به گزارش گروه علمی «خبر گزاری دانشجو»، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای از تشکیل اتحادیه تولیدکنندگان گیم و خبرگزاری بازیهای رایانهای خبر داد. دکتر بهروز مینایی در نشست خبری خود گفت: عقد تفاهم نامه بین بنیاد ملی بازی های رایانه ای و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در آینده نزدیک به اجرا می رسد و از سویی اجرای این تفاهم نامه به سود عرصه بازی های رایانه ای است.
وی یادآور شد: از برکات این تفاهم نامه همه سود می برند و در مسیر صنعت بازی های رایانه ای بهخصوص بعد فناوری و ایجاد نرم افزارهای میانی و سخت افزارها و کارهای پایه ای با کمک سازمان ارتباطات اتفاق قابل توجهی رخ میدهد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای تاکید کرد: در دو هفته قبل بازی آسمان دژ 2 به عنوان نخستین بازی آنلاین با توجه به نکات فنی جدید و طراحی قابل توجه توانست عنوان نخست جشنواره بازی های آنلاین در کشور آلمان را بدست آورد و این بازی از نگاه کاربران عنوان نخستین بازی آنلاین دنیا را بدست آورد که این افتخار برای ایران است.
مینایی ادامه داد: ترویج بازی سازی در دانشگاه ها از دستاوردهای تفاهم نامه بنیاد ملی بازی های رایانه ای و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که امیدوارم در تفاهم نامه هایی که با وزارت صنعت و معدن داریم بتوانیم کارهای زیرساختی مورد نیاز را برای تولید بازی ها انجام دهیم.
وی با اشاره به ارائه بازی های رایانه ای در شبکه ملی اطلاعات توضیح داد: بازی های رایانه ای به عنوان یکی از اطلاعات مهم در شبکه ملی اطلاعات محسوب شده و بهخصوص بازی های ایرانی به درستی در اختیار کاربران قرار داده می شود.
برگزاری سومین جشنواره بازی های رایانه ای
مینایی در ادامه این نشست از برگزاری سومین جشنواره بازی های رایانه ای در تابستان سال 92 در مصلای امام خمینی خبر داد و گفت: این جشنواره در فضایی بزرگتر از سال گذشته برنامه ریزی شده و در عین حال این رویداد ویترینی برای ارائه بازی های رایانه ای است.
به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای، هدف از برگزاری جشنواره بازی های رایانه ای کشف استعدادهای جدید است و بازی سازان جوان در این رویداد فرصت ارائه آثار خود را پیدا می کنند.
وی ادامه داد: بهزودی فراخوان سومین جشنواره بازی های رایانه ای اعلام می شود و در این دوره تلاش ما این است در بخش ملی توجه بیشتری به آثار تولید شده داشته باشیم و شاید این جشنواره در بخش بین الملل کمرنگ تر از دوره دوم برگزار شود.
خبرگزاری گیم راه اندازی می شود
مینایی در ادامه از راه اندازی خبرگزاری گیم خبر داد و افزود: امیدوارم این خبرگزاری با همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آینده نزدیک راه اندازی شود.
وی اظهار امیدواری کرد که با راه اندازی این خبرگزاری در عرصه اطلاع رسانی در زمینه بازی های رایانه ای اتفاقات قابل توجهی رخ دهد.
توزیع بازی های ایرانی در اروپا و آمریکا
مینایی در ادامه از توزیع بازی های رایانه ای ایرانی در اروپا و آمریکا خبر داد و یادآور شد: بازی رایانه ای «طلای سیاه» در اروپا و آمریکا توزیع شده و این در حالی است که این بازی رایانه ای هنوز در کشورمان توزیع نشده است.
وی یادآور شد: همچنین برخی دیگر از بازی های رایانه ای همچون «شبان»، «گرشاسب» و «سیاره میترا» از جمله بازی هایی است که در سطح جهانی توزیع شده اند.
نامتوازن بودن استعدادها در بخش بازی های رایانه ای با بودجه
مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه از نامتوازن بودن استعدادهای موجود در بخش بازی های رایانه ای و بودجه اختصاص داده شده به این هنر صنعت اشاره کرد و توضیح داد: توقع ما این است که در سال 92 با کمک دولت امور زیرساختی صنعت گیم را فراهم کنیم و بودجه این هنر صنعت افزایش یابد.
وی در ادامه از تهیه سند راهبردی و چشم انداز صنعت گیم تا سال 1404 خبر داد و اظهار امیدواری کرد با همکاری شورای عالی مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی این مهم نهایی شود.
راه اندازی رشته گیم
مینایی در ادامه به راه اندازی رشته بازی های رایانه ای در دانشگاه علمی کاربردی و تحصیل 40 دانشجو در این رشته خبر داد. وی یادآور شد که علاوه بر این تعداد، 250 دانشجو نیز در انستیتو بازی های رایانه ای تحصیل کرده و یا در حال گذراندن دوره های آموزشی هستند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای ادامه داد: این بنیاد از 15 تیم تولید بازی های رایانه ای که در مرکز رشد بازی های رایانه ای مستقر شده اند حمایت کرده و در عین حال 7 عنوان کتاب جدید و دایره المعارف بازی های رایانه ای در سال 92 نیز از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای منتشر می شود.
تولید بازی های رایانه ای در حوزه بیداری اسلامی
مینایی از تولید بازی های رایانه ای در گونه ماجراجویی در حوزه بیداری اسلامی خبر داد و یادآور شد: این بازی ها که با حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی تولید شده در سومین نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران رونمایی میشود.
معافیت مالیاتی تولیدکنندگان بازی و تشکیل اتحادیه تولیدکنندگان بازی رایانه ای
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در ادامه گفت: تلاش هایی برای معافیت مالیاتی تولیدکنندگان بازی های رایانه ای انجام شده و امیدوارم با انعقاد تفاهم نامه با وزارت صنعت این مهم محقق شود.
وی همچنین ادامه داد: انجمن ناشران بازی های رایانه ای شکل گرفته و روابط خوبی بین جامعه پخش داخلی و خارجی از طریق این انجمن به وجود آمده است و در عین حال برخی محددودیت های بازی های خارجی از طریق این صنف اعمال می شود. مینایی از تشکیل اتحادیه تولیدکنندگان بازی های رایانه ای خبر داد و افزود: به زودی انتخابات این اتحادیه برگزار می شود و این اتحادیه شامل انجمن های تخصصی همچون بازی نامه نویسی و طراحی بازی نامه خواهد بود.
حمایت از تولید 32 بازی رایانه ای
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای از حمایت از تولید 32 بازی رایانه ای در سال 91 خبر داد و گفت: این در حالی است که در سال 90 بنیاد ملی بازی های رایانه ای از 22 بازی رایانه ای حمایت کرده بود.
به گفته وی، در چهار سال اخیر 80 بازی رایانه ای مورد حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای قرار گرفته و حمایت از تولید بازی های رایانه ای به رغم کاهش بودجه افزایش یافته است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای تاکید کرد که بودجه این بنیاد در سال90، شش برابر سال 91 بوده است.
مینایی ادامه داد: از تیرماه سال90 که مجوز بازی نامه ها و گیم نت ها و موسسات تولید بازی به بنیاد ملی بازی های رایانه ای منتقل شد چهار هزار مجوز نشر بازی های داخلی و خارجی صادر کردیم که 1500 مجوز در سال90 و بقیه این مجوزها در سال 91 صادر شده است؛ همچنین 20 پروانه توزیع و در سال90 و 42 مجوز نیز در سال91 به بازی سازان ارائه شده است.
وی همچنین به برگزاری نمایشگاه بازیهای رایانهای در شهرستان ها اشاره کرد و گفت: نمایشگاه استانی بازی های رایانه ای به سطح مطلوبی رسیده و پس از برگزاری نمایشگاه بازی های رایانه ای در مشهد و قم، شاهد برگزاری این رویداد در خوزستان در اردیبهشت ماه سال 92 خواهیم بود.
مینایی همچنین توضیح داد: بنیاد ملی بازی های رایانه ای در 14 نمایشگاه بین المللی در سال های گذشته شرکت کرد اما در سال 91 به دلیل کمبود بودجه این روند دچار خلا شد اما در نهایت ارتباطات ما با توزیع کنندگان خارجی کم نشد.
ارائه الگوهای ایرانی در بازی های رایانهای
مینایی در ادامه گفت: بازی ایرانی در ابتدای راه است و دوران کودکی و نوجوانی خود را طی می کند؛ اینکه کمی از فرم های بازی های خارجی در بازی های ایرانی کپی شود مشکلی ایجاد نمی کند اما در بسیاری از بازی های ما همچون «میرمهنا»، فضای کاملا ایرانی طراحی شده است و در بازی شبان نیز این مهم به وضوح دیده شده و توزیع کنندگان خارجی نیز به این امر اذعان کرده اند.
وی ادامه داد: برند سازی در عرصه بازی های رایانه ای نیاز به فعالیت فرهنگی سنگین دارد و برای اینکه شاخص های فرهنگی ما در بازی های رایانه ای متبلور شود باید تلاش کنیم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای در ادامه توضیح داد: تولید بازی های رایانه ای آنلاین در اولویت ما قرار دارد و با بازاریابی و انتشار درست، می توان بازی های ایرانی را به دنیا صادر کرد.
به گفته مینایی، برخی بازی های آنلاین ایرانی همچون «آسمان دژ» 160 هزار کاربر داشته و این در حالی است که این بازی ها تبلیغات بسیاری هم نداشته اند.
وی ادامه داد: تا وقتی که بودجه ما به صفر نرسیده ناامید نیستیم و در حد توان بازی های کیفی را ایجاد می کنیم. مینایی درباره تولید بازی های رایانه ای قرآنی نیز گفت: تولید بازی نامه قرآنی محور، محور جشنواره بازی های رایانه ای تهران بود و جوایزی نیز به بازینامه های برتر در جشنواره قرآن اهدا شد.
وی ادامه داد: تولید بازی بیداری اسلامی را شروع کردیم و در بخش بازی های قرآنی نیز به دنبال تولید بازی های «ذوالقرنین» بودیم که به دلیل بودجه، این کار نیمه تمام ماند.
18 بازی ایرانی توزیع نشده اند
مینایی در ادامه از توزیع نشدن 18 بازی رایانه ای خبر داد و افزود: 18 بازی رایانه ای داریم که همچنان توزیع نشده اند. وی ادامه داد: با توجه به صدور مجوز فعالیت موسسات پخش بازی های رایانه ای از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای و موسسات فعال را موظف کردیم تا در هر سال اقدام به خریداری بازی های رایانه ای ایرانی کنند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای تاکید کرد: هر موسسه هر سال باید100 تا 150 میلیون تومان هزینه خرید بازی های رایانه ای کند که این مهم بدین معنا نیست که پولی به بنیاد ملی بازی های رایانه ای پرداخت شود بلکه این حمایت به بخش خصوصی خواهد رسید.
به گفته وی، بخش خصوصی تاکنون بیش از 3 میلیارد تومان در عرصه تولید بازی های رایانه ای سرمایه گذاری کرده است.
مینایی درباره بازی تراوین نیز گفت: درباره بازی تراوین اشتباهی ایجاد شده بود که رفع شد و بلافاصله هم بازی به حالت اولیه بازگشت؛ این بازی رایانه ای با توجه به تمهید نمایندهی بازی در خارج از کشور ارزبری خارج از کشور نداشت و سود این بازی برای تولید بازی های داخلی اختصاص داده شد.
وی ادامه داد: کمیته مصادیق مجرمانه در حوزه پخش بازی های رایانه ای خارجی تشکیل شده و در نهایت رای بنیاد ملی بازی های رایانه ای در این زمینه ملاک است.