به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»؛ محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با حضور در برنامه پایش با بررسی عملکرد یکساله این وزارتخانه در پاسخ به سوال نظر سنجی برنامه مبتنی بر رضایت از عملکرد اپراتورهای تلفن همراه، خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات در سالهای گذشته با مشکلاتی اعم از تغییر 3 وزیر در مدت 4 سال مواجه بوده است و با توجه به اینکه حوزه ارتباطات در دنیا به سرعت در حال توسعه است، همواره ادغام وزارت ارتباطات در دستور کار اصلی قرار داشت و طبیعی است با بی ثباتیهای این چنینی حمایت از اپراتورها در وزارتخانه نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه از نظر کمیت و تعداد افرادی که در کشور مشترک اپراتورهای موبایل هستند، راضی هستم اظهار داشت: کیفیت خدمترسانی از سوی اپراتورها میتواند به مراتب از وضعیت کنونی بهتر باشد و اگر اپراتورها اندکی حرفهایتر عمل کرده و با تعرفه کمتر سرویسهای متنوعتری ارائه دهند، اعتماد مردم جلب شده و درآمد بیشتری نیز نصیب آنها میشود ضمن آنکه وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را کرده است تا علاوه بر تامین زیر ساختها تعامل بین اپراتورها و شرکتها تابعه با وزارتخانه بر قرار شود، تا تمام نهادهاییکه با مردم در ارتباطند ضابطه مند شوند.
وزیر ارتباطات افزایش کیفیت خدمت رسانی به مردم و متناسب سازی تعرفه اپراتورها را به عنوان دو شعار وزارت ارتباطات عنوان کرد و یادآور شد: در اوایل شروع کار بنده بسیاری از اپراتورها از این که من به عنوان مدافع مردم به دنبال کاهش تعرفه ها هستم، ناراضی بودند. برای اولین بار این وزارتخانه از هزینههای خود 35 درصد پهنای باند را ارزانتر را در صورت اعمال تخفیف 20 درصدی در ارایه اینترنت به مردم، به شرکتهای ارایه دهنده اینترنت ارایه داد.
وی در خصوص نظارت بر عملکرد اپراتورها و شرکتهایی که از اعمال تخفیف 20 درصدی به مردم سرباز زدهاند، تاکید کرد: با توجه به حضور سه اپراتور بزرگ و 11 شرکت PAP که بسیاری از این شرکتها تخفیف 20 درصد را اعمال کردهاند و برخی از این شرکتها نیز در گذشته و پیش از تصویب تخفیف 20 درصدی بستههایی را برای جلب مشتری خود ارایه دادهبودند که در آن زمان به نوعی 20 درصد تخفیف در بسته ها لحاظ شده بود.
گران بودن اینترنت ایران در مقایسه با سایر کشورها
واعظی با اشاره به گران بودن اینترنت در ایران، آمار ارایه شده از سوی مرکز پژوهشهای مجلس در این باره را اشتباه دانسنت و خاطرنشان کرد: اکنون اینترنت یک مگابیت بر ثانیه 3 هزار 600 تومان به مردم واگذار میشود است که اگر هر کاربر بخواهد از هر شرکتی این بسته را دریافت کند در نهایت رقم 232 میلیون حاصل نخواهد شد. امیدواریم در آینده با رقابتی که به وجود میآید تعرفههای اینترنت ارائه شده به مردم کاهش پیدا کند.
کمبود زیر ساخت و عدم وجود رقابت
واعظی سرمایه گذاری عظیم و امنیتی بودن را دو دلیل دولتی ماندن شرکت ارتباطات زیرساخت ذکر کرد و ادامه داد: در کشور 13 گیت وی وجود دارد و از هر کدام بر اساس نیاز کشور اینترنت وارد میشود که با توجه به اینکه تعداد متقاضیان دریافت اینترنت بسیار زیاد بوده و به دلیل عدم سرمایه گذاریهای گذشته ما نمیتوانیم به شرکتها هر آن چه که میخواهند تحویل دهیم.
وی کمبود زیر ساخت و عدم وجود رقابت را از عوامل افزیش قیمت اینترنت دانست و گفت: در همین راستا پروژههای بسیاری طراحی شده است تا بتوان پهنای باند داخل را افزایش دهیم و شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی کنیم و در صورتی که بتوانیم به تمام شرکتها پهنای باند مورد نیاز آنها را واگذار کنیم رقابت نیز ایجاد خواهد شد.
واعظی خاطرنشان کرد: در گذشته پهنای باند واگذار شده به 8 مشترک پیش بینی میشد به صورت همزمان توسط هر 8 نفر استفاده نشود که به دلیل اندک بودن پهنای باند، تعداد مشترکان به ندرت افزایش یافت اما اخیرا سیاست جدید این است که هر کسی با هر اپراتوری که قرارداد میبندد، باید به کلیه مفاد آن پایبند باشد.
شرکت مخابرات ایران قطعا دولتی نیست
وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به روند خصوصیسازی شرکت مخابرات اشاره کرد و یادآور شد: 5 سال قبل و براساس اصل 44 قانون اساسی شرکت مخابرات که شرکتی 100 درصد دولتی بود، 50 درصد به اضافه یک درصد سهام خود را به بخش غیردولتی، 10 درصد سهام را در بورس، 20 درصد دولت و 20 درصد را به سهام عدالت اختصاص داد که برهمین اساس شرکت مخابرات ایران قطعا دولتی نیست.
وی افزود: اعتقاد ما بر این است که شرکت مخابرات ایران با توجه به این که بخش قابل توجهی از آن واگذار شده است، سرمایه عظیمی است که متعلق به کشور است و اداره آن میتواند بهتر از این باشد که در همین راستا چهارچوبی برای همکاری بین سهام داران بزرگ این شرکت تنظیم شده است.
رویکرد مسئولان در مسدودسازی برنامه وی چت
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در تمام دنیا این گونه است که به هر میزان که سرعت اینترنت افزایش پیدا کند، تعرفه کم میشود، یادآور شد: امیدواریم تا پایان امسال اولین محصول شبکه ملی اطلاعات را ارایه دهیم و پایان سال 94 این پروژه را نهایی کنیم.
واعظی درباره مسدود سازی اپلیکیشنهای تلفن همراه مانند وی چت، نیز توضیح داد: قطعا در اتفاق مسدودسازی ویچت نگاه اقتصادی وجود نداشت چرا که هماکنون نرمافزارهای مختلفی که کارایی وی چت را دارد، موجود است و برای استفاده آنها مشکلی وجود ندارد چرا که این برنامهها تسهیلاتی برای مردم است.
وی از فارغ التحصیلان رشتههای مختلف IT برای ورود به موضوع اپلیکیشن نویسی بومی دعوت کرد و اظهار داشت: دلیل عدم تولید اپلیکیشن بومی در ایران این است که فارغ التحصیلان سرمایه ندارند که در همین راستا اپراتورها موظف شدند هر اپلیکیشنی که بر روی شبکه آنها کار میکند تا زمانی که درآمدزایی دارد، درصدی از آن درآمد به تولید گنندگان و طراحان تعلق گیرد.
توصیه وزیر ارتباطات به کاربران شبکههای اجتماعی
وزیر ارتباطات با بیان اینکه توصیه ما این است که تمام شبکههای اجتماعی داخلی شود تا مشکل سرعت دسترسی به آنها برطرف شود، تاکید کرد: زمانی که میزبانی وبسایتها در داخل ایران باشد در عمل مشکل سرعت اینترنت تا حد زیادی حل خواهد شد. به مردم توصیه می کنیم اطلاعات خود را به راحتی در اختیار شبکههای اجتماعی قرار ندهند و به شبکههای اجتماعی که میزبانی آن در هر نقطه از دنیا قرار دارد، اعتماد نکنند.
واعظی با اشاره به چگونگی حمایت از تولیدگنندگان تلفن همراه داخلی اظهار داشت: یکی از سیاستهایی که در وزارتخانه دنبال میشود بحث حمایت از تولید داخل است که بر همین اساس یکی از مواردی که کمیسیون تنظیم مقررات در حال انجام آن است جلوگیری از قاچاق تلفن همراه است.
وزیر ارتباطات اضافه کرد: برنامه پنجم توسعه وزارت ارتباطات را مکلف کرده است که 60 درصد خانوارها و 100 درصد کسب و کار باید سرویسی با ویژگیهایی خاص داده شود؛ برای مناطق محروم و روستاهای کشور نیز تکلیفی به ما واگذار شده است که اگر بخواهیم تا پایان برنامه پنجم به تمام تکالیف خود عمل کنیم، نیاز به 10 هزار میلیارد تومان بودجه داریم و وزارت ارتباطات برنامه خود را به گونهای تنظیم کرده است که بخش خصوصی بتواند بخش اعظمی از این بودجه را تامین کند.
وی افزود: رقم 2500 میلیارد به وزارت ارتباطات تخصیص داده شده و بودجه شرکت زیر ساخت و هزار میلیارد تومان نیز اوراق قرضه در برنامه پیش بینی شده است که برهمین اساس تلاش این چند ماهه آن است که که تا چند ماه آینده بسیاری از عقب افتادگیهای مخابرات و آی تی کشور جبران شود.
امکان تغییر اپراتور بدون تغییر شماره تا 2 بار در سال
واعظی در خصوص واگذاری تلفنثابت از طریق بخشخصوصی یادآور شد: اشکالی که در واگذاری مراکز تلفن ثابت به وجود آمد که به غلط زیرساختهای شهری نیز واگذار شده بود و به همین دلیل یکی از مذارکراتی که با مخابرات به درازا کشیده شده این است که نمی خواهیم آنچه واگذار شده است پس گرفته شود و پیشنهاد داریم که که مدیریت استفاده از داکتها و سیم مسی متعلق به همه کسانی باشد که در حال استفاده از آن هستند وهزینه ها نیز توسط همین افراد باید پرداخت شود.
واعظی خبر از بهرهبرداری طرح ترابردپذیری شمارهها در نیمه اول سال آینده خبر داد و تاکید کرد: به زودی مشترکان با هر شمارهای که دارند میتوانند در سال 2 بار اپراتور خود را عوض کند تا هر کس با بررسی اینکه کدام کدام اپراتور بهتر است از اپراتور دلخواه خود خدمت دریافت کند.
دلایل تبعیض رومینگ تالیا و رایتل
وی درباره رومینگ تالیا و رایتل نیز با اشاره به اینکه رایتل یک اپراتور است و تالیا پیمانکار یک اپراتور بوده و در کشور موفق نبوده است، خاطرنشان کرد: دوره اعتبار تالیا یک سال و نیم دیگر تمام میشود در صورتی که رایتل به تازگی شروع به فعالیت کرده و مقایسه این دو با هم اشتباه است.
واعظی در خصوص تعرفههای موبایل نیز با اشاره به اینکه با تمام فشارهایی که وجود داشت جلو افزایش 60 درصدی تعرفههای موبایل گرفته شد، خاطرنشان کرد: در گذشته تعرفهها با جابجایی تغییر میکرد در صورتی که اکنون این تعرفه ثابت است و به عبارتی هزینه جابجایی برداشته شده است و همکدسازی تلفن ثابت نیز باعث شفاف سازی در تعرفه ها صورت گرفته است.