به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، نهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با موضوع تربیت زمینه ساز، راهبردها و راهکارها، با حضور حجت الاسلام مسعود پورسیدآقایی، دبیر همایش، دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه، سید محمدحسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله اعرافی، مدیر جامعة المصطفی العالمیه(ص)، و دکتر احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی،آیت الله مهدوی کنی ، صبح روز یک شنبه، دوم تیرماه در محل سالن همایش های صداوسیما برگزار شد.
بر پایه این گزارش، آیت الله دکتر اعرافی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه، طی سخنانی با اشاره به نکاتی در باب انتظار و تربیت و تعاملات میان این دو، اظهار کرد: انتظار مفهومی است که زنجیرهوار با سلسلهای از مفاهیم ارتباط دارد و از مفاهیم کلیدی محسوب می شود.
وی گفت: این مفهوم می تواند تاثیرگذاری ویژه ای به خصوص در حوزههای تربیتی داشته باشد به نحوی که کل نظام تربیتی را تحت شعاع خود قرار دهد.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: در حوزه علم النفس، مقوله انتظار در واقع یک پدیده عاطفی و روان شناختی به حساب می آید؛ چراکه در همه انسان ها این حس وجود دارد، ضمن آن که انتظار پدیده ای است که از یک طرف مبتنی بر مبانی معرفتی است.
اعرافی ابراز کرد: انتظار نیاز به باورهایی دارد؛ لذا انتظار به عنوان یک عاطفه و هیجان مبتنی بر اعتقادات و باورهاست، و هیچ انسانی از آن مجزا نیست و این پدیده زیرساخت معرفتی دارد و بازتاب روحی.
اعرافی با بیان اینکه انتظار از مقولات ذات اضافه است، گفت: این مفهوم یعنی پدیده انتظار صرفا درونی محض نیست ضمن آنکه این مفهوم از جلمه مقولاتی است که در سطوح مختلفی وجود دارد و دارای مراتب است.
رئیس جامعه المصطفی العالیمه گفت: نکته روان شناختی در باب انتظار آن است که همواره شخص مورد منتظر دو حالت دارد، اول آنکه درد فراق دارد و دوم آنکه امید به آینده دارد برای زمانی که انتظارش به پایان می رسد.
وی ادامه داد: انتظار پشتوانه دارد و ابعاد و فصول مختلفی را داراست، و در همه انسان ها نیز وجود دارد پس این مقوله دایره وسیعی دارد، و مفهوم مجردی نیست، بلکه مفهومی رنجیره وار است لذا نباید آن را جدا از مفاهیم دینی قلمداد کنیم چراکه آسیب زا است.
اعرافی یادآور شد: انتظاری که در مکتب اهل بیت وجود دارد، دارای مختصاتی است یعنی ضمن اینکه پدیده اعتقادی است، توامان متعین است و انسان منتظر متعین است.
رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به راهبردهای حوزه انتظار و ارتباط آن با مولفه تربیت گفت: اولا باید انتظار را مفهوم جامع وشناخته شده بدانیم و آن را از منظومه دینی جدا نکنیم، همچنین این مفهوم را زنجیره وار مد نظر قرار دهیم و مفاهیم مشترک انتظار در ادیان را مورد تاکید قرار دهیم.