به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه تهران، احمد نوحهگر، معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران از تحقق بودجهریزی مبتنی بر عملکرد برای اولین بار در دانشگاه تهران به عنوان اقدام تحولی مهم در دانشگاه تهران نام برد و گفت: در بودجهریزی مبتنی بر عملکرد، طبقهبندی عملیات به نحوی است که هدفها شفافتر بیان میشوند، ارزیابی بودجه آسانتر بوده و در روش بهایابی آن ارتباط بین داده و ستانده مورد توجه قرار میگیرد. مهمترین هدف نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد، اصلاح نظام مدیریت بخش عمومی و افزایش اثربخشی مخارج است که منجر به استفاده بهینه از منابع، افزایش بهرهوری، برقراری ارتباط میان اهداف راهبردی و برنامههای عملیاتی و ایجاد شفافیت و پاسخگویی میشود.
وی افزود: فرآیند نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد شامل اجرای حسابداری تعهدی، تعیین شاخصهای عملکرد و هدفهای کمی مربوط به هر یک، بهایابی برنامهها و فعالیتها و تعیین بهای تمام شده کالاها و خدمات ارائه شده، اجرای بودجهریزی مبتنی بر عملکرد، تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد، بازبینی و احصای برنامههای اجرایی و فعالیتها و مدیریت فرآیند بودجهریزی مبتنی بر عملکرد (نظارت، گزارشگیری و ارزشیابی) است که از مهر ماه ۱۴۰۱ در دانشگاه تهران آغاز شده است و با تلاش بخشهای مختلف دانشگاه در اسفند ماه ۱۴۰۳ به ثمر مینشیند.
به گفته معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران، خروجیهای مورد انتظار از نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد در دانشگاه تهران که طی همکاری مشترک ادارهکل بودجه و اعتبارات و ادارهکل برنامهریزی و معماری سازمانی دانشگاه تهران پایهگذاری شده، این است که در پی این اقدام شاهد یک برنامه تلفیق عملکرد و بودجه سالانه خواهیم بود که روابط بین سطح اعتبارات برنامه و نتایج مورد انتظار را نشان میدهد و نتایج آن منجر به تخصیص منابع به نحو بهینه شده و حکمرانی نیز در بهترین حالت ممکن اجرا میشود.
تدوین چهارمین برنامه راهبردی دانشگاه تهران
نوحهگر از نهایی شدن تدوین چهارمین برنامه راهبردی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: تدوین چهارمین برنامه راهبردی دانشگاه تهران با بررسی و مطالعه برنامههای راهبردی پیشین آغاز شد. مطالعات نشان داد که رویکرد برنامهریزیهای قبلی دانشگاه از نوع هدفمحور بوده است که با توجه به تغییر رویکرد برنامه هفتم توسعه کشور، ضرورت بازنگری برنامه قبلی مشخص شد و رویکرد برنامهریزی در دانشگاه از هدفمحوری به مسئلهمحوری تغییر یافت. از ویژگیهای بارز چهارمین برنامه راهبردی دانشگاه، اجرایی شدن آن همزمان با برنامه هفتم توسعه کشور است که محور هر دو برنامه، مسئلهمحوری است.
وی افزود: مطالعات اولیه برنامه توسط کارگروهی تخصصی متشکل از استادان و کارکنان خبره این حوزه از دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شد. در مطالعات اولیه سعی شد ضمن آسیبشناسی دقیق از برنامههای راهبردی پیشین دانشگاه و نحوه تدوین آنها، مطالعات تطبیقی نیز انجام شود. هدف از مطالعات اولیه، رصد ابزارها و مدلهای شناسایی مسائل استراتژیک بود که پس از مراحل تدوین چهارمین برنامه راهبردی دانشگاه تهران، در سال ۱۴۰۲ از سوی اداره کل برنامهریزی و معماری سازمانی، تکمیل و نهایی شد.
استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در تدوین این برنامه علاوه بر انتظارات ذینفعان داخلی و خارجی و مطالعات تطبیقی اسناد راهبردی دانشگاههای همتراز با دانشگاه تهران (بالغ بر ۱۰ دانشگاه داخلی و خارجی)، ملاحظات اسناد بالادستی کشور از جمله سندچشمانداز ۲۰ ساله در افق ۱۴۰۴، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، سیاستهای کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی کشور در بخش آموزش عالی و مراکز تحقیقات، نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی، سند راهبردی کشور در امور نخبگان سیاستهای علم و فناوری ابلاغیه مقام معظم رهبری، پیشنویس برنامه هفتم توسعه، قانون جهش تولید دانشبنیان و تحلیل بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اتخاذ راهبردهای مناسب برنامهریزی برای کشور لحاظ شده است؛ به گونهای که این سند حاوی چشمانداز و جهتگیریهای بنیادی، بیانیه مأموریت، نقشه استراتژی، مهمترین مسائل استراتژیک دانشگاه و نیز برنامههای اقدام متناسب با هر یک از این استراتژیها است.
به گفته عضو هیأت رئیسه دانشگاه تهران، در انتهای این سند برای هر مسئله، تعدادی استراتژی و برنامه اقدام پیشبینی و بر اساس ماتریس RACI مسئولیت، نقش و نوع همکاری هر یک از معاونتهای دانشگاه در قبال حل این مسائل مشخص شده است. از ویژگیهای این نوع برنامهریزی، قابلیت شناسایی و جایگزینی مسائل جدید به مرور زمان و پس از حل مسائل فعلی دانشگاه است.
دانشگاه تهران پیشرو در اجراییسازی ظرفیتهای قانونی مولدسازی داراییها
احمد نوحهگر در ادامه با بیان اینکه جریان مولدسازی داراییها در دانشگاه تهران وفق ظرفیتهای قانونی ایجاد شده از سوی دولت، از اواسط سال ۱۴۰۱ آغاز شد، گفت: فرآیند اجرای آن شامل اجازه فروش ملک در مصوبه هیأت امنای دانشگاه، ارجاع آن به ریاستجمهوری و اخذ مجوز هیأت وزیران و تصویب آن در کمیسیون املاک دانشگاه، مزایده از طریق اطلاعرسانی به روش نصب اعلامیه در محل ملک، درج در سایت دانشگاه و چاپ آگهی در روزنامه رسمی همشهری و سپس طی شدن فرآیند مناقصه از طریق ترک تشریفات و انتخاب خریدار با حضور نماینده دستگاه نظارتی، برگشت اعتبار حاصل از فروش از خزانه و سپس انجام مکاتبات و برگزاری جلسات متعدد با مراجع مربوطه از جمله مجلس شورای اسلامی، خزانهداری کل کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور و دیوان محاسبات کشور بود.
وی افزود: این فرآیند با ابلاغ و تخصیص بودجه طرحها با عنایت به طرحهای تأیید شده مابین دانشگاه تهران و دفتر امور آموزش عالی، تخصیص اعتبار ابلاغ شده به دانشگاه به طرحهای مصوب و با نظر شورای عمرانی دانشگاه و توزیع اعتبار طبق برنامه تعیینشده در کمیته تخصیص بودجه و اعتبارات دانشگاه به واحدهای ذینفع ادامه پیدا کرد. خروجی مورد انتظار از مولدسازی اموال و داراییهای دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۲، تقسیمبندی اعتبار حاصل از فروش بین ۶ طرح تملک داراییهای سرمایهای در دانشگاه که شامل ۴۹ عدد پروژه احداث، تکمیل و بازسازی است که بزرگترین این پروژهها شامل احداث سه بلوک بزرگ خوابگاهی، متأهلین به ظرفیت ۵۰۰ واحد، احداث ساختمان دانشکدگان فناوریهای میانرشتهای، احداث مرکز همایشهای پردیس کاسپین، خرید مرکز همایشهای دانشگاه در مشهد مقدس، احداث سالن اجلاس ۳۰۰ نفره دانشگاه تهران، تعمیر و تکمیل خوابگاههای سطح شهر تهران، مطالعه و آغاز عملیات ساخت دانشکدههای جدید، احداث ساختمان شماره ۲ دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، احداث مرکز فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری، احداث مسجد دانشکدگان فنی، تعمیر و تکمیل ساختمان ادارات کل عمرانی، رفاهی و مرکز آموزش فنیوحرفهای و کارکنان، تکمیل پروژههای پردیس کیش و آغاز عملیات احداث ساختمان پردیس ارس دانشگاه تهران در منطقه آزاد ارس در شهر جلفا است.
گام بلند برای انضباط مالی و شفافیت با تجمیع ردیفهای بودجه دانشگاه تهران
معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه تهران در دوره جاری مدیریتی، با اجرای «تک ردیف شدن بودجه و تغییر سیستم بودجهریزی» گامی بلند در راستای تقویت نظارت، شفافیت و پاسخگویی و اصلاح ساختار در دانشگاه تهران برداشت، توضیح داد: فرآیند اجرای کاهش ردیفهای بودجه دانشگاه تهران با طرح در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و طرح و تصویت در هیأت امنای دانشگاه آغاز شد و در همان سال ۱۴۰۱ نیز به ثمر نشست. تک ردیف شدن بودجه دانشگاه تهران باعث مدیریت مالی، انضباط مالی، عدالت و کنترل دقیق بودجه بین واحدهای تابعه شده است و همچنین تجمیع شدن بودجه تفصیلی باعث تسریع در بررسی و تأیید آن توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده است.
وی افزود: انسداد حسابهای فرعی غیردولتی برای تعداد ۷۵ واحد تابعه دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۲ و انتقال مانده حسابهای قبلی به حسابهای جدید بانک ملی با مجوز خزانهداری کل کشور و همچنین یکپارچهسازی درگاههای پرداخت اینترنتی با ایجاد یک درگاه در وبسایت مالی دانشگاه به منظور ایجاد کنترل داخلی قوی بر روی واریزیهای درآمد دانشگاه و افزایش کنترل داخلی و مدیریت درآمدها از دیگر اقدامات به همت ادارهکل امور مالی دانشگاه در راستای افزایش انضباط مالی است.
تکمیل پروژههای اولویتدار تعمیراتی دانشگاه در ۳۰ ماه
نوحهگر از اولویتبندی و تخصیص افزایش اعتبار طرح تعمیرات اساسی، خرید تجهیزات و ماشینآلات دانشگاه و بازسازی فضاهای فیزیکی با توجه به ضرورت تعمیرات اساسی و بازسازی ۳۶ واحد فضاهای فیزیکی دانشگاه خبر داد و گفت: تکمیل پروژههای اولویتدار تعمیراتی دانشگاه از سال ۱۴۰۱ آغاز شد و تا پایان اسفند سال ۱۴۰۲ به انجام رسید و در ادامه تلاش میشود ظرفیتهای تازهای به منظور بهسازی فضاهای فیزیکی دانشگاه تهران ایجاد گردد.
ارتقای شفافیت و سرعتبخشی به امور ذینفعان با اجرای کلانپروژه بهبود فرآیندها
به گفته معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران، ادارهکل برنامهریزی و معماری سازمانی دانشگاه تهران در دوره جاری مدیریتی دانشگاه با سامانهسپاری چندین فرآیند نظیر فرآیند ارتقای کارکنان، فرآیند نظام پیشنهادها، فرآیند ملاقات حضوری با اعضای هیأت رئیسه دانشگاه، داشبورد جذب اعضای هیأت علمی، فرآیند اخذ کد اخلاق، فرآیند جذب دانشجوی بینالملل و سامانهسپاری صورتجلسات کارگروه مدیریت فرآیندها در سامانه دیوان، اقدامی جامع در حوزه ارتقای شفافیت و سرعتبخشی به امور ذینفعان رقم زد.
نوحهگر بیان داشت: عملیات سامانهسپاری فرآیند ارتقای کارکنان دانشگاه تهران به منظور ارتقای شفافیت در این حوزه، تسهیل انتقال مستندات به اداره کل منابع انسانی، عدم نیاز به مراجعه حضوری، تسریع گردش کار فرآیند، افزایش کیفیت رسیدگی به پروندهها، امکان رصد و پیگیری مراحل فرایند، امکان انتقال اطلاعات به صورت خودکار از سایر سامانهها، امکان گزارشگیری و تولید داشبورد مدیریتی، کاهش قابل توجه زمان رسیدگی به پرونده و صرفهجویی در به کارگیری منابع انسانی در ادارهکل برنامهریزی و معماری سازمانی آغاز شد و در سال ۱۴۰۲ به ثمر نشست.
وی افزود: ضرورتهایی نظیر نظارت بر گلوگاههای فرآیند جذب اعضای هیأت علمی، ایجاد امکان پاسخگویی به متقاضیان جذب هیئت علمی، امکان پایش مراحل فرایند به تفکیک افراد و بررسی روندهای جذب، منجر به طراحی داشبورد جذب اعضای هیأت علمی در سال ۱۴۰۲ شد. ضرورت امکان مشارکت کلیه ذینفعان در پیشبرد اهداف دانشگاه و استفاده از نظرات و ایدهها در تصمیمگیریها، ارتقای رضایت دانشجویان و کارکنان دانشگاه و امکان پایش مراحل بررسی و اجرای پیشنهادهای ارائه شده منجر به سامانهسپاری فرآیند نظام پیشنهادها در دوره جاری مدیریتی دانشگاه تهران شد. همچنین سامانهسپاری فرآیند ملاقات حضوری با اعضای هیأت رئیسه دانشگاه به منظور ایجاد امکان مشاهده گردش کار درخواست ارائه شده توسط متقاضیان شرکتکننده در ملاقات عمومی در سامانه تیکتینگ، تسریع در فرایند پیگیری درخواستهای ارائه شده به معاونتها و حذف موازیکاری ارسال درخواست در سامانههای متعدد نیز در سال ۱۴۰۲ انجام شد.
به گفته معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران، طولانی بودن فرایند اخذ کد اخلاق به صورت دستی نیز منجر به سامانهسپاری این فرآیند شد. سامانهسپاری فرآیند جذب دانشجوی بینالملل نیز با توجه به ضرورت ایجاد مرجع مشخص و یکپارچه جهت مراجعه و ثبتنام و پذیرش این دانشجویان، امکان پیگیری فرایند توسط متقاضیان و امکان ایجاد پنل مجزا برای کارگزارهای جذب دانشجو در سال ۱۴۰۲ به ثمر نشست.
توسعه سامانه جامع امور رفاهی دانشگاه تهران
نوحهگر از توسعه سامانه جامع امور رفاهی دانشگاه تهران خبر داد و گفت: دانشگاه تهران بالغ بر ۵ هزار و ۶۰۰ نفر عضو شاغل اعم از اعضای هیأت علمی و کارمند و همچنین حدود ۳ هزار و ۶۵۰ نفر عضو بازنشسته، نیازمند برنامهریزی، تأمین، اجرا و ارائه خدماتی مطلوب و گسترده چه از لحاظ تنوع و چه از نظر کمی و کیفی به ایشان میباشد.
وی افزود: اداره کل رفاه و سلامت کارکنان دانشگاه تهران با راهاندازی سامانه جامع امور رفاهی برای ثبت و پیگیری درخواستها در بخشهای مختلف رفاهی، ارائه تسهیلات خرید کالاها و تجهیزات مورد نیاز کارکنان با شرایط ویژه تخفیفی و تقسیطی و افزایش میزان اعتبار صندوقهای رفاهی به منظور افزایش رقم و تعداد تسهیلات مالی اعطایی به همکاران، کمک به خانهدار شدن کارکنان و بازنشستگان بدون خانه با توجه به طرح نهضت ملی مسکن، افزایش تعداد وامها و افزایش سقف تسهیلات رفاهی با حداقل سود و کارمزد بانکی با توجه به افزایش تورم موجود در جامعه، توزیع سبد کالا، احیای مهدکودک برای فرزندان دانشگاهیان، سعی در تحولآفرینی در زمینه امور رفاهی کارکنان دانشگاه داشته است.
معاون دانشگاه تهران افزود: انعقاد قراردادهای درمان، عمر و حوادث و سایر رشتههای بیمهای، ایجاد فرصتهای رفاهی اعم از برگزاری تورهای گردشگری و عقد قرارداد با شرکتهای خدمات رفاهی، فعالسازی واحدهای اقامتی، گردشگری و تفریحی دانشگاه، عقد قرارداد با ۲۶ مجموعه اقامتگاهی و ارائهدهنده خدمات مسافرتی، تفریحی، گردشگری و اقامتی نوسازی و مرمت تجهیزات و ابنیه و سازههای تاسیساتی مرکز همایشهای فرحآباد ساری و باشگاه کارکنان و هتل امید به منظور افزایش طول عمر سرمایههای فعلی سازمان، توسعه خدمات مددکاری به شاغلین و بازنشستگان که دارای شرایط خاص و یا موقعیتهای نامطلوب جسمی، روانی، اقتصادی، اجتماعی، شغلی، خانوادگی هستند، از دیگر گامهای اداره کل رفاه و سلامت کارکنان دانشگاه تهران در سی ماهه اخیر بوده است.
نوحهگر با اعلام اینکه بر اساس تفاهمنامه فیمابین دانشگاه و بانک قرضالحسنه مهر ایران تسهیلات تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان با سود ۴% در اختیار همکاران دانشگاهی قرار میگیرد، گفت: همچنین با انتقال بخشی از منابع مالی دانشگاه به بانک ملی، طی مذاکرات فیمابین بانک و دانشگاه و انعقاد تفاهمنامهای جهت وام کم بهره با سود ۶% تا سقف ۳۰۰ میلیون برای کارکنان دانشگاه تهران ممکن شده است.
به گفته وی، در سی ماهه اخیر بیش از ۹۳۰۰ وام شامل وام صندوق رفاه، وام خرید و ودیعه مسکن هیأت علمی، وام بانک تجارت، وام قرض الحسنه مهر ایران، وام بانک ملت، وام قرض الحسنه بانک ملی، وام قرض الحسنه عدل پرور و وام بانک سپه در مجموع به مبلغ ۶،۱۳۸،۴۹۴،۲۹۷،۵۶۳ ریال به اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه تهران اعطا شده است.
راهاندازی مرکز همایشهای علمی و فرهنگی دانشگاه تهران در مشهد مقدس
نوحهگر از راهاندازی مرکز اقامتی همایشهای علمی و فرهنگی دانشگاه تهران در مشهد مقدس واقع در خیابان صاحبالزمان در شهریور ماه ۱۴۰۲ با حضور رئیس دانشگاه تهران خبر داد و گفت: این مرکز دارای ۳۶ واحد اقامتی در ۴ طبقه ۹ واحدی است که تمامی واحدها دارای یک اتاق اصلی به علاوه یک خواب (مستر) دارای سیستم گرمایش مرکزی همراه با اسپیلت برای هر اتاق، پارکینگ اختصاصی برای هر واحد اقامتی، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی است و با خرید اقلام و امکانات رفاهی مورد نیاز با محوریت اداره کل رفاه و سلامت دانشگاه تجهیز شده است و میزبان اعضای هیأت علمی، کارمندان و خانوادههای ایشان و اردوهای دانشجویی خواهد بود.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران افزود: راهاندازی مرکز همایشهای علمی و فرهنگی دانشگاه تهران در مشهد مقدس با کاربری چندجانبه نظیر برگزاری اردوهای فرهنگی، آموزشی و زیارتی دانشجویی، اعزام کاروانهای دانشجویان متأهل، مجتمع اقامتگاهی برای برگزاری دورههای دانشافزایی ویژه اعضای هیأت علمی و توانمندسازی کارکنان و همچنین برگزاری اردوهای مهارتی مربوط به درس یادگیری تجربی و سایر واحدهای درسی مهارتورزی دانشجویان دانشگاه تهران، با تلاشهای بخشهای مختلف دانشگاه در سال ۱۴۰۲ محقق شد.
تحول در خدمات بیمهای شاغلان و بازنشستگان؛ تخصیص یارانه حق بیمه تکمیلی
وی درباره تحول خدمات بیمهای کارکنان در دوره جاری مدیریتی دانشگاه تهران گفت: مدیریت دانشگاه تهران در زمینه خدمات بیمهای نیز با اختصاص یارانه ۵۰ درصدی حق بیمه تکمیلی به اعضای هیأت علمی و خانواده ایشان، اختصاص یارانه ۳۰ درصدی به کلیه بازنشستگان تأمین اجتماعی و خدمات درمانی، سامانهسپاری فرآیندهای بیمهای، طرح تجمیع دندان پزشکی تا سقف ۲۴ میلیون و صدور معرفینامههای بیمارستانی بدون نیاز به حضور پرسنل گامهایی در جهت تحولات رفاهی در دوره جاری مدیریتی برداشته است.
وی افزود: دانشگاه تهران از ۹ عنوان خدمت بیمهای شامل بیمه حوادث دانشجویی، بیمه مسئولیت مدیران مراکز آموزشی در قبال دانشجویان، بیمه اتشسوزی ساختمان، بیمه شخص ثالث بدنه با شرایط اقساطی و تخفیفی، بیمه مسئولیت مدنی در دانشکدهها و پردیسها، بیمهنامه مسئولیت هتل و مهدکودک، بیمه مسئولیت حرفهای در تهران و اروند، فومن، کیش، بیمهنامههای آسانسور در برخی پردیسها و بیمه آتشسوزی منازل مسکونی بهره میگیرد.
نوحهگر توضیح داد: دانشگاه تهران در سی ماهه اخیر دارای ۱۵۳۱۲ بیمه شده اعم از بازنشستگان، عضو پیمانی، عضو رسمی آزمایشی، عضو رسمی قطعی، عضو قراردادی، موظفین، هیأت علمی پیمانی، هیأت علمی رسمی آزمایشی و هیأت علمی رسمی قطعی بوده است که در مجموع ۵۲،۹۷۸،۰۶۴،۰۰۰ ریال حق بیمه سهم کارفرما پرداخت نموده و کل حق بیمه پرداختی برای این تعداد برابر ۶،۴۲۵،۹۲۰،۰۰۰ ریال بوده است.
ایجاد «پست موردی» گامی نو در نظام سازمانی دانشگاه تهران
معاون برنامهریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران درباره ایجاد ظرفیت جدید برای ارتقای کارکنان، گفت: با توجه به محدودیتهای دانشگاه تهران در گسترش ساختار سازمانی و لزوم ایجاد برخی واحدهای جدید به صورت آزمایشی (و در صورت موفقیت واحد مذکور، طی مراحل اداری مربوط به ایجاد ساختار سازمانی) و با توجه به ایجاد دانشکدهها، دانشکدگان و پردیسهای بینالمللی جدید در سطح دانشگاه و زمانبر بودن پروسه ایجاد ساختار سازمانی؛ به استناد یکی از مصوبات هیأت رئیسه دانشگاه (شیوهنامه ایجاد سمتهای موقت موردی)، ایجاد سمت موردی موقت بر اساس مصوبه هیأت رئیسه دانشگاه تهران آغاز شد.