کد خبر:۲۶۱۲۸۲
استاد فلسفه دانشگاه زنجان:

آموزش فلسفه به کودک تفکر را در زندگی او رشد می‌دهد

استاد فلسفه دانشگاه زنجان گفت: آموزش فلسفه به کودکان کمک می‌کند تا تفکر را در زندگی شخصی مطابق با واقعیات رشد دهند.

دکتر طاهره کمالی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار اندیشه «خبرگزاری دانشجو»،‌ درباره ضرورت آموزش فلسفه به کودکان اظهار کرد: چون فلسفه بر پایه تعقل است، گسترش آن در میان سطوح مختلف سنین از جمله کودکان ارزشمند می باشد.
 
وی با بیان اینکه فلسفه باید در هر جامعه ای نهادینه شود، تصریح کرد: نهادینه نشدن این دانش پایه تنها سبب می شود تا کارایی آن در جامعه از بین برود؛ ضمن آن که پیاده کردن این روند در جامعه سبب می شود تا تفکر فلسفی از طریق آموزش به متن جامعه وارد شود. 
 
این پژوهشگر حوزه فلسفه ادامه داد: فارغ از آن که کودکان در آینده بخواهند چه شغلی را انتخاب کنند، طرح آموزش فلسفه می تواند به آنها یاری رساند تا تفکر را در سیر زندگی شخصی و فردی خود مطابق با واقعیات و نه خیال رشد دهند.

 
این محقق تصریح کرد:‌ آموزش فلسفه به کودکان علاوه بر آنکه کودک را به فکر کردن وامی‌دارد،  در وهله دوم به کودک موضوع برای فکر کردن ارائه می‌دهد؛ چرا که از گذر طرح موضوعات مختلف در قالب‌های کودکانه، کودک به چیستی مسائل مختلف فکر می‌کند که این امر دریچه‌هایی برای گسترش افکار او به حیطه‌های مشابه موضوعی می شود.

 
کمالی پور گفت: در طرح آموزش فلسفه به کودکان،‌ بچه ها یاد می گیرند در مواجهه با واقعیت پیش رو چگونه برخوردی داشته باشند و شرایط را مطابق با آنچه که حقیقتاً وجود دارد سامان بخشی کرده و از وابستگی صرف به والدین خارج شوند. 
 
استاد فلسفه دانشگاه زنجان با بیان اینکه طرح آموزش فلسفه به کودکان سبب می شود تا کودک با مسیر و هدفی مشخص در سیر تعاملات خود مواجه شود، خاطرنشان کرد: در این معنا کودک احساس سردرگمی نمی کند و می داند که (درست یا غلط) باید چگونه تصمیم بگیرد.

 
این محقق با بیان اینکه آموزش فلسفه به کودکان با نحله‌های فلسفی بی ارتباط نخواهد بود، تصریح کرد: اصلاً نحله‌ها و مکاتب فلسفی آمده‌اند تا طرز فکر خاصی را در جامعه خود رواج دهند، مثلاً در یک جامعه کمونیستی، مولفه‌های این مکتب در قالب‌های مختلفی به مخاطب معرفی می شود.


وی ادامه داد: از آنجایی که فلسفه برای کودکان با استفاده از روش‌هایی چون فیلم،‌ داستان و انیمشین، قابلیت انتقال را خواهند داشت، می بینیم که دیگر جوامع از جمله جوامع غربی بایسته های فرهنگی خود را در این قالب به کودکانشان منتقل می کنند تا بتوانند شیوه فکری مورد نظر را در ذهن کودکان نهادینه کنند. 
 
کمالی‌پور تصریح کرد: لذا ضرورت پیاده سازی طرح آموزش فلسفه برای کودکان بیش از پیش مشخص می شود، بویژه برای ما که در حکومتی شیعی زندگی می کنیم باید آموزه ها و تفکر شیعه در قالب‌های مختلفی برای کودکان ارائه شود که روش‌های فلسفه برای کودک یکی از اثرگذارترین روش ها در این راستا قلمداد می شود.


استاد فلسفه دانشگاه زنجان در پایان با اشاره به اینکه تفکر همواره در آموزه های اهل بیت (ع) جایگاه اساسی داشته است،‌ تاکید کرد: ائمه هرگز تفکر را منع نکرده اند، بلکه مشوق نیز بودند، لذا باید این مهم را در حوزه‌های آموزشی لحاظ کرده و بر حوزه‌ای چون فلسفه برای کودکان که بر تفکر اتکا دارد توجه بیشتری داشته باشیم. 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار