به گزارش خبرنگار اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، نشست فلسفه برای کودک (فبک) صبح امروز در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی برگزار شد و دکتر روح الله کریمی پژوهشگر گروه فبک به ایراد سخنانی در خصوص وضعیت آموزش تفکر در مدارس پرداخت.
کریمی گفت: ما سعی کردیم فلسفه برای کودک را به جامعه معرفی کنیم و از اساتید فلسفه دعوت کردیم تا با فبک آشنا شوند. تصوری که اساتید از فبک داشتند این بود که بچه بازی است یا این که فلسفه نیست، بلکه عقلانیت است. من معتقدم فبک میتواند به جامعه فلسفه ما کمک کند. در واقع، فبک حلقه مفقوده میان فلسفه و نیاز جامعه ماست.
پژوهشگر گروه فبک اظهار داشت: تا در فلسفه تحول ایجاد نشود در علوم انسانی تحولی اتفاق نمی افتد. اما آنچه ما در جامعه فلسفی می خوانیم با نیاز جامعه بسیار متفاوت است. این در حالی است که در غرب فلسفه در بطن زندگی وجود دارد و اساتید فلسفه با رمانها و فیلمهای روز آشنا هستند، اما این مسأله در جامعه ما وجود ندارد و هیچ بحث زنده فلسفی در رابطه با جامعه در کلاسها مطرح نمی شود. فبک می تواند در این مساله به ما کمک کند چون یکی از شاخه های فلسفه کاربردی است.
وی بیان داشت: درس تفکر و پژوهش در پایه ششم و درس تفکر و سبک زندگی در پایه هفتم از سال گذشته وارد آموزش و پرورش شده است. جامعه ما تشنه فلسفه برای کودکان است و در مواد درسی مورد نیاز تربیت مربی برای این حوزه ضعف وجود دارد. این در حالی است که از این عطش سوء استفاده می شود و کتاب هایی تهیه کرده اند که نه تنها جامعه را سیراب نمی کنند؛ بلکه موجب بیماری هم می شوند.
کریمی با بیان این مطلب که کتاب درس تفکر و سبک زندگی کتاب خوبی نیست گفت: عجله در فبک نتیجه عکس می دهد. در امریکا 20 سال طول کشید که این درس وارد مدارس شد، اما ما بدون فراهم کردن شرایط، با عجله و مدگرایانه این کار را انجام دادیم. بحث فبک فقط گفتگو با کودک نیست، زیرا اگر مبنای نظری فبک نباشد نباید با کودک گفتگوی عقلانی کرد. از صدر تا ذیل این کتاب پارادایم حافظه محور وجود دارد که اهانت به تفکر است.
پژوهشگر گروه فبک اظهار داشت: این کتاب بخشی را برای حجاب دارد که هیچ فرقی با درس پیام های آسمانی پایه هفتم ندارد اما قرار نبوده تفکر این گونه باشد، بلکه قرار بوده کودک به صورت آزاد در مورد حجاب تفکر و گفتگو کند. گویا نویسنده از این می ترسد که گفتگو ممکن است بچه ها را به نتایجی برساند که مورد نظر او نیست که این مساله زیر سوال بردن اساس گفتگوست.
کریمی خاطرنشان کرد: ادعای فبک این است که اگر آداب و رسوم پایه عقلانی داشته باشند و به بحث گذاشته شوند باقی خواهند ماند. در حالی که در کتاب تفکر و سبک زندگی برای حفظ آداب و رسوم از شیوه القایی استفاده می شود اما این که چرا باید این آداب را حفظ کرد مورد بحث قرار نمی گیرد.