به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، سید ابراهیم حسینی دبیر ستاد اجرایی پروژه مهر 92 با بیان اینکه دستورالعمل پروژه مهر سال تحصیلی 93-92 اواخر تیرماه به استانها ابلاغ شد، گفت: هدف از اجرای پروژه مهر در استانها و مناطق تابعه، ایجاد تحولی نوین در نگرش است به طوری که دانشآموز برای ورود به مدرسه لحظه شماری کند، لذا مدیران مدارس باید به منظور شادابسازی مدارس اقدامات موثری را تدارک ببینند تا نقش و خاطره این روز به یاد ماندنی در اذهان آنان به عنوان یک خاطره خوش باقی بماند.
وی با بیان اینکه این ستاد به منظور برنامهریزی و هماهنگی کلیه فعالیتها و تمهید مقدمات بازگشایی مدارس بر اساس پنج محور سازماندهی، تعمیر و تجهیز، توجیه و تبلیغ، تایید صلاحیت، نظارت و ارزیابی تشکیل میشود، گفت: باید اعضای ستاد پروژه مهر مشخص، وظایف آنها تعیین و نحوه و زمان تشکیل جلسات ستاد پروژه مشخص شود.
حسینی از تشکیل کمیتههای سازماندهی، تعمیر و تجهیز، توجیه و تبلیغ، تایید صلاحیت و نظارت و ارزیابی خبر داد و اضافه کرد: برای هر یک از این کمیتهها وظایفی مشخص شده است که در دستورالعمل ابلاغی جزئیات آن وجود دارد.
مهمترین فعالیت مدارس برای بازگشایی
دبیر ستاد اجرایی پروژه مهر 92 با بیان اینکه اهداف ستاد آمادهسازی، زیباسازی و برگزاری جشن بازگشایی مدارس است، اظهار کرد: وظایفی برای این ستاد تعیین شده که تهیه تقویم زمانبندی و اولویت کاری جهت آمادهسازی و بازگشایی مدارس، تشکیل شورای عمومی معلمان در هفته قبل از آغاز سال تحصیلی، تنظیم برنامه هفتگی مدرسه و توزیع آن در بین دانشآموزان روز اول مهرماه از جمله این اقدامات است.
وی افزود: دریافت ابلاغ برنامه کاری همکاران قبل از آغاز سال تحصیلی، تهیه و تنظیم تقویم اجرایی سالانه مدرسه، برگزاری جشن بازگشایی مدرسه، دعوت و تقدیر از خانوادههای معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران، بازنشستگان سال قبل، مسئولان شهری و محلی، دانشآموزان ساعی و برتر در زمینههای فرهنگی، آموزشی، پرورشی و بزرگداشت هفته دفاع مقدس، برگزاری نمایشگاه، دعوت از نیروی انتظامی، برگزاری مسابقات مختلف علمی، فرهنگی، ورزشی، اجرای برنامههای شاد و متنوع، تزیین واحدهای آموزشی جهت ورود دانشآموزان در روز بازگشایی، نصب و برافراشته کردن پرچم جمهوری اسلامی ایران به شکلی زیبا که نشان از اقتدار ملتی شهیدپرور باشد، بخش دیگری از وظایف تعریف شده در پروژه مهر 92 است.
به گفته حسینی، استقبال از دانشآموزان و تهیه دروازه قرآن، اسپند دود کردن، اهدای شاخه گل، زیباسازی درب ورودی، تابلو مدرسه ورودیها، راهروها، نصب آینه و مشخص کردن محل تبلیغات و دیوارنویسی از برنامههای شاد روز بازگشایی مدارس است.
وی بهسازی فضاهای نمازخانه، کتابخانه و اتاق مشاوره و بهداشت، بهسازی دفاتر مدارس و رنگآمیزی کلاسها و استفاده از پردههای الوان با توجه به روانشناسی رنگها، ایجاد فضای سبز و محوطهسازی، ساخت آبنما، نصب نیمکت، سطل زباله با اشکال و رنگهای متفاوت، استفاده از گلدان، نصب تخته سیاه، میز نشریات و نصب تلفن عمومی و احیای هویت فرهنگی نصب قاب شرح زندگی نامه شهید، خیر مدرسهساز و دانشمند را از برنامههای دیگر آغاز مدارس برای مهر امسال عنوان کرد.
به گفته مشاور معاون آموزش متوسطه وزیر آموش و پرورش، استفاده از پوشش و رنگ مناسب با توجه به دورههای تحصیلی، نصب تهویه، پیامهای بهداشتی، رختآویز، استفاده از آب گرم، صابون مایع در سرویسهای بهداشتی، استفاده از سطلهای زباله دربدار به همراه کیسه زباله نظافت سرویسهای بهداشتی با استفاده از مواد ضدعفونیکننده بخشی دیگر از وظایف مدیران مدارس برای آماده سازی مدرسه است.
وی ادامه داد: جداسازی آبخوریها از سرویس بهداشتی، بهسازی بوفه مدرسه، نصب شیر آب، توزیع مواد خوراکی مجاز، دارا بودن کارت بهداشت و لباس سفید برای فروشنده، رنگآمیزی داخل و خارج بوفه حتیالامکان رنگآمیزی قابل شستوشو و رعایت کامل اصول بهداشتی، بهسازی و تجهیز آزمایشگاه، کارگاه، سایت رایانه، تهیه کیتهای وسایل آموزشی مورد نیاز مدرسه، تجهیزات امکانات ورزشی و بهداشتی، نصب زنگ مناسب با ملودی ملایم، خط کشی محوطه و زمینهای ورزشی، تهیه پوشاک و لوازمالتحریر با همکاری انجمن اولیا مربیان برای دانشآموزان نیازمند از سایر برنامههایی است که در مدارس اجرا میشود.
ارزیابی از فعالیتهای پروژه مهر 92
به گفته حسینی، طبق روال هر ساله گروه ارزیاب در سطح ستاد، ادارات کل و مناطق تابعه تشکیل و در روز جشن شکوفهها، جوانهها و اول مهر در ادارات کل، ادارات و مدارس حضور یافته و بر اساس فرمهای پیوست نتایج ارزیابی تعیین و ادارات کل و مناطق تابعه برتر مشخص و معرفی خواهند شد.