به گزارش گروه استانها خبرگزاری دانشجو مجید ارجونی مدیرکل راه آهن استان کرمان در نشست خبری بعد از بازدید خبرنگاران از بازسازی خط ریلی محور زرند - بافق گفت: بزرگترین پروژه بازسازی خطوط ریلی کشور در محور کرمان_بافق بطول ٥٣ کیلومتر و با یک هزار میلیارد تومان اعتبار طی سال گذشته تا کنون در دولت شهید آیت الله رییسی اجرا شده است.
وی افزود: اجرای این پروژه بازسازی از لحاظ ریالی و فیزیکی بی سابقه بوده است.
او قدمت مسیر ریلی کرمان - بافق را ٥٠ ساله عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به فرسودگی و قدیمی بودن این خط ریلی که باعث کاهش سرعت قطارها شده بود، از سال ١٣٩٠ بازسازی شروع
و طی ١٠ سال جمعا ٦٦ کیلومتر بازسازی صورت گرفت.
مدیرکل راه آهن استان کرمان گفت: از شهریور سال قبل تا الان با یک اقدام جهادی ٥٣ کیلومتر کار بازسازی ریل در این مسیر انجام شده است که بی نظیر است؛ که این کار باید تا شهر کرمان ادامه پیدا کند.
او افزود: اعتبار ادامه کار بازسازی به میزان ١٤ کیلومتر تا ایستگاه جلال آباد نیز تخصیص یافته و ١٨ کیلومتر باقی مانده تا شهر زرند در حال پیگیری است و تاپایان سال کار بازسازی خط ریلی به شهر زرند خواهد رسید.
وی با بیان اینکه خط ریلی ایستگاه زرند تا کرمان خیلی فرسوده نیست اظهار داشت: در خط ریلی جدید سرعت قطار از ٨٠ کیلومتر به ١٢٠ میرسد که کیفیت خیلی بهتری نیز دارد و بار محوری به ٢٢،٥ تن میرسد.
ارجونی با بیان اینکه بازسازی هر کیلومتر خط ریلی ٢٠ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: با بازسازی خط ریلی مذکور زمان سفر کرمان به تهران یک ساعت کاهش مییابد.
او طول مسیر ریلی بافق تا کرمان را ٢٢٠ کیلومتر و از بافق تا زرند را ١٥٠ کیلومتر اعلام کرد و افزود: اداره کل راه آهن کرمان از سال ٨٦ مستقل شده است.
وی طول خطوط ریلی استان کرمان را ٥٥٠ کیلومتر اعلام کرد و گفت:
٢٢٠ کیلومتر خط ریلی فرعی و صنعتی نیز در استان وجود دارد؛ تعداد قابل توجهی از کارخانجات و معادن نیز به شبکه ریلی وصل شده اند.
در ادامه محمدرضاحسینی نژاد مدیر شرکت قطار جوپار در کرمان نیز گفت: در جهت رفاه حال مردم با صرف بیش از چندین میلیارد تومان اعتبار، کار نوسازی و بازسازی کوپهها و فضای داخلی آنها در جهت رفاه حال مردم صورت گرفته است.