به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، نهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با موضوع تربیت زمینه ساز، راهبردها و راهکارها، با حضور حجت الاسلام مسعود پورسیدآقایی، دبیر همایش، دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه، سید محمدحسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله اعرافی، مدیر جامعة المصطفی العالمیه(ص)، و دکتر احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی،آیت الله مهدوی کنی، صبح روز یک شنبه، دوم تیرماه در محل سالن همایش های صداوسیما برگزار شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که جامعه ای که باید زمینه ساز ظهور باشد باید در آن توجه به تربیت صورت گیرد گفت: جامعه مهدوی باید جامعه اخلاقی باشد اگر این جامعه، جامعه عدل، رفاه، و امنیت است به این دلیل است که انسان های این جامعه متخلق به اخلاق الهی هستند و ارتباط مستحکم با خدا دارند.
وی افزود: در جامعه ای که انسان ها حقوق دیگران را رعایت کنند ناهنجاری ها از بین می رود و هزینه هایی که صرف ناهنجاری ها و آسیب ها می شود و امکاناتی که برای مقابله با بزهکاری هزینه می شود به صفر می رسد و انسان ها به جای تقابل با یکدیگر در جهت تعالی و رشد تلاش می کنند. اگر برترین اعمال انتظار است این انتظار یک حالت انفعالی نیست که افراد تماشاچی باشند و علایمی را دنبال کنند که چه زمانی ظهور انجام می شود.
حسینی اظهار داشت: انتظار مثل عبادات دیگر باید بازدارنده باشد و شور و نشاط و حرکت داشته باشند. انتظار فعال این است که انسانها وظیفه خود را بدانند و انسانسازی را آغاز کنند. اگر انسانها مهیا شدند و روحیه ظلمستیزی در آنها به وجود آمد زمین پر از ظلم و جور می شود. اگر 15 خرداد نبود چه بسا جنایات رژیم مشخص نمی شد و اگر دفاع مقدس نبود حقانیت و مظلومیت ما مشخص نمی شد.
وی با اشاره به این که وقتی جهان پر از ظلم می شود که انسانهای باورمند وظیفه خود را انجام دهند و امر به معروف و نهی از منکر انجام دهند و در مقابل ظلم بایستد خاطرنشان کرد: اگر در غرب اسلامهراسی وجود دارد به این دلیل است که میبینند انسانهای مبارز با ظلم روز به روز افزایش می یابند. اگر وحشتی در غرب وجود دارد از انسان هایی است که آماده زمینه سازی ظهور هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در صدر اسلام هم اگر یهود در مدینه و خیبر هستند منتظر بودند و براساس شواهدی که در کتاب مقدس وجود داشت آمده بودند تا ندای پیامبر را اجابت کنند، اما چون آلوده زندگی دنیا شدند دیدند که پذیرش اسلام به این معناست که از برخی از منافع خود سر باز بزنند.
وی افزود: یک نمونه از منتظران واقعی کسی مانند مصعب بن عمیر بود که قبل از اسلام مورد احترام همگان بود. او وقتی مسلمان شد برایش گران تمام شد و مورد آزار و اذیت قرار گرفت اما با پایداری بر اعتقاد خود یک سال قبل از هجرت به مدینه می رود و شروع به فعالیت می کند. آشنایی که او با مبانی اسلام داشت سبب شد مردم جذب او شوند و وقتی حضرت به مدینه رفتند مردم برای استقبال از ایشان آماده شده بودند. مسلم بن عقیل هم وظیه زمینه سازی برای حضور سیدالشهدا را داشت و ماموریت خود را انجام داد اما متاسفانه موفق نشد.
حسینی بیان داشت: امام زمان که ظهور می کنند بنا نیست صرفا از امدادهای الهی استفاده کنند باید جامعه به مرحله ای برسد که پذیرای عدل باشند. باید تربیت انسان ها دستور همگان باشد این که فرمودند حتی اگر یک نفر را احیا کنید مانند این است که کل بشریت را احیا کردهاید باید این کار را انجام دهید. هنگامی که امام خمینی حرکت خود را آغاز کردند افراد زیادی گرداگرد ایشان نبودند، اما سربازان ایشان که آن زمان در گهواره بودند نظام ستمشاهی را زیرو رو کردند.
وی خاطرنشان کرد: اگر انقلاب ما بخواهد در سطح کره زمین انجام شود باید مجاهدات بیشتری به این منظور صورت گیرد. پیامبر کار خود را به تنهایی آغاز کردند و به تدریج این دعوت فراگیر شد و رسالت اسلامی توسعه پیدا کرد امروز هم باید به همین شیوه عمل کرد و عوامل رکودی که در اسلام به وجود آمد و باعث غیبت شد را مورد بررسی قرار دهیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: جامعه زمینهساز با تربیت انسان های متدین باید موانع ظهور را از بین ببرد. اگر در جامعه ما هم بحث اخلاق و تربیت بیش از این بها داده شود ریشه مشکلات اقتصادی و سیاسی ما برطرف خواهد شد. اگر جامعه ما از هر جهت مستقل و نمونه باشد می تواند الهام بخش باشد و دیگران را نیز مجذوب خود کند. باید از دوران کودکی به تربیت بها داد؛ زیرا در دوران کودکی است که شخصیت شکل می گیرد.