به گزارش گروه استانها خبرگزاری دانشجو، در این مراسم که همزمان با برگزاری همایش حکمرانی متعالی در تالار حکمت دانشگاه شیراز با عنوان «منطق حکمرانی مبتنی بر بینش تمدنی ایرانی - اسلامی» صورت گرفت، صاحب نظران مختلف درخصوص محورهای مختلف ازجمله «حکمرانی استانی، چالشها و الزامات» سخن گفتند.
ازجمله محورهای برگزاری این همایش میتوان به «بررسی انتقادی مدلهای حکمرانی موجود در جهان براساس بینش تمدنی»، «آسیبشناسی مدلهای حکمرانی بعد از انقلاب اسلامی ایران براساس بینش تمدنی»، «تمرکززدایی و تحول در منطق حکمرانی»، «ارتقاء حکمرانی استانی و تحول در منطق حکمرانی»، «عدالت منطقهای و تحول در منطق حکمرانی» و «دانشگاه و تحول در منطق حکمرانی» اشاره کرد.
علیرضا پیروزمند قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی با موضوع منطق حکمرانی مبتنی بر بینش تمدنی ایرانی _ اسلامی، حسن بختیاری رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی با موضوع حکمرانی استانی و تمرکززدایی و مصطفی اسماعیلی معاون پژوهشی پژوهشکده راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع بازاندیشی منطق سیاستگذاری کلی در جمهوری اسلامی ایران؛ ضرورت گذار پارادایمی از حکومت محوری به حکمرانی و محمدهادی صادقی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز درخصوص راه اندازی پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز، در این همایش سخنرانیهای خود را ایراد کردند.
محمد جواهری طهرانی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز و رئیس پژوهشکده حکمرانی نیز در حاشیه این مراسم به معرفی این پژوهشکده پرداخت و گفت: این مرکز مطالعاتی در زمینه ادبیات حکمرانی در حوزه اندیشه تمدن نوین ایرانی اسلامی فعالیت خواهد کرد.
وی افزود: این پژوهشکده تلاش دارد در گام اول به صورت نظاممند فهم مدرنی که در جوامع غربی از ادبیات حکمرانی وجود دارد را برای آشنایی اساتید و دانشجویان وارد ایران کند و در گام بعد، رویکرد تمدنی و فلسفی این ادبیات را با توجه به ریشههای تمدنی ایران اسلامی بازتحلیل کند.
جواهری طهرانی بیان کرد: پژوهشکده حکمرانی مبتنی بر ضرورت جهتدهی علمی و توسعه حکمرانی پژوهش محور و دانش محور در طرح توسعه دانشگاه شیراز تعریف شده است تا نسبت دانشگاه به حاکمیت و مدیریت اجتماعی را محقق کند.
وی، حیطههای کارکردی این پژوهشکده را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: کارگروهها و مراکز مطالعات تخصصی از حیث پرداختن به مبانی بینش تمدنی و منطق حکمرانی و همچنین مباحث بنیادین حکمرانیهای مدرن و سکولار فعالیت خودش را دنبال میکند.
جواهری طهرانی ادامه داد: پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز مباحث عینی و انضمامی که نوع رویکرد حکمرانی با منطق تمدنی در حوزههای تخصصی، جامعهشناسی سیاسی، فارسشناسی، حکمرانی امنیت، مطالعات شرق آسیا و خلیج فارس و حکمرانی حقوقی، حوزه سیاست جنایی و حکمرانی فرهنگی، اقتصادی و حکمرانی در حوزه علم و فناوری را با منطق انتقادی نسبت به وضع کنونی بررسی میکند تا بتواند رویکرد ایجابی به توسعه ادبیات حکمرانی تمدنی اسلامی داشته باشد.
وی با بیان اینکه برنامهریزی برای تأسیس پژوهشکده حکمرانی دانشگاه شیراز از خردادماه 1401 با تمرکز در دانشکده حقوق شروع شد، افزود: اکنون پس از گذشت حدود یک سال از فراهمسازی زیرساختها این پژوهشکده با حضور مسئولان استانی افتتاح شد.
جواهری طهرانی هدف اصلی این پژوهشکده را پرداختن به مسائل و چالشهای ملی و منطقهای با اولویت شهر شیراز، استان فارس و جنوب کشور از دیدگاه علمی و ارائه راهکارهای راهبردی و کاربردی به دستگاههای اجرایی و حاکمیتی عنوان کرد تا سازمانهای دولتی و حاکمیتی بتوانند با منطق پژوهشمحور، تصمیم گیری و سیاست گذاری کنند و ضمن احصاء چالشها و مشکلات روند ارتقای مدیریتی حاکمیتی در سطح کشور محقق شود.
محمدهادی صادقی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز هم در مراسم افتتاحیه همایش حکمرانی متعالی اظهار کرد: ادیان وحیانی در جهت شکلگیری تمدنی انسانی و متعالی بودند و ماهیت دعوت انبیای الهی جز این نبوده است.
وی افزود: پیامبر گرامی اسلام (ص) بنا به روایتی میفرمایند که مأمور شدند به شهر و تمدنی که تمدنهای دیگر را در خودش هضم میکند، از این رو این روایت به روشنی اساس شکلگیری تمدنی متمایز از آنچه که در حوزههای دیگر تمدنی پیشین بوده را معرفی میکند.
صادقی با بیان اینکه در نظریات دولت، شکلگیری دولت در جهان مدیون نهضت و ابتکار انبیا بوده است، اظهار کرد: جنبههای متعال و انسانی تمدنهای بشری در مقاطع مختلف تاریخی مدیون حرکت انبیا و الهام گرفته از آموزههای الهی است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز، شکلگیری تمدنی را مبتنی بر فطرت انسانی، عقلانیت، علم، اخلاق و الهی رسالتی دانست که درجهت احیای شرافت انسانی بر دوش انبیا گذاشته شده و در این مسیر احکام الهی بهویژه بخش اجتماعی ما تدوین شده است.
عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز تصریح کرد: از آنجایی که تمدن محصول یک فرآیند است، میبینیم انقلاب اسلامی مشخصا همانطور که در قانون اساسی درج شده است؛ بهعنوان ادامه حرکات پیامبران الهی، به محورها و عناصر بنیادین توجه کرده که الزام شکلگیری تمدن منوط به توجه به آنها است.
صادقی تأکید کرد: حکمرانی در این فرآیند مهمترین عنصری است که ماهیت و جهتدهی آن مانع جدی در میل به اهداف انبیای الهی و انقلاب ماست؛ چراکه مسئله حکمرانی مشخصا با این مبنا و بینش تمدنی متمایز از نمونههای دیگر تمدنی است.
وی ادامه داد: بحرانی که امروز در حکمرانی کشور مواجه هستیم به اعتقاد ما حکمرانی التقاطی بوده که شاید در ادبیات و شعارهای ما سبقه اسلامی پررنگی داشته باشد؛ اما در ماهیت متأثر از جریانهایی است که در یک نظام سکولار و حوزهی تمدنی متفاوت با دیدگاههایی که داریم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز با اشاره به دلایل عدم تحقق حکمرانی مبتنیبر تمدن اسلامی، تأکید کرد: بخشی ناشی از ضعف ادراک مدیران نسبت به ماهیت انقلاب و هدف متعالی در جهت شکلدهی تمدن انسانی و اخلاقی و الهی است؛ بنابراین حکمرانی در انقلاب اسلامی بدون بینش تمدنی نمیتواند اهداف مقدس و متعالی را تحقق بخشد و به سمت و سوی نظام اسلامی هدایت کند.
وی با بیان اینکه توسعه درک مشترکی از مفهوم حکمرانی در بدنه جامعه قبل از سیاستگذاری شکلگیری تمدن اسلامی باید مدنظر قرار بگیرد، گفت: متأسفانه نظام آموزشی و تربیتی ما از این مهم هم در سیاستگذاری و اقدام موفق نبوده و پرداختن به این مقولات امر حیاتی است.
صادقی راهاندازی پژوهشکده حکمرانی در دانشگاه شیراز را مورد توجه قرار داد و افزود: با افتتاح این مرکز پژوهشی امیدواریم پژوهشهای مؤثری در لایهها و سطوح مختلف شکل بگیرد و با حمایت و حضور اساتید از بخشهای مختلف دانشگاه، برکات خوبی را به دنبال داشته باشد.
وی با اشاره به همکاری مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی در این رویداد گفت: بحث حکمرانی نمیتواند صرفا آکادمیک باشد، اگرچه پرداختن به وجه نظری لازم است، اما پرداختن به مسئله حکمرانی مشاهده کارکرد آنها در عمل بوده و تعامل بین اصحاب نظر و عمل باید شکل گیرد. از اینرو امیدواریم این پژوهشکده محل رفتوآمد مدیران باشد تا با تطابق نظریات و صحنه اجرا شاهد برکات ملموسی باشیم.