دکتر سعید ناجی، عضو هیات علمی گروه فبک(فلسفه برای کودکان) پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، با اشاره به فواید طرح آموزش فلسفه برای کودکان گفت: برخی اشتباها چنین تصوری دارند که فلسفه برای کودکان یعنی آموزش مکتب های فلسفی به کودک، در حالی که آموزش فلسفه به کودکان در این مفهوم به معنای درست فکر کردن و حل چالش های پیرامون با بهره گیری از فکرشان است.
وی ادامه داد: در طرح آموزش فلسفه برای کودکان، کودک یاد می گیرد که خودش درباره موضوعات مختلف دست به نحقیق و کشف بزند،بنابراین این روش و جست وجوی کودک باعث می شود تا خلاقیت ذهنی اش بروز یابد مسئله ای که متاسفانه در سیستم آموزشی ما جایگاه چندانی ندارد و از همان دوران ابتدایی شیوه آموزشی به کار برده می شود که کودک صرفا دروس خود را به خاطر بسپارد و حفظ کند که نتیجه در این کارکرد مشخص است، فراموشی مطالب بعد از امتحان!
ناجی تصریح کرد: کسب قدرت تفکر انتقادی و توان (نه) گفتن،از جمله دیگر مسائلی است که در طرح آموزش فلسفه برای کودکان،دنبال می شود که سبب می شود کودکان بتوانند مشکلات شان را خودشان حل کنند، که اگر این مسئله مرتفع شود،بسیاری از چالش هایی که در هم اکنون در میان بزرگسالان دیده می شود،وجود نخواهد داشت،چالش هایی مانند نوع برخورد با افراد مخالف،یعنی افرادی که نظر مخالف را ارائه می دهند.
این محقق در پایان گفت: متاسفانه روش گفت وگو در جامعه ما چندان جا نیفتاده است و از همان دوران کودکی ، بچه ها عادت کرده اند که نظرات مخالف را نشوند و فرد مخالف با ایده خودشان را حذف کنند، که در طرح آموزش فلسفه برای کودکان،گفت وگو محوری از جمله آموزش های اساسی تلقی می شود.