مژگان فرهبد؛ رئیس پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پیرامون اولین همایش بینالمللی تعلیم و تربیت کودکان با نیاز ویژه با تأکید بر برنامه درسی و محورهای این همایش اظهار داشت: اين همايش اولين همايشی است كه در ارتباط با تعليم تربيت كودكان با نيازهاي ويژه با تأكيد بر برنامه درسي در اول اسفندماه برگزار خواهد شد. الان فراخوان مقاله آن اعلام شده است كه تا 20 دی ماه ما فرصت دريافت مقالات را از متخصصين داخلي و خارجي داريم كه انشاءالله اين مقالات به سمت همايش ارسال بشود.
وی افزود: هشت محور اصلي در اين همايش وجود دارد كه من كليات اين همايش و اين محورها را خدمتتان عرض ميكنم. يكي از موارد در مورد تئوريها و نظريهها هست، منابع انساني هست كه در واقع برنامه درسي كودكان با نيازهاي ويژه مورد توجه است. چالشها در زمينه برنامهريزي درسي و ارائه راهكارها هست. همچنین ارزشيابي تحصيلي در ارتباط با فضاي آموزشي و در ارتباط با دلالتهاي اجتماعي نیز هست كه تأثيرگذار در برنامه درسي باشد. محور دیگر در ارتباط با توانبخشی باليني و توانبخشي مبتني بر مدرسه است. اين ها محورهاي اصلي هستند كه به طور كلي در نظر گرفته شدهاند و حدود 40 زير مجموعه را شامل ميشود.
فرهبد در رابطه با این موضوع که آیا زیرساخت های لازم برای تغییر و ارتقای سیستم آموزشی وجود دارد یا خیر، بیان داشت: همت بر اين هست كه اين تغييرات شكل بگيره. همت اصلي را سازمان آموزش و پرورش استثنايي دارد.
وی افزود: براي انجام هر كاري لازم است كه يك شروع و آغازي باشد. اين همايش می خواهد اين شروع و آغاز را انجام بدهد كه نقشه راهي را براي سازمان در اختيار قرار بدهد كه انشاءالله آغازكننده اين تغيير بزرگ باشد.