به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، برای سنجش و تشخیص شایعاتی که در شبکههای اجتماعی منتشر میشوند، سیستم دروغ سنج طراحی و به کار گرفته خواهد شد.
این سیستم می تواند در همان لحظه انتشار هر متن و یا پیامی روی شبکه های اجتماعی، درستی یا نادرستی آن را تشخیص دهد.
توییتر، فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی در سال های اخیر به انتشار سریع برخی اخبار میپردازند اما، هر چیزی که در این شبکه ها منتشر می شود لزوما حقیقت ندارد.
روش متداول دیگری که به تجزیه و تحلیل عاطفی شهرت پیدا کرده در حقیقت بررسی حجم وسیعی از اظهار نظر ها روی شبکه های اجتماعی است تا از آن طریق تمایل و گرایش افکار عمومی در مورد موضوعات مختلف، مثلا نحوه رای دادن آنها در انتخابات و یا میزان استقبال از یک فیلم سینمایی را پیش بینی کنند.
بررسی سابقه به کارگیری این روشها برای تشخیص گرایش مردم نتایج مخلوطی داشته و بنابراین اتکا به روشهای مشابه برای تمیز دادن حقایق از اکاذیب و شایعات روی شبکه های اجتماعی ممکن است بیش از حد خوشبینانه باشد.
هدف از طراحی و تولید این سیستم در درجه اول کمک به نهادهای دولتی مثل سازمانهای امداد رسان و خدمات اضطراری جهت واکنش به موقع و بهتر به حوادث است.
نقطه آغاز پژوهش ها برای طراحی چنین سیستم هایی در حقیقت مطالعاتی بود که در مورد استفاده از شبکه های اجتماعی در جریان اعتراضات سال 2011 در شهر لندن انجام شد.
در این پژوهش پیامهای منتشر شده روی شبکه توییتر، اظهارنظرها در مجامع مجازی و وبلاگ های مربوط به خدمات پزشکی و اظهار نظرها روی شبکه فیسبوک مورد مطالعه قرار گرفت.
نتیجه بررسی در مورد هر خبر و یا شایعه ای در یک «کشوی مجازی» منتشر خواهند شد و کاربران و مشترکان شبکه های اجتماعی با مراجعه به آن می توانند بفهمند که این اطلاعات حقیقی و یا شایعه است.
اولین بخش از نتایج این پژوهش حدود هجده ماه دیگر آماده خواهد شد و در مرحله اول قرار است در جمع خبرنگاران و کارمندان بخش خدمات پزشکی مورد آزمایش قرار گیرد.
مدیر این طرح میگوید: ما در عمل باید ببینیم چه مواردی از این پژوهش ها قابل اجراست و در عین حال لازم است که یک تعادل صحیحی بین تجزیه تحلیل اطلاعات توسط نیروی انسانی و یا تکنولوژی به دست بیاوریم.
این طرح که با الهام از یک شخصیت اساطیری یونانی که به پخش شایعه مشهور بوده «فیمی» نامگذاری شده است به مدت سه سال اجرا خواهد شد. در طراحی و اجرای آن سه دانشگاه شفیلد، وارویک و لندن از انگلستان و دانشگاه آلمانی زارلند و دانشگاه مودول در اتریش مشارکت خواهند کرد.
هدف این است که در پایان این طرح یک سیستم دروغ سنج اطلاعات روی شبکه های اجتماعی برای کار حرفه ای خبرنگاران ساخته شود.