمیکند. علت پراکندگی پایان نامهها چیست؟
معاون پژوهشی دانشگاه علامه در ادامه با اشاره به برنامه اولویت دانشگاه افزود: در زمینه هدفمندی پایاننامهها چند کار کلیدی در نظر گرفتیم. یکی از آنها برنامه راهبردی ۵ ساله و برنامه سالانه است. ما به دنیال مرجعیت درعلوم انسانی هستیم و گام اول ما برای رسیدن به این مرجعیت، تحول در علوم انسانی است.
تدبیر دانشگاه علامه در جهت ایجاد پایان نامههای هدفمند
حسینپور با اشاره به مرجعیت در علوم انسانی گفت: ۷ محور را حول این موضوع تعریف کردیم این ۷ محور در سه طبقه قرار میگیرد. رتبه بندی ما در نظام جهانی، رتبه بندی ما در نظام ISC کشور و برنامههای تحولی که دانشگاه تهیه کرده است. اولین گام پایاننامههای هدفمند را علامه برداشت.
وی با اشاره به تدبیر دانشگاه علامه در جهت ایجاد پایان نامههای هدفمند گفت: از این به بعد تمام پایان نامهها و رسالهها باید موضوعی را انتخاب کنند که یا در رتبه بندی یا در برنامههای راهبردی دانشگاه به ما کمک کند. به عبارت دیگر خلاصه همه اینها دو حالت بیشتر نیست، یا باید یک نیاز از نیازهای کلان کشور را رفع کند یا مرز دانش باشد و به علم اضافه کند.
معاون پژوهشی دانشگاه علامه تصریح کرد: اضافه کردن به دانش میتواند اسلامی سازی، بومیسازی و روزآمدی باشد. اعضای هیئت علمی دانشگاه یا باید در مرز دانش حرکت کنند تا مجهولات آن رشته را حل شود یا یکی از مسائل کلیدی کشور و دستگاه اجرایی را حل کنند. موضوع پایاننامهها را پژوهشگاهها مشخص میکنند.
حسین پور اتصال پایاننامهها به پژوهشگاهها را یکی دیگر از عوامل هدفمندی پایاننامهها دانست و گفت: در بخش دوم، رسالهها و پایان نامهها را به پژوهشگاهها وصل کردیم. پژوهشگاههای ما اولویت دستگاهها را دارند و مسائل کلان کشور را در پژوهشگاهها دنیال میکنند. حوزه فعالیت پژوهشگاهها، پژوهشهای بنیادی در حوزه نظری و پژوهشهای کاربردی است که نیاز دستگاه اجرایی را حل میکند.
وی با اشاره به اهمیت پایاننامههای هدفمند گفت: از مهر سال ۱۴۰۲ هر کس بخواهد پایاننامه و رساله انتخاب کند باید در یکی از این پژوهشگاهها یکی از اولویتهای دستگاههای کشور را انتخاب کند. این مسائل در حوزه اقتصاد، آموزش عالی، علم و فناوری، محیط زیست و دیگر حوزهها مطرح شده که دانشجو باید از بین آن موضوعها انتخاب کند. مشخص است که در نهایت این پژوهش به یکی از نیازهای ما پاسخ خواهد داد.
اولویت پژوهی؛ بخشی از هدفمندی پایان نامهها
معاون پژوهشی دانشگاه علامه تصریح کرد: دیگر اینگونه نیست که موضوع پایاننامهای فقط برای رفع تکلیف و فارغالتحصیلی انتخاب شود. زیرا هزینه میشود و ۵ اساتید در دوره دکتری هدایت رساله را به عهده دارند و حتما باید بتواند یکی از مسائل کلان کشور را پاسخگو باشد.
وی با اشاره به برنامههای دیکر در جهت هدفمندسازی پاباننامهها افزود: بخش سوم نیز در حال طراحی است. استخراج شبکه دانش که در آن مشخص میشود کجا بیشتر کارکردیم و کجا خلا وجو دارد.
حسینپورتصریح کرد: پس از استخراج شبکه دانش، طراحی نقشه پژوهشی دانشگاه انجام خواهد شد. این نقشه نظام مسائل و نظام موضوعات را شکل میدهد به عبارت دیگر همان سند اولویت پژوهشی علوم انسانی است. بدین صورت بخشی از هدفمندی پایان نامهها و رسالهها انجام میشود.