کاظم یزدانی در گفتوگو با خبرنگار ورزشی «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص جایگاه اخلاق در ورزش کشورمان گفت: مسئله اخلاق در ورزش یکی از مطالبات مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام از آغاز انقلاب است و کسانی که در بحث اخلاق در ورزش کار میکنند عمدتاً مسیر و شکل فعالیتشان یک شکل سمبلیک دارد و یک کار زیربنایی برای تحقق آن یا وجود ندارد و یا کم رنگ است.
وی در ادامه افزود: بهعنوان کسی که 40 سال است در ورزش حضور دارد و آن را لمس کرده، خارج از شعار و احساس میگویم که روی این مقوله تنها یکسری اقدامات تبلیغاتی انجام شده است.
رئیس سازمان ورزش بسیج تصریح کرد: زمانیکه از متولیان ورزش در خصوص آمادهسازی فنی و جسمی یک ورزشکار سوال کنیم اقدمات و برنامههای خود را ارائه میکنند که میتوان آنها را به راحتی دید و طبیعتاً محصول آن در میدان های بینالمللی مشخص میشود، اما باید بدانیم که یکی از بال های موفقیت قهرمانان و یکی از نکات اساسی آن، اخلاق است و باید از مدیران بپرسیم که آیا در این حوزه مهم برنامه عملیاتی داشته اند؟
مدیران در حوزه قهرمانی برنامه دارند، ولی در مباحث اخلاقی نه
یزدانی با اشاره به عدم برنامه ریزی مدیران در حوزه اخلاق گفت: کمتر کسی از مسئولان و دستاندرکاران ورزش است که در این حوزه برنامه داشته باشد و در کنار فرایند شناسایی، جذب و تربیت و پرورش قهرمانان، موضوع اخلاق را هم در نظر بگیرد.
وی یادآور شد: فدراسیونهای موفق برنامههای خود را برای حضور در میدان های بینالمللی و قرار گرفتن روی سکوهای قهرمانی ارائه میدهند، اما جز کارهای فرهنگی و فضاسازی، چیزی در امر اخلاق برای ارائه ندارند؛ اگر واقعاً میخواهیم در موضوع اخلاق در ورزش کاری کنیم که قهرمانان پهلوان هم باشند باید برنامه داشته باشیم و باید به صورت علمیاتی آن را در برنامه های خود ببینیم.
رئیس سازمان ورزش بسیج افزود: همانطور که آمادگی جسمانی، تمرین و بدنسازی و کلاسهای روانشناسی در برنامه روزانه قهرمانان وجود دارد، باید برنامه های اخلاق در ورزش نیز در نظر گرفته شود و من بهعنوان یک مدیر ورزش کشور اعتقاد دارم که باید با استادان اخلاق صحبت کرد و این برنامه را در برنامه روزانه ورشکاران ارائه نمود.
یزدانی خاطرنشان کرد: به هر حال آنچه مسلم است این است که ما برنامه نداریم و نمیتوانیم انتظار داشته باشیم قهرمانان روح پهلوانی هم داشته باشند و سجایای اخلاقی را در آنها ببینیم.
فدراسیون جانبازان و معلولان با استفاده از استادان اخلاق، در این حوزه موفق بود
وی بر ورود کسانی که جنس قهرمان و ورزشکار و همچنین ورزش را میشناسند تاکید کرد و گفت: ما برخی علما را داشتیم که چون با ورزش آشنا بودند در این امر موفق شدند؛ برای مثال فدراسیون جانبازان از این استادان استفاده کرد و می ببنیم که این فدراسیون در مباحث پیادهسازی اخلاق در بین ورزشکاران خود موفق بوده است.
رئیس سازمان ورزش بسیج تصریح کرد: استادان باید مطالبی در حد فکر ورزشکاران و قابل فهم در این مبحث وارد کنند و مهم این است که اگر میخواهیم واقعاً اخلاق در ورزش پیاده شود باید در کنار ارتقای سطح تخصصی ورزش، به دنبال ارتقای اخلاق باشیم.
یزدانی در خصوص نقش مدیران در گسترش اخلاق در بین ورزشکاران گفت: هم مدیران و هم مربیان و هم فضا در رفتار ورزشکاران و قهرمانان بسیار اهمیت دارد؛ در ابتدا مربی میتواند نقش بالایی در مباحث پیادهسازی اخلاق در ورزش داشته باشد؛ شهید رجایی می گفت آن قدر که افراد را در میدان های ورزشی میشود تربیت کرد در کلاس درس نمیتوان.
وی در این باره افزود: مربی با رفتار خود و به دور از نصیحت، با ادبیات و فن بیان خود و آداب اسلامی میتواند تاثیرگذار باشد؛ ما مربیانی داریم که موقع اذان کلاس را تعطیل میکنند و بدون اینکه شاگردان خود را مجبور به اقامه نماز کنند با حضور خود در نماز، این رفتار را به شاگردان خود منتقل میکنند.
مدیران باید با رفتار خود اخلاق را به ورزشکاران تعلیم دهند
رئیس سازمان ورزش بسیج نقش مدیران را نیز پررنگ دانست و گفت: مدیران هم نقش مهمی دارند؛ وقتی برای مدیر مباحث اخلاقی در معنای واقعی اهمیت داشته باشد، طوری رفتار میکند که ورزشکار در رفتار او عفت کلام و اخلاق نیکو را ببیند.
یزدانی تصریح کرد: ایجاد فضایی که ورزشکار با حضور در آن احساس معنوی داشته باشد نیز بسیار مهم است، وقتی کلاس تمرین و باشگاه یک محیط معنوی داشته باشد بسیار تأثیرگذار خواهد بود و حتی ادبیات ورزشکار نیز تغییر میکند؛ این مباحث در کنار اخلاق بسیار اهمیت دارد.
وی در پاسخ به این سوال که در برخی از رشتهها بی اخلاقی عادی شده و برخی دیگر به سمت بی اخلاقی حرکت میکنند، مدیران در این خصوص چه باید بکنند، گفت: این مسئله به نظام مدیریت ما برمیگردد، در ژاپن میبینیم که در رشتههای بومی اخلاق و نظم هست، حتی در رشتههای غربی هم این موضوح حاکم می باشد؛ آنها در بیسبال نیز اخلاق ژاپنی را وارد کرده اند، در صورتی که این ورزش غربی است.
رئیس سازمان ورزش بسیج به جایگاه رسانه ها در این موضوع اشاره کرد و گفت: اگر مدیران ما برای موضوع اهمیت قائل هستند خودشان باید وارد گود شوند و شعاری عمل نکنند؛ البته رسانهها نیز در این خصوص نقش مهمی دارند.
در اخلاق مداری تغییری در رسانهها ندیدیم
یزدانی افزود: مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید بسیاری داشتند، اما ما در رسانه ها تغییر خاصی ندیدیم؛ رهبری معظم به خوبی به جایگاه رسانهها در موضوع اخلاق اشاره کرده اند.
وی یادآور شد: بخش عمدهای از فرهنگسازی مربوط به رسانه است؛ در اسلام احادیث زیادی برای ایجاد اخوت و رفاقت بین مومنان داریم، ولی در رسانهها برعکس عمل میکنند و از کاه کوه میسازند و به اتفاقات ساده که در جامعه میافتد و کسی نمیبیند دامن میزنند و بیاخلاقی را رواج میدهند که این حتماً برای برخی منافع دارد.
رئیس سازمان ورزش بسیج در پایان گفت: رسانه باید جایگاه خود را بدرستی درک کند و بداند که برخی بیاخلاقیها را میتواند با بزرگ کردن اخلاقهای نیک برخی دیگر از ورزشکاران کمرنگ کند.