به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، مهدی منتظر القائم دقایقی پیش در جمع دانشجویان دانشگاه ادبیات و علوم انسانی فردوسی مشهد در سالن آمفی تئاتر شهید رجایی این دانشگاه بیان داشت: تکنولوژی ارتباطات با شروع عکاسی در سال 1837 رواج پیدا کرد و در سال 1890 به اوج رسید.
وی افزود: آنچه که زمانی پادشاهان از آن به عنوان تاریخ یاد می کنند، در حقیقت تاریخ ملت هاست نه امپراطوران و فرمانروایان، میتوان گفت، اروپا به دلیل ایجاد چاپ و نشر در قاره خود پیشرفت عظیمی را در بحث ارتباطات در دوره خود آغاز کرده است.
استادیار گروه ارتباطات اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران عصر امروز را عصر دیجیتال دانست و گفت: دیجیتال و یا کامپیوتر مبتنی بر ماده ایجاد می شود، ماده ای گران که برای استفاده از آن باید پول بپردازید.
منتظرالقائم با بیان اینکه در قدیم شما باید برای عکس گرفتن نگاتیو تهیه می کردید، تصریح کرد: خرید نگاتیو، مراقبت از دوربین، نسوزاندن نگاتیو و بسیاری مشکلات دیگر برای یک عکاسی از جمله مراحل قبل از تکنولوژی و دیجیتال است.
وی با بیان اینکه تکنولوژی یعنی همان صفر و یک افزود: امروز صوت و تصویر تبدیل به یک صفر و یک شده است و شما در یک قطعه دستگاه موبایل علاوه بر رادیو، تلویزیون، ضبط صوت، دوربین عکاسی، ضبط پخش و بسیاری موارد دیگر را در کنار هم قرار دادهاید.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دیجیتالیزه شدن در کنار مینیاتوریزه شدن و چند رسانهای شدن موجب فراوانی میشود، بیان داشت: فراوان شدن علم در بین مردم تضاد طبقاتی را تشدید و مشکلاتی را ایجاد میکند؛ چراکه مردمی که قبلاً آگاهی نداشتند امروز به دلیل آگاهی مطالبه گر میشوند.
منتظرالقائم با بیان اینکه تلویزیون در سال 57 یکی از دلایل انقلاب مردم بود، گفت: مردم از طریق تلویزیون تفاوت طبقاتی کاخ نشینها و کوخ نشینها را دیدند و به همین دلیل مطالبهگر شدند و امروز بسیاری از موارد مانند نابرابری جنسیتی یا بازنمایی تصویر ذهن و جایگاه جوان و غیره به دلیل همین توسعه ارتباطات است.
وی با بیان اینکه جوان امروز فضای ارتباطات را در اختیار دارد که محدود به مکان نمیشود، بیان داشت: امروز سازنده تاریخ خود جوانان هستند ودیگر مانند گذشته نیست که یک عده به صورت کتبی تاریخ را بنگارند و عدهای آن را مطالعه کنند زیرا در عصر ارتباطات فرستنده خود جوان است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه چالش در ارتباطات عصر جدید در اروپا از 15 سال پیش آغاز شد، تصریح کرد: اینکه چالشهایی در خصوص زبان، هویت و از این قبیل که در کشور ما به تازگی آغاز شده از 15 سال پیش در اروپا شکل گرفته و نشان میدهد تکنولوژی فراکنترل است و شما دیگر با نظام رسانه که ماهیت ملی دارد روبرو نیستید.
منتظرالقائم با دادن هشدار نسبت به آگاهی داشتن در استفاده از وسایل ارتباطی افزود: در عصر ارتباطات منفعت طلبان به دنبال منافع خود هستند نه منافع مردم جهان، منافع جنسیتی را در برابر سعادت دنیوی و اخروی ما قرار میدهند، جهل را به جای آزادی و خدای دروغین ما را القاء میکنند و در نتیجه خدای زخمت و سخت گیر را در باور ما ایجاد و رهبری خود را در ذهن ما شکل میدهند.
ضرغامی امروز رئیس صدا و سیمای ملت ایران نیست
وی با بیان اینکه تغییرات گسترده در عرصه رسانه و دیجیتال موجب شده است که کنترل بر آنچه که در دسترسی جوانان قرار میگیرد، محدود شود، بیان داشت: در گذشته تولیدکننده خارجی با یک واسطه از دولت ایران، فیلمهای خود را به ما می فروخت و بر اساس نیاز از صدا و سیما پخش میشد اما امروز تولیداتی به دست جوان ما میرسد که مصرف کننده با آن سنخیت و تناسبی ندارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ضرغامی امروز رئیس صدا و سیمای ملت ایران نیست، افزود: وی در حقیقت رئیس سازمان صدا و سیما نیست؛ زیرا در عصر دیجیتال و رسانه و در حالی که شما با یک دانلود و بلوتوث میتوانید هر آنچه را که میخواهید از فضای مجازی استخراج کنید دیگر یک مرکزیت ثابت و قهار وجود نخواهد داشت و دولت ها حتی کنترل خود را در برخی موارد از دست میدهند.
نسل امروز نسل فرار کننده از تفکر است
وی با بیان اینکه نسل جوان امروز ایرانی دارای تفاوتهای خاص شده است، گفت: بچه های بسیج امروز بسیار جدی تر از قبل هستند، یک عده بسیار از جوانان سطحی و بیمعنا به زندگی نگاه میکنند یعنی به همان اندازه که ترانه گوش میدهند، قرآن میخوانند؛ اما تقریباً جوان امروز ایران اسلامی در یک چیز مشترک است و آن اینکه نسلی فرار کننده از علم و تفکر است.
منتظرالقائم با بیان اینکه ما داریم سطحی میشویم، بیان داشت: جوان دانشجوی امروز پای اینترنت می نشیند، پاراگرافها را به هم می چسباند و پایان نامه ارائه میدهد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه انسان حیوانی ناطق است، خاطرنشان کرد: گروهها، افراد، دولتها و ملتها، نیاز دارند شرایط جدید را درک کنند و اصول خود را با این شرایط تطبیق دهند در غیر این صورت نه ایرانی باقی خواهد ماند و نه ایرانی.
وی با بیان اینکه وجود ماهواره، وبلاگ و شبکههای اجتماعی به سرعت رشد ارتباطات را در پیدارد، بیان داشت: اکنون با آمدن نسل چهارم گوشیهای موبایل و خطوط ارتباطی که اینترنت را وارد تلفنهای همراه ما می کند دیگر نمیشود مانع از بسیاری از اتفاقات پیش رو شد.
باید در جهان تکنولوژی موضع کیفی قوی بگیریم
منتظر القائم با بیان اینکه باید در جهان تکنولوژی موضع کیفی قوی بگیریم، تصریح کرد: تا چند سال پیش بزرگترین شبکههای خبری و اجتماعی متعلق به غربی ها بود؛ اما می بینیم شبکه الجزیره و همچنین پرس تی وی توانستهاند در کورس رقابت خبری با جهان تا اندازهای پیش روند و البته میتوان گفت موفقیت شبکه الجزیره به دلیل انتخاب زمان بندی خوب جهت حضور، هزینه کردن بالا و استفاده از نیروهای متخصص است، پیشرفتی کیفی که متاسفانه در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران کسی بهایی برای آن نمیدهد و توانی برای انجام اینگونه برنامه ندارد.
این استاد دانشگاه با انتقاد از فیلم دوئل و ملک سلیمان گفت: فیلم دوئل بالای دو میلیارد تومان هزینه و ملک سلیمان با بیش از 6 میلیارد تومان هزینه به چه دلیل موفق نبودهاند؟ چرا دوئل یکی از بدترین فیلم ها در روایت جنگ است؟ چون با حالتی هالیوودی تلاش کرده هشت سال دفاع مقدس ما را به تصویر بکشد.
وی ادامه داد: حضرت سلیمان(ع) در فیلم ملک سلیمان تنها جوانی زیبا بود که در سینما برای او سوت و کف میزدند؛ اما این فیلم دارای جلوههای ویژه کودکانه و بدون هیچ پیام و محتوایی برای مسلمانان است این نشان میدهد ما نمیدانیم میخواهیم به مخاطب چه چیزی را عرضه کنیم و به جای رسیدن به حرکتی ژورنالیستی و اکتشافی تنها عملیات روانی انجام میدهیم.
حیات در جهان جدید مستلزم رقابت پذیری بیشتر است
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حیات در جهان جدید مستلزم رقابت پذیری بیشتر است، گفت: استراتژی محدودیت و محرومیت در کوتاه مدت مفید است، صدا و سیما، وزارت ارشاد و دستگاههای مرتبط در برابر استفاده مردم از ویدئو در بیست سال گذشته آمدند و محرومیت سه ساله ویدئو را اعلام کردند؛ اما اکنون بعد از گذشت بیست سال صدا و سیما از قبل از مبارزه با تهاجم رسانهای بودجه خوبی میگیرد؛ اما به جای بردن این بودجه به سمت کیفی سازی تنها ساختمان سازی کرده و شبکه در شهرستانها افتتاح می کند.
منتظرالقائم با بیان اینکه نمیتوان به صراحت گفت جامعه ما دارد به سمت دو قطبی شدن پیش میرود، خاطرنشان کرد: اگر جامعه را به حال خود رها کنیم به سمت مرکز میرود؛ اما منابع قدرت آن را به سمت ساختارهای حاکمیتی خود میکشند، برخی به دنبال نقطه وسط و برخی به شکلی کشور را به سوی دو قطبی شدن میبرند؛ نتیجه این رفتارها نظام را با لجبازیهای خاصی روبرو میکند.
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما آنجا که باید انجام شود، در زمان خود صورت نمیگیرد و زمانی آن کار را انجام می دهیم که از طرفی هزینه بیشتر بر ما متقبل و اثرگذاری کار از دست رفته است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما ویدئو را ممنوع کردیم تا ماهواره در میان مردم رواج پیدا نکند، بیان داشت: 20 سال است که صدا و سیما بودجه میگیرد تا مفهوم تلویزیون را گسترش دهد؛ اما امروز رسیده است به 20 شبکه ای که کارایی آن افزایش پیدا کرده است؛ اما کیفیتی ندارد.
منتظرالقائم بیان داشت: مجموعهای از سیاستهای تأسیساتی، فرهنگ برنامهریزی در صدا و سیما را به دست گرفتهاند و به جای اینکه کیفیت را به ملت عرضه کنند شبکه ها را اضافه میکنند و فردا که شبکه های دیجیتالی جای خود را هاتاپ دهد و 400 شبکه در اختیار ما قرار گیرد دیگر نمیشود کاری کرد، صدا و سیما باید نظام تولید را تغییر دهد نه عرضه.
وی با انتقاد از تولیدکنندگان صدا و سیمای ایران گفت: زمانی که بودجه را کس دیگری میگیرد و تولیدکننده ایدهای ندارد آیا میشود اسلام را در جهان تبلیغ کرد؟
این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما خود ایستادهایم و میگوییم دشمنان چه خوب میدواند، ابراز داشت: شما برای ایجاد تحول در صدا و سیما و اشاعه دین و هنجارهای خود باید با دانش مدرن و کیفی کار کنید و جلوه آرایی قاطعانهای داشته باشید که متأسفانه اینگونه نیست.
وی ادامه داد: ما در ایران بحثهای سیاسی را ساده کردیم و میگوییم دانستن حق همه مردم ایران است در حالی که این اشتباه است و باید از گذشته خود بگذریم تا متوجه شویم چه باید انجام دهیم.
این استاد دانشگاه با انتقاد از کم اثر شدن حضور روحانیت در نقشهای تربیتی خود، ابراز داشت: روحانیت در ایران نقشهای تربیتی خود را فراموش کرده است و تنها در تلویزیون حرفهای زیبا می زند که این بیفایده است زیرا این رفتار دکوری است و ما نیاز داریم روحانیت در نماز جماعت و برای مردم محله سخنرانی کند.
منتظرالقائم تعلیم و تربیت را امری روزمره و همیشگی دانست و تصریح کرد: اینکه پشت صفحه تلویزیون حرف های زیبا بزنید و برای چند لحظه رعشه بگیریم احساسی مقطعی است، روحانیت ارتباط چهره به چهره ندارد و این باعث میشود اثر تربیتی در میان مردم ما ایجاد نشود و حضور دین را در زندگی مردم کمرنگ تر خواهد کرد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه قشر روحانی باید داخل فیس بوک برود، گفت: روحانی که با جوان ارتباط دارد و رابطه خوبی با نسل فرهیخته برقرار کرده و نگاهی افقی نسبت به مسائل دارد باید وارد فیس بوک شود و به شکها و باورهای جوانها پاسخ دهد.
وی ادامه داد: اینکه بگوییم فیس بوک حرام است تا چه اندازه موجب دور شدن جوانها از این شبکه میشود؟ اما اگر وارد شود و با استراتژی و رفتار درست صاحبان فکر واندیشه و علم و حکمت روبرو شود به شکلی میتوان گفت این فضا نیز تحت کنترل اسلام خواهد بود.
وی در پایان گفت: من نمیتوانم تنها با لباس روحانی، روحانی باشم در حقیقت یک فرد روحانی باید در عمق روحانیت را اشاعه دهد در غیر این صورت چالشها چندبرابر خواهد شد و فرهنگ دینداری واقعی با مشکلات بسیاری باید روبرو میشود.