سید محمدهاشم پوریزدانپرست در گفتوگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در شیراز، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 16 آذر به بررسی تاریخ شش دهه فعالیت جنبش دانشجویی پرداخت و گفت: جنبش دانشجویی ایران فعالیت های سیاسی خود را از جریان ملی شدن صعنت نفت آغاز کرد؛ چرا که دانشجویان در جریانات ملی شدن صنعت نفت نقش قابل توجهی داشتند.
وی بیان کرد: در این زمان جریانات وابسته به ابرقدرت ها سعی می کردند از این قشر جامعه که آینده کشور را در اختیار داشتند، سوءاستفاده کنند؛ به طوری که حزب توده به دنبال جذب این قشر و سوءاستفاده از آنها در جهت اهداف ابرقدرت کمونیستی شرق بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: پس از کودتای 28 مرداد و ورود نیکسون به ایران برای دریافت دکترای افتخاری از دانشگاه تهران که هدف آن قدرت نمایی آمریکا در ایران و اعلام حمایت از شاه بود و با عنوان یک مأمور به ایران بازگشته بود تا منافع آمریکاییان را حفظ کند، دانشجویان در اعتراض به این سفر و این قدت نمایی، در روز 16 آذر 32 و دو سه روز قبل از سفر نیکسون به دانشگاه تهران سه شهید تقدیم استقلال و عزت مردم ایران کردند.
پوریزدان پرست گفت: جنبش دانشجویی با اهدای این سه شهید روح تازه ای گرفت؛ به طوری که این دانشجویان چون آذری اهورایی در قلب دانشگاه ایران روشنایی و نورافشانی کردند و راهنمای جنبش دانشجویی تا این زمان شده اند.
وی اضافه کرد: متأسفانه همگام با این جریان، جریان های انحرافی و وابسته به بیگانه همواره سعی کردند از این مشعل استفاده کرده و جنبش دانشجویی را به سمت اهداف خود بکشانند؛ جالب این است که زمانی حزب توده و جریان مارکسیستی مدعی بودند که جریان 16 آذر و ایستادگی مقابل آمریکا توسط آنان به وجود آمده و سه دانشجوی شهید آن روز را از اعضای حزب توده معرفی می کردند.
دانشجوی سابق پیرو خط امام در تسخیر لانه جاسوسی گفت: جنبش دانشجویی در ایران، پس از 15 خرداد 42 و ورود آشکار امام به صحنه سیاسی ایران، رنگ و بوی اسلامی به خود گرفت.
پوریزدان پرست بیان کرد: اگر چه تا پیروزی انقلاب، جریان های انحرافی منافق و وابسته به بیگانه سعی می کردند از این جریان سوءاستفاده کنند، اما حقیقت این بود که جریان 16 آذر یک جریان استقلال طلبانه و ضد بیگانه و بخصوص ضد کودتا و دخالت ابرقدرت آمریکا در ایران بود.
وی افزود: در دهه 50 این جریان کلاً اسلامی شد و تحت الشعاع تفکرات حضرت امام (ره) قرار گرفت و جنبش عظیم دانشجویی توانست با رهبری امام بزرگترین نقش را در بیداری مردم و جذب آنها و افکار و اندیشه های امام بازی کند و به طور کلی نقش بزرگی به طور مستقیم و غیرمستقیم در پیروزی انقلاب اسلامی داشت.
این استاد دانشگاه شیراز گفت: پس از انقلاب نیز جریان های انحرافی و وابسته به ابرقدرت ها در دانشگاه های کشور مقابل انقلاب صف بندی کرده و در کارخانجات، مدارس، ادارات، دانشگاه ها و مناطق مرزی، به توطئه و شورش و عملیات مسلحانه و تعطیلی کارخانجات و ادارات و سوءاستفاده از دانش آموزان و دانشجویان اقدام کردند.
پوریزدان پرست بیان داشت: این دانشجویان مسلمان دانشگاه ها بودند که همه جانبه در برابر آنان مقاومت کرده و توطئه های شان را نقش بر آب نمودند و در این جریان حتی تا پای جان خود نیز در برابر آنان ایستادگی کردند.
وی گفت: به طور مثال بسیاری از جوانانی که در کردستان با گروه های ضد انقلاب وابسته به بیگانه مانند دموکرات، کومله، چریک فدایی، پیکاری، رستگاری، حزب توده، منافقین و طرفداران عزالدین حسینی (روحانی ساواک و امام جماعت مهاباد در زمان شاه) تا پای جان می جنگیدند، جریان مسلمان دانشگاه و طرفداران حضرت امام بودند که در آن زمان در انجمن های اسلامی جمع شده بودند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز گفت: بسیاری از فرماندهان سپاه و داوطلبانی که در کردستان دست به فداکاری زدند، دانشجویان دانشگاه ها بودند که بسیاری از شهدای گرانقدر کردستان مانند شهید ناصر کاظمی و کمیل میرزاده از میان آنها به پا خاستند.
پوریزدان پرست عنوان کرد: پس از انقلاب با گسترش این گروه های ضد انقلاب که شعار فریبکارانه «مبارزه با امپریالیسم» را برای مبازره با انقلاب اسلامی سرداده بودند، دانشجویان مسلمان با تسخیر لانه جاسوسی، سلاح مبازره با امپریالیسم را از دست آنها خارج کرده و آنان را رسوا کردند.
وی گفت: با آغاز جنگ تحمیلی و تهاجم خارجی به انقلاب اسلامی، اکثر فرماندهان و نیروهای داوطلب بسیجی نیز همین دانشجویان بودند که پرچم استقلال طلبی و آزادی خواهی را در سایه تفکر اسلامی مجدداً برافراشته کرده و مقابل صدام و نیروهای بعث عراق که نوک پیکان ابرقدرت ها علیه انقلاب اسلامی بودند، ایستادند و مردم را متشکل نموده و صدام را در رسیدن به اهداف خود ناکام کردند.
دانشجوی سابق پیرو خط امام در تسخیر لانه جاسوسی ادامه داد: همچنین این جنبش دانشجویی اسلامی بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب برای بازسای روستاها، جهاد سازندگی را تشکیل داد و در عین حال همزمان با تلاش در روستاها و دفاع از کردستان و ایستادگی مقابل صدام، با تسخیر لانه جاسوسی و به راه انداختن کارخانجات و مدارس از سوءاستفاده بیگانگان جلوگیری کرد و با آنها به مبارزه پرداخت.
پوریزدان پرست خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی در دوران جنگ تحمیلی چهره اسلامی، آزادی خواهانه و استقلال طلبانه داشت و پرچم مبارزه با ابرقدرت ها را بر دوش خود گرفته بود و نیرویی شد که بسیج مردمی را برای اهداف مقدس خود همسو کرد.
وی تصریح کرد: با پایان جنگ و رحلت حضرت امام و آغاز دوران سازندگی، آهسته آهسته کسانی که چشم طمع به جنبش دانشجویی داشتند با چهره های جدید وارد صحنه شده و به مرور زمان مخفیانه در این جنبش نفوذ کرده و شعارها و اهداف خود را با سوءاستفاده از پتانسیل موجود تبیین و سعی کردند در مسیر جنبش دانشجویی که تا آن زمان در مسیر حمایت از انقلاب و امام و مردم ایران طی شده بود، تشکیک ایجاد کنند و آنها را دچار استحاله درونی نمایند.
دانشجوی سابق پیرو خط امام در تسخیر لانه جاسوسی بیان داشت: متأسفانه در دوران اصلاحات در این رابطه توانستند زیر سایه اصلاحات، در اصول و مبانی انقلاب و راه امام تشکیک وارد کرده و اقدام دانشجویان در تسخیر لانه جاسوسی و حرکت در مسیر امام را زیر سوال ببرند.
پوریزدان پرست گفت: متاسفانه جریان شارلاتان بازی سیاسی بعضی جریانات استحاله شده و سوءاستفاده از جنبش دانشجویی برای اهداف خود و سوءاستفاده از توان جنبش دانشجویی برای فتح موانع قدرت و ثروت در مطبوعات و رسانه ها توسط عواملی که اینک آشکارا در خدمت ابرقدرت ها قرار گرفته اند، بزرگترین ضربه را به جنبش دانشجویی در دانشگاه های ایران وارد کرد و آنها را بشدت دچار یأس و ناامیدی نمود؛ به طور مثال علی افشاری، مسئول اسبق دفتر تحکیم وحدت اینک در سایه ابرقدرت ها زیست می کند و محسن سازگارا نیز به عنوان مجری برنامه صدای آمریکا به پادویی ابرقدرت ها درآمده است، شخصی که تعداد زیادی از روزنامه های زنجیره ای توسط او و دوستانش اداره می شد، برپاکنندگان غائله کوی دانشگاه همچون منوچهر محمدی که اینک در سایه ابرقدرت ها زندگی می کند، سخنرانانی که در دوران اصلاحات در دانشگاه های ایران توسط مدعیان جنبش دانشجویی وابسته دعوت می شدند و خود را جانشین جنبش اصیل ایران معرفی می کردند، پرچمدار مکتب لیبرالیسم و خواهان همیاری قدرت ها با خود بوده و بعضی از آنان نیز از گذشته خود پشیمان بودند.
وی بیان داشت: در حالی که جنبش اصیل دانشجویی به دنبال اسلام ناب محمدی و پرچمدار خط امام بود و آنها پرچمدار اسلام التقاطی و روشنفکری دینی به معنای پذیرش لیبرالیسم با لعابی از اسلام بودند، اما جنبش دانشجویی به فکر خدمتگزاری به محرومان بود.
دانشجوی سابق پیرو خط امام در تسخیر لانه جاسوسی خاطرنشان کرد: آنها به دنبال ثروت، پست و مقام و در اختیار گرفتن موقعیت های ویژه و رانت های بادآورده بودند.
پوریزدان پرست عنوان کرد: اگر جنبش دانشجویی در ابتدای انقلاب دچار سردرگمی بود، اینک با تجربیات گذشته در حال یک انتفاضه اسلامی، مردمی و ضد استکباری مجدد است.
وی در پایان بیان کرد: این جنبش در حوادث گوناگون که از سال گذشته در جهان رخ داده، مجدداً حیات خود را اعلام و دست سیاست بازان را از حیطه عمل خود کوتاه کرده و از سوءاستفاده آنان جلوگیری می کند؛ این در حالی است که متأسفانه سیاست بازان به دنبال این هستند که از جنبش دانشجویی در راه رانت های سیاسی-عقیدتی و اهداف فکری خود سوءاستفاده نموده و از آنها به عنوان اهرم خدمت استفاده کنند.