حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست در گفتگو با خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو» با اشاره به این که یکی از ظرفیت های عظیم معنوی در ماه مبارک رمضان، شب های قدر است، اظهار داشت: البته باید توجه داشت که شب قدر اختصاص به دین اسلام هم نداشته بلکه در ادیان گذشته هم مطرح بوده است، منتهای مراتب برخورد اسلام با این پدیده یک برخورد استثنایی می باشد.
وی افزود: ما در قرآن کریم و سیره پیامبر (ص) و اهل بیت(ع) و نیز علمای بزرگ مشاهده می کنیم که بر مبارک و عظیم بودن این پدیده تاکید می شود، کما این که در قرآن نیز یک سوره به همین مناسبت داریم و این مساله خود حاکی از اهمیت بیش از پیش شب قدر و لزوم احیا و پاسداشت آن از سوی مومنین و مومنات است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین با اشاره به توجه و عنایت خاص حضرات معصومین(ع) به شب قدر و احیای آن گفت: در روایات داریم که پیامبر(ص) بخشی از شب های رمضان که شب قدر هم داخل آن بوده را به احیا می گذراندند و یا در در سیره ائمه (ع) و به طور خاص درباره امام سجاد (ع) داریم که ایشان در ماه رمضان صدقه می دادند تا شب قدر زنده باشند و بتوانند آن را به خوبی درک کنند.
وی با بیان این علمای بزرگ شیعه نیز از همین رویه تبعیت می کردند، افزود: در حالات شهید اول نوشته اند که همه طول سال را احیاء می داشت تا اگر احیاناً شب قدر غیر از شب های مرسوم و معروف رمضان بود بتواند آن را درک کند و از کسب فیض آن محروم نباشد.
علیدوست با اشاره به سوره مبارکه قدر و این که شب قدر برتر از هزار ماه می باشد، ابراز داشت: بر اساس آنچه ما از روایات و سیره ائمه اطهار(ع) دریافت می کنیم، شب قدر، یکی از شب های 19 ، 21 ، 23 و یا 27 رمضان می باشد هر چند که احتمال شب بیست و سوم را بیشتر از بقیه دانسته اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که شب قدر، بهترین زمان مغفرت و توبه حقیقی است، خاطرنشان کرد: در شب قدر اگر کسی به راستی توبه کند و یک شرمندگی درونی و حالت خجالت زدگی برای او پیش آید و بعد هم از خداوند، خیر دنیا و آخرت را بخواهد، پرونده درخشانی که پس از توبه گشوده می شود، زمینه سعادت وی را فراهم می آورد و امام زمان(عج) این تقدیر را تأیید می نمایند.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در شب قدر که شبزندهداری میکنیم، خداوند نام ما را در گروه عاقبت به خیرها ثبت میکند و آتش جهنم را بر ما حرام میسازد و واقعاً آیا توفیقی بالاتر از این هست که آتش جهنم بر ما حرام شود و به خدا نزدیکتر شویم؟
وی همچنین افزود: البته این بستگی به خود ما دارد که اگر بخشیده شدیم و توبه ما قبول شد، همچنان در مسیر عبودیت و بندگی حقیقی باقی بمانیم و دوباره در مسیر گناه و معصیت قرار نگیریم.
علیدوست در قسمت دیگری از سخنان خود به نکته ظریف و در عین حال مهمی اشاره کرد و گفت: همان طوری که از جانب خدای متعال برای ما شب قدری در نظر گرفته شده است، چه خوب است که خود ما هم برای خودمان شب قدری داشته باشیم.
وی یادآور شد: چه بسا انسان هایی باشند که همه شب هایشان شب قدر باشد و همه شب ها برایشان مصداق «خیر من الف شهر»، کما این که از آن سو، شاید انسانی با عمر صد ساله باشد که یک شب زندگی اش هم شب قدر نبوده باشد و از این فیض بی نظیر کاملاً محروم بوده باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: از این حیث چقدر واقعاً به جا و خوب است که همه مردم و به خصوص نسل جوان که قلب و دل صاف و زلالی دارند، شب قدر را به محاسبه کارهایی که انجام داده اند و نباید انجام می داده اند و شب تفکر قرار دهند.
وی افزود: اهمیت چنین تفکری تا بدانجاست که در حدیث داریم یک ساعت آن از سال ها عبادت بالاتر است.
علیدوست در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: به راستی اگر این تفکر منجر به محاسبه نفس شود و این محاسبه در شب قدر به مراقبه در روز تبدیل شود،روز انسان هم شب قدر می شود و مهر سعادت واقعی بر کارنامه اعمالش زده خواهد شد.