به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، امین مجیدی دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشگاه مواد و انرژی در خصوص طرح خود اظهار داشت: توربین به زبان ساده عبارت است از یک ماشین گرمایی که انرژی شیمیایی را به مکانیکی تبدیل می کند، هر چه دمای کاری توربین بالاتر رود بازده و خروجی مکانیکی افزایش می یابد.
وی افزود: به منظور افزایش دما، طراحان مجبور شدند تا در خصوص استفاده از مواد دست به تغییرات بزنند بدین صورت قطعات کم کم به جای ریخته گری به کمک فرایندهایی نظیر فورج یا استفاده از مواد تک کریستال تهیه شد، اما به هر صورت در خصوص دمای کاری فلزات و سوپر آلیاژها محدودیت وجود دارد.
مجیدی با اشاره تاریخچه ایجاد پوشش عایق حرارتی گفت: ناسا برای اولین بار در سال 1960 از یک لایه عایق سرامیکی برای بالا بردن دمای کاری قطعات موتور استفاده کرد و هم اکنون نیز تکنولوژی ایجاد این دسته پوشش ها در اختیار کشورهای محدودی است.
این پژوهشگر تصریح کرد: امروزه پوشش های زیرکونیایی رایج ترین پوشش هایی هستند که به عنوان عایق حرارتی در قطعات توربین های گازی استفاده می شوند.
مجیدی با اشاره به تحریم های ایجاد شده در حوزه صنایع نفت و گاز در چند سال اخیر گفت: در این پژوهش پوشش نانو ساختار زیرکونیایی با رویکرد صنعتی برای بار نخست در کشور ایجاد شده است.
دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهشگاه مواد و انرژی استحکام و چسبندگی بالاتر، شوک پذیری حرارتی بهتر، قابلیت کار در دماهای بالاتر، عمر بیشتر و نرخ بالاتر رسوب دهی را از مزایای پوشش نانو ساختار اعمال شده در این پژوهش بر شمرد و گفت: بررسی های نرم افزاری نشان داد تنش های برشی ایجاد شده در سیکل های کاری در پوشش های نانو ساختار به طور قابل ملاحظه ای از پوشش های قدیمی، کم تر است.
وی در پایان اظهار داشت: با توجه به بومی سازی قطعات توربین های گازی در سالهای اخیر امید می رود شاهد پیشرفت های روز افزون در صنایع مرتبط با نفت و گاز باشیم.