این روزها کشور اوضاع اینترنتی خوبی ندارد. این جملهای است که همه کسانی که به نحوی با اینترنت سر و کار دارند مدام بر زبان جاری میکنند.
گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»- احسان امجدی؛ این روزها کشور اوضاع اینترنتی خوبی ندارد. این جملهای است که یا همه کسانی که به نحوی با اینترنت سر و کار دارند مدام بر زبان جاری میکنند و یا خودشان به تجربه به این واقعیت تلخ رسیدهاند.
دقیقه ای خوب است و دقیقهای کند، کار میکند و کار نمیکند، پا بند هیچ قاعده و قانونی نیست، اصلا ساز خودش را میزند.
شرکتهای ISP هم که فقط پول گرفتن و قرارداد بستن را خوب بلدند. اما این موقعها یا تلفنشان اشغال است (اشغال کردهاند) و یا پاسخ مناسبی برای مشتری که بابت این سرویس ماهانه پولی را پرداخت میکند، ندارند.
نه می دانند اشکال کجاست و نه میدانند چه زمانی اشکال برطرف میشود. اگر هم میدانند با مشتریان روراست نیستند. قربانشان بروم هم به خودشان زحمت نمیدهند تا قبل و یا هنگام بروز مشکل، به مشتریان خود پیامک بزنند و اگر پیامک توقع زیادیاست (که وظیفه شان است) حداقل در پرتال خود در آن گوشه کنار نه در آن وسط، اطلاعی بدهند. کجای دنیا به این صورت است که ما از آن الگو گرفتهایم؟
روی سخن با شخص خاصی نیست بلکه با تمام کسانی است که به نحوی در موارد گفته شده دخیل هستند. هنوز ISP هایی هستند که مشتری مداریشان زبانزد کاربران اینترنت است و اعتماد خود را بین مردم از دست ندادهاند اما در این میان شرکتهایی هم هستند که اصل وظیفه خود را تا حدودی فراموش کردهاند و مردم از آنها دل پری دارند.
این حرفها نه نظر شخص خاص نویسنده بلکه حرف تمام مشتریانی است که بدون اطلاع از حقوق خود، عاجزانه چشم بر مانیتور خود دوختهاند و انتظار را خوب یاد گرفتهاند.
آقایان، نمیدانیم شما با پول قراردادهایی که بستید، چه میکنید اما ما به عنوان کسانی که حق الزحمه عرق پیشانیمان را ماهانه در جیب شما میریزیم، حق ناحق شده خود را از شما طلب داریم. آیا معنای 99 درصد ضریب دسترسی که هنگام قرارداد مسرانه پول آن را دریافت میکنید، این است که هر موقع شد اینترنت باشد و هر موقع نشد، نباشد؟
شاید این حرف را به شوخی و تمسخر بگیرید اما به ازای دقیقه دقیقه قطعی اینترنت شما موظف به پاسخگویی و غرامت هستید.
آقایان اگر شما از اختلالات گاه و بیگاه اینترنت بی اطلاعید، وای بهحال منِ مشتری و شمای مسئول و اگر هم مطلعید و خود را موظف به پاسخگویی نمیبینید، بدانید پشت سر آن همه مثلا قراردادی که بستید حق مشتری، خوابیده است و فردا روز باید پاسخگو باشید.
ما نمیدانیم شما نزد خود واژه قرارداد را چه معنی کردهاید اما پشت آن مسئولیت خوابیده است، مفهومی که معنای آن خیلی وقت است بی مفهوم شده است.
آیا بهتر نیست اگر مشکلی در برقراری ارتباط اینترنت و پهنای باند چه از طرف شما و چه از طرف سازمانهای بالا دست شما، وجود دارد، با مشتریان خود روراست باشید و هرچند در یک سطر، آنها را مطلع نمایید؟ بگذارید دل ما هم به این خوش باشد که شما هم به اگرچه در پی رفع ایراد هستید اما مشتری مداری را از سرلوحه کار خود حذف نکردهاید.
قطعا پس از بروز هر مشکلی چه در حوزه کاری شما و چه خارج آن، مسئولیت به شما حکم میکند پی گیری لازم را انجام دهید و در اکثر مواردهمین طور هم هست ولی بدانید این شما هستید که از موضوع مطلعید و مشتریان شما همچنان در بلاتکلیفی بسر میبرند.
برای آنها هم وقت ارزش دارد، آنها هم برای خود برنامه ریزی کردهاند و چه بسا در آن لحظات انتظار (بالا و پایین رفتن سرعت اینترنت)، کار مهمی را با اینترنت انجام میدادند؛ اصلا همه اینها به کنار.
آنها یک سرویس با مشخصات معینی را از شما خریداری کردند و مسئولیت به شما حکم میکند در ازای هر مشکلی، چه کوچک و چه بزرگ، آنها را مطلع نمایید. چرا که در این مواقع اطلاع به مشتری کمتری وظیفهای است که باید انجام داد.
قطعا در همه موارد مشکل ایجاد شده از طرف شما نیست و شما هم درد و دلهایی دارید اما بدانید این شما هستید که با مشتری قرارداد بسته اید و نه شرکت و شخص دیگری.