گروه آزاداندیشی «خبرگزاری دانشجو»؛ با توجه به توزیع فیلم هایی در شبکه نمایش خانگی که مجوز اکران عمومی نگرفته اند، بحث های بسیاری در رابطه با عملکرد این شبکه وجود دارد. برای بررسی بیشتر این موضوع مناظره مکتوبی با آقایان محمدرضا فرجی مدیرکل شبکه نمایش خانگی و جهانگیر کوثری فعال عرصه سینما ترتیب دادیم. متن پاسخ های فرجی از مصاحبه وی با خبرگزاری فارس و نظرات کوثری از مصاحبه وی با خبرگزاری مهر انتخاب شده است.
«خبرگزاری دانشجو»- عملکرد شبکه نمایش خانگی را طی چند سال اخیر چگونه ارزیابی میکنید؟
محمدرضا فرجی: برخی فیلمها به دلیل عدم تعادل اکران، عدم تمایل سینما داران و حتی عدم تمایل تهیه کننده موفق به اکران عمومی در سینما نمیشوند و به همین دلیل عرضه آنها در شبکه نمایش خانگی میتواند از ورشکستگی مالی تهیه کننده جلوگیری کند؛ اما قرار نیست نمایش خانگی در مقابل سیاست های اکران قرار گیرد و هر فیلمی که نتوانست مجوز اکران عمومی بگیرد بخواهد در شبکه نمایش خانگی عرضه شود. به طور کلی این سیاست که فیلمهایی اگر موفق به اکران سینمایی نشوند بتوانند در شبکه نمایش خانگی عرضه شوند منافاتی با سیاستهای کلی سینما ندارد.
جهانگیر کوثری: متاسفانه در چند سال اخیر شاهد بروز و رشد جریانی در شبکه نمایش خانگی هستیم که جز قصد از بین بردن هویت فرهنگی و همچنین سینمای ایران هیچ هدف دیگری ندارد به این معنا که شاهد هستیم که آثاری سخیف و بسیار نازل تنها با نگاه اقتصادی و مالی و بدون درنظرگرفتن دغدغه فرهنگی ساخته می شود.
فیلم هایی که جز رویکرد روزمرگی هیچ پدیده دیگری در نظر ندارد. معمولا فیلمهایی از این دست با جمع کردن عدهای از بازیگران تلویزیون که به چهره تبدیل شدهاند و در کلیشههای همیشگی ایفای نقش میکنند با دستمایه قرار دادن داستانی که دور از معیارهای فرهنگی است اثری تولید و درون خانوادهها هدایت میکنند و در مقابل خانوادهها گمان میکنند سرمایه سینمای ایران همین فیلمهای ضعیف است که در شبکه نمایش خانگی می بینند در حالی که حقیقت سینمای ما این نیست.
«خبرگزاری دانشجو»- محصولات عرضه شده توسط این شبکه را چگونه ارزیابی میکنید؟
محمدرضا فرجی: در واقع شورای پروانه نمایش ویدئویی و شورای پروانه نمایش 35 مکمل یکدیگر هستند و این گونه نیست که هرکدام ساز جدایی خود را بزنند و یک سیاست واحد در مورد پروانه نمایش در مجموعه سازمان سینمایی وجود دارد؛ لذا فیلمی که نتواند موافقت سازمان را برای اکران عمومی به دست بیاورد قطعاً تنها دلایل محتوای آن مد نظر نبوده و همان ضوابط در خصوص پروانه نمایش خانگی نیز وجود دارد و وظایف این دو حوزه کاملاً موازی با یکدیگر است.
نظارت بر فعالیتهای موسسه ویدئو رسانه بر عهده اداره کل نمایش خانگی ارشاد است؛ اما بخشی از وظایف در تعامل با اتحادیه ویدئو رسانه به این نهاد صنفی واگذار شده و اتحادیه وظیفه رسیدگی به فعالیتهای موسسات را دارد و اگر هرکدام از موسسات تخلفی مرتکب شوند اتحادیه باید با آنها برخورد کند.
اگر با یک آمار سرانگشتی هم سال 92 را بررسی کنیم متوجه میشویم که کمتر از 10 درصد تولیدات سینمایی سال گذشته وارد شبکه نمایش خانگی نشده و بیش از 90 درصد فیلمهای ایرانی سال گذشته توسط موسسات ویدئو رسانه خریداری و عرضه شده است. تنها آن دسته از فیلم هایی که پروانه نمایش نگرفتند، اکران شهرستانهای آنها ادامه دارد یا تهیه کنندگانشان تمایلی به عرضه فیلمشان در نمایش خانگی ندارند هنوز وارد بازار ویدئو رسانه نشدهاند که این میزان کمتر از 10 درصد است و مابقی فیلمها سال گذشته توسط موسسات وارد شبکه نمایش خانگی شدند.
جهانگیر کوثری: آنچه از طریق شبکه نمایش خانگی وارد خانهها میشود کالاهای بیمقداری است که از سوی تاجران خرده پای فرهنگی تولید و به خانوادهها تزریق میشود و در این میان مسئولان هم در کم و کیف تولید این آثار سخیف نقش مهمی دارند و با سهل انگاری از کنار تولید چنین آثاری میگذرند، در حالی که مسئولان بیش از هر سینماگر یا تولید کنندهای پاسخگو هستند و باید نگران زخمهایی که بر بدنه فرهنگ جامعه در نگاه کلی وارد میشوند باشند و مسئولیت و میزان پاسخگویی مسئولان به افکار عمومی بیش از سینماگران است.
«خبرگزاری دانشجو»- به نظر شما برای بهترشدن کیفیت فیلم های عرضه شده در این شبکه چه تمهیداتی باید به کار بست؟
محمدرضا فرجی: قرار است جلساتی را با اعضای اتحادیه ویدئو رسانه برگزار کنیم و در این جلسه در خصوص موارد مختلفی بحث و تبادل نظر شود که یکی از آنها نحوه پخش فیلمها از سوی موسسات است و قرار است در آینده نیز جلساتی بین اعضای شورای نمایش خانگی و همچنین مدیران مسئول ویدئو رسانهها برگزار شود تا ضوابط و مقررات نمایش خانگی به طور کامل اطلاعرسانی شود.
شورای پروانه ساخت و نمایش ویدئویی به طور کامل بر روی محتوای آثار تولید توسط موسسات ویدئو رسانه نظارت دارد و اگر محصولی با قوانین و مقررات همخوانی نداشت از عرضه آن جلوگیری خواهد شد.
جهانگیر کوثری: در این میان سینماگران هم باید مواظب عملکرد خود باشند و به سمت تولید آثاری در این سطح میل پیدا نکنند؛ ولی متاسفانه درحال حاضر شاهد هستیم که عدهای از تهیهکنندههای واخورده، کم سواد و کم تجربه در حوزه تولید آثاری از این دست وارد شدند و تاسف بارتر اینکه اسم خود را نیز سینماگر میگذارند.
غافل از اینکه این دسته از سینماگران در حال انجام جنایت فرهنگی هستند و فرهنگ تصویری ایران را به مخاطره میاندازند. از این رو، هم مسئولان و هم خانه سینما باید با قاطعیت مانع از تولید چنین آثاری شوند.
از دهه 60 سینمای ایران به نقطهای رسید که با افتخار در دنیا سر بلند کرد؛ ولی متاسفانه به نظر میرسد تمام آن افتخارها به فراموشی سپرده شده و سینمای ایرانی و در نگاه کلی هنر تصویر به دست، دست فروشهای تجاری افتاده است که با تولید فیلمهای سخیف در شبکه نمایش خانگی هنر ایرانی به ورطه نابودی میکشاند.
تهیه و تنظیم: حانیه سادات مومنی