به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، این در حالی است که روز گذشته مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی نسبت به مطالب مطرح شده در این اطلاعیه واکنش نشان داد و از بیتوجهی سوالبرانگیز دولت و سازمان محیطزیست به کیفیت پایین بنزین وارداتی انتقاد کرد. موضوع بنزین و کیفیت آن، چه بنزین داخل و چه بنزین وارداتی به کشور، همواره در سالهای گذشته محل بحث و تبادل نظر در بین کارشناسان و مدیران امر در این موضوع بوده است، بحثی که موافقان و مخالفان خاص خودش را داشته و دارد، البته اینبار ماجرا کمی متفاوت است و سازمان محیطزیست با صدور یک اطلاعیه همه تلاشهای سالهای گذشته را برای استفاده از کیفیت بنزین داخل زیر سوال برده و بنزینی که این روزها در داخل تولید و مصرف میشود را آلوده و بدون کیفیت لازم دانسته است. البته این اطلاعیه و مفاد و بندهای آن باعث شده مباحث بنزینی این روزها نقل محافل و رسانهها باشد.
الفبای پالایشگاه را نمیدانند!
به گفته جلیل سالاری، مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی شخصی که متن این اطلاعیه را تنظیم کرده، الفبای پالایشگاه را نمیداند چراکه این متن از مفاهیم اولیه پالایشگاهی به دور است. وی با اشاره به اینکه ریفرمیت تولید شده در واحدهای پتروشیمی مشابه ریفرمیت تولید پالایشگاههاست، خاطرنشان کرد: البته بنزن ریفرمیت پتروشیمی به دلیل عبور از واحدهای «بنزنزدایی» بسیار کمتر است.
چرا به آلمان بفرستیم؟
مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان این مطالب به تسنیم گفته است: «در حالی در اطلاعیه سازمان محیطزیست آمده است نمونه بنزین عرضه شدن در تهران در آلمان بررسی شده که ضرورتی ندارد نمونه بنزین را برای آنالیز به کشور آلمان ارسال کنند چرا که همه واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی مجهز به دستگاهGC برای اندازهگیری شاخصهای محیطزیستی هستند.»
به گفته سالاری، در گذشته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وابسته به شهرداری از بنزین چند جایگاه سوخت نمونه برداشته و به آلمان فرستاد اما برخلاف اطلاعیه محیطزیست آنالیز این نمونهها اثبات میکند که بنزین توزیع شده در پایتخت نزدیک به استانداردهای یورو4 و 5 است. بنابر اظهارات مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، در چارچوب استانداردهای اجباری کیفیت بنزین و طبق اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، با توجه به اینکه ریفرمیت به طور مستقیم قابل عرضه نیست، این محصول پس از تحویل به پالایشگاهها ترکیب و کیفیت آن با استانداردهای اعلام شده تطبیق داده میشود.
دلایل مدیرعامل سابق
جالب اینجاست که وی بنزین خواندن ریفرمیت تولیدی در واحدهای پتروشیمی را نادرست دانست و با تاکید بر اینکه این محصول بنزین نیست بلکه اکتانافزا است، افزود: بنزین تولید شده به کمک پتروشیمیها در تهران توزیع نشده است؛ چراکه با وجود دو پالایشگاه تهران و امام خیمنی شازند نیازی به توزیع بنزین تولیدشده به کمک ریفرمیت پتروشیمیها در شهر تهران نیست، از سوی دیگر لزومی ندارد که بنزین را از یک مسیر 1300 تا 1400 کیلومتری به تهران منتقل کرد.
سالاری خاطرنشان کرد: بنزین تولید کشور در گذشته با استاندارد یورو2 تولید و وارد میشد اما در سال 1392 استاندارد ملی 4904 ازسوی سازمان استاندارد به عنوان یک استاندارد اجباری برای بنزین اعلام شد که براساس این استاندارد جدید علاوه بر اینکه باید به تدریج بنزین تولیدی کشور مطابق با این استاندارد تولید شود، بنزین وارداتی نیز باید دارای شاخصهای تعیین شده باشد. معاون سابق شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی همچنین درباره روند نظارت بر بنزین وارداتی توضیح داد: بنزین وارداتی باید در آزمایشگاههای مرجعی که مورد تایید سازمان ملی استاندارد است مورد آنالیز قرار بگیرد تا مطابقت آن با استاندارد 4904 تایید شود.
همچنین در تعرفه آزمون فیزیکی ـ شیمیایی بنزین معمولی ابلاغ شده توسط معاونت نظارت بر اجرای استانداردها و سیستم کیفیت سازمان ملی استاندارد نیز بر ارزیای بنزن و آروماتیک موجود در بنزین وارداتی تاکید شده است. به باور وی، سازمان ملی استاندارد طبق تفاهم صورت گرفته ارزیابی بنزین وارداتی را به وزارت نفت سپرده است تا در چارچوب استاندارد 4904 بنزین وارداتی را آنالیز و گواهی کنترل کیفیت را صادر کند تا گمرک مجوز ورود محموله را بدهد. بنابر اظهارات سالاری، هماکنون نتایج نمونههای آنالیز شده از بنزین وارداتی نشان میدهد که آزمون آروماتیک و بنزن روی بنزین وارداتی انجام نمیشود و کنترل کیفی بنزین وارداتی براساس استانداردهای یورو2 صورت میگیرد. این در حالی است که اداره نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی که نماینده دولت در تایید کیفیت بنزین وارداتی است و آزمایشگاههای مرجع به عنوان نماینده سازمان ملی استاندارد، این نمونههای آنالیز را تایید میکنند. حتی آنالیزهای ارائه شده توسط فروشنده هم از استانداردهای مصوب انحراف قابلتوجهی دارد. بر این اساس مشخص نیست که آقایان بر چه اساس اعلام میکنند بنزین وارداتی دارای استانداردهای یورو 4 و 5 است؟
جای تعجب است!
این در حالی است که به گفته معاون سابق شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، جای تعجب دارد که سازمان محیطزیست به عنوان یکی از اعضای اصلی شورایعالی استاندارد به جای توجه به این موارد، بدون کار کارشناسی اعلام میکند بنزین تولیدشده به کمک پتروشیمیها آلاینده است و اطلاعیهای را صادر کند که دور از واقعیت است.
منبع: وطن امروز