گروه علمی «خبرگزاری دانشجو» - مریم آقائی؛ در بازار بی قرار و ناآرام موبایل و تبلت ایران، همه چیز از هر برندی و با هر نام معروفی به چشم می خورد؛ حتی قیمتهای جدید که براساس دلار نوسان متمایل به بالایی دارد، ویترین این بازارها را کاملتر کرده است.
تکنولوژی جدید و کاربردی که نیاز هر فرد در دنیای اجتماعی امروز است، روزانه با نرخ بالای خرید و فروش خود میلیونها دلار پول کشور را به خارج از ایران مبادله میکند.
اصلا همه این حرفها به کنار؛ این علاقه قلبی همه ایرانیان است که بتوانند صرفنظر از صرفه اقتصادی، جنسی وطنی را برای خود تهیه کنند مخصوصا در بازار موبایل و تبلت که انواع و اقسام نامها از کشورهای مختلف در آن به چشم می خورد به غیر از ایران.
البته از چند سال پیش شرکتهایی در داخل کشور در این زمینه فعالیت خود را شروع کردند و با سرمایهگذاری در این بخش سعی دارند تا بخشی از بازار غربزده و شرق مآبانه موبایل کشور را با نام ایران تصاحب کنند که برخی قابل توجه بوده است.
تلاش ها و ارادههای آهنینی در این زمینه شکل گرفت و تا آنجایی پیش رفت که بالاخره در کمال ناباوری و بازار قرق شده موبایل ایران، نامی ایرانی هم خود نمایی کرد و بالاخره پس از مدت ها، ایران و ایرانی نیز صاحب برندی با نام خود و برای خود آن هم در دیار نخل های بی سر، خوزستان گردید.
دستشان درد نکند. اصلا وارد شدن به چنین بازاری که یک سر آن را غول کره ای گرفته بود و سر دیگر آن را غول فنلاندی، خودش جای تحسین دارد، چه برسد به این که محصولی در این وسط تولید شد که توانست اعتماد مشتریان را بهخودش جلب کند و بسیاری از هموطنان با قیمتی مناسب تر، توانستند بالاخره با افتخار گوشی ایرانی بهدست بگیرند.
همه این ها در شرایطی اتفاق میافتد که سالهای سال است غول کره ای نه تنها در بخش موبایل، بلکه بازار لوازم خانگی جهان را در مشت خود گرفته است و در کنار آن شرکت بزرگ فنلاندی یکه تاز بازار موبایل جهان است.
منظور صحبت این است که از شرکتی که تنها چند سال است در بخش موبایل وارد شده است و با تحمل همه تحریمها و ناملایمات روزگار، توانسته است جوانه تلاش خود را از خاک بیرون آورد، نباید انتظار داشت که محصولی شبیه غول کره ای و امثال آن تولید کند.
درست است در این میان ضعف هایی هم وجود دارد و این طبیعی است. اما این نباید تیشه ای بر سر محصول نوپای ایرانی شود و مرتبا آن را بر سرش بکوبیم.
هیچ محصولی در ابتدای ورودش به بازار بی عیب نیست و حتی وجود این ضعف ها در سال ها پس از تولید نیز مسئله ای عجیب و غریب نمی باشد.
محصول اکسپلورر از شرکت مایکروسافت با آن همه وسعت و قدرتش، هنوز هم دچار ضعف امنیتی شدید است، نسخه جدید iOS که شرکت اپل برای گوشی های آیفون اخیرا عرضه کرده است، مشکل دارد و ... . پس وجود ضعف های احتمالی در موبایل ایرانی را پتکی بر سرش نکنیم و چه بهتر است بهجای انتقاد، همچون چتری باشیم که از آن حمایت می کنیم.
دولت و مسئولین مرتبط هم تلاش ویژه ای برای تنومند کردن این نهال نوپا باید انجام دهند و بدانند که در سایه حمایت است که صنعت ایرانی می تواند موفق باشد و هیچ گاه با حلوا حلوا کردن، دهان شیرین نمی شود.
حال پس از یک بازه زمانی چند ساله مجددا شرکت نام آشنای ایرانی با بهروز کردن خود و محصولاتش، قدم محکم تری را در گود مبارزه با برندهای خارجی برداشته است و این وظیفه ما است که از اینجا به بعد وظیفه خود را به عنوان یک ایرانی انجام دهیم و از این طرح حمایت نماییم.
الیته شرکت سازنده هم باید با برطرف کردن ضعف ها و مشکلات احتمالی موجود، هر چه سریعتر محصولش را به ذائقه مشتریان شیرین تر کند تا انشالله با این گام بلند بتوانیم ثابت کنیم که خواستیم و شد.
در گزارشهای بعد سعی خواهیم کرد تا مصاحبهای با عوامل یکی از این شرکتها داشته باشیم.
دانشجوي ايراني اين مسئله را بهتر بايد درک کند، چرا که ما در اکثر زمينه هايي که بخواهيم ورود کنيم نوپا هستيم و اگر حمايت ملي از اثر ما نشود، زمين خواهد خورد
در ضمن اگر اعتقادي نگاه کنيم، اصلا مزد و اجر اين کار در انتخاب اين محصولات با دانستن ايرادات اندک آن هاست