گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»- اخبار فضای مجازی آنقدر متنوع، پرتعداد و گسترده است که کمتر کاربری توانایی بررسی همه آنها را دارد. در این بین گاهی مجبور میشویم زمانهای طولانی را برای خواندن اخبار در فضای اینترنت سپری کنیم.
گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» با توجه به علاقه مخاطبان جهت آگاهی از اخبار متنوع، میکوشد تا با ارائه بسته خبری از «خواندنی ترین اخبار فضای مجازی»، کوتاهترین مسیر را برای دسترسی کاربران این خبرگزاری به اخبار جذاب و گوناگون فراهم آورد.
تیتر فوقالعاده شماره امروز "کیهان"
طلبه آمربهمعروف با ضربات چاقو راهی بیمارستان شد
آقای قاضی! شوهرم از لوازم آرایشی من استفاده می کنه!
واکنش آنچنانی غرغروها به اسیدپاشی اصفهان
تکذیب اسیدپاشی در یزد
ایسنا: سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی 115 یزد گفت: براساس گزارش مرکز EOC یزد، موردی از اسیدپاشی در یزد گزارش نشده و این موضوع کاملاً و 100درصد کذب است. دکتر احمد دهقان با اشاره به آمادگی اورژانس پیش بیمارستانی در یزد، تصریح کرد: کدهای امدادی اورژانس هنگام برخورد با اینگونه حوادث، ابتدا باید خونسردی خود را حفظ و مصدوم را آرام کنند و در مرحله بعد مواد سوزاننده و عامل آسیبرسان را از فرد مصدوم دور کنند.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از آب در موارد اسیدپاشی موثر و کمک کننده است، افزود: باید بلافاصله نقاطی از بدن را که با اسید برخورد کرده است با آب شستشو داد.دهقان توصیه کرد، در صورتی که اسید با چشم مصدوم برخورد کرده به مدت نیم ساعت تا چهل دقیقه باید چشم را با آب شستشو داده و پس از خارج کردن لباس و زیورآلات مصدوم، در صورت وجود امکانات پانسمان، مصدوم را پانسمان کرد و بلافاصله با نیروهای امدادی و 115 تماس گرفت.
صهیونیستها: با آلسعود در یک سنگریم!
رسانه سعودی ادعا کرد: ایران کعبه ساخته است!
عضو ستاد موسوی از نیت عامل اسیدپاشی پرده برداشت!
عضو ارشد ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی با کشف ارتباط "امر به معروف و نهی از منکر" با نیت عامل جنایت اسیدپاشیهای اصفهان، نوشت: بگذاریم اصل عالی اخلاقی و اجتماعی «امربهمعروف و نهیازمنکر» در همان معنای متعالی بماند که سالار شهیدان و یارانش برای آن جان باختند و قربانی ابتذالگرایی مدعیان دینداری نشود! سید علیرضا حسینی بهشتی، عضو ارشد ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و از بازداشتشدگان ناآرامیهای انتخابات ریاست جمهوری دهم، همزمان با پروپاگاندای رسانههای ضد انقلاب برای پیوند زدن اسیدپاشی با فریضه امر به معروف و نهی از منکر، در یادداشتی با دامنزدن به شایعه کذب "ناهی از منکر بودن عامل اسیدپاشی در اصفهان" به ترویج این شائبه دامن زد.
وی که روز ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ به اتهام مشارکت در فتنه بازداشت شده بود، پس از آزادی، به همراه مرتضی الویری، کمیتهای برای پیگیری اوضاع زندانیان سیاسی راه اندازی کرد که يكي از اقدامات ويژه ضد ايراني این کمیته، کلیدزدن پروژه کشتهسازی و ارائه لیست ساختگی ۷۲ نفر کشتهشده در آشوبهای پس از انتخابات بود.
سید علیرضا حسینی بهشتی در این یادداشت که از سوی پایگاه خبری "جماران" و با عنوان "غم حادثه اصفهان" منتشر شده، نوشته است: نمیتوان خبر فاجعه ضدانسانی و ضداخلاقی اسیدپاشی در اصفهان را شنید و بیاعتنا بود.. با تأسف به یاد میآورم که سابقه تنگنظریها و تعصبات مبتنی بر سطحینگری در آن شهر به سالها پیش برمیگردد.
وی سپس بدون اشاره به چگونگی کشف ارتباط "امر به معروف و نهی از منکر" با نیت عامل جنایت اسیدپاشیهای اصفهان، میافزاید: در زمانی که حاکمیت قانون جاری و ساری است خودسریهای مبتنی بر تعصبات جاهلانه سر از وضعیت «جنگ همه برعلیه همه» هابزی در خواهد آورد، اگرچه با عنوان پرطمطراق «غیرتمندی» و ایبسا انگیزههایی بهظاهر خیرخواهانه تزئین شده باشد. درست است که امربهمعروف و نهیازمنکر یک وظیفه اجتماعی واجب است اما باید توجه داشت که هم معنای آن بسیار گستردهتر و عمیقتر از صورت تقلیلیافتهای است که امروزه در میان منتقدان وضعیت فرهنگی کشور مطرح است و هم اعمال آن شروطی دارد که در فقه ما معین شده است.
این فعال فتنه در ادامه آورده است: اعمال [امر به معروف و نهی از منکر] با توسل به هر درجه از قوه قهریه در ید مأموران حکومتی است که هم آموزشهای لازم را دیده باشند هم دارای کارت شناسایی معتبر باشند و هم مسوول و پاسخگو. در غیر این صورت، چهبسیار انتقامجوییهای شخصی که تحت این عنوان انجام گیرد و جامعه به دامان هرجومرج و زورمداری درغلتد.
وی همچنین با دامنزدن به دروغپراکنیهای رسانههای ضدانقلاب بیگانه، افزوده است: نادیدهگرفتن شیوههای کهن همزیستی مسالمتآمیز، راه را برای مدعیان پروپاقرص دین و اخلاق باز خواهد کرد که اینروزها با خشونتورزیهای سبعانه خود، چهره منطقه ما را نکبتبار و چهره دین ما را ملکوک کردهاند و بگذاریم اصل عالی اخلاقی و اجتماعی «امربهمعروف و نهیازمنکر» در همان معنای متعالی بماند که سالار شهیدان و یارانش برای آن جان باختند و قربانی ابتذالگرایی مدعیان دینداری نشود.
این قبیل مطالب بیپایه در حالی در مطبوعات زنجیرهای و فضای مجازی منتشر میشود که عامل اسیدپاشیهای اصفهان هنوز بازداشت نشده و انگیزه وی از این اقدام مشخص نیست و در عین حال، همه نهادهای دولتی و غیردولتی و ائمه جمعه و جماعات و اقشار متدین جامعه، علیه این جنایت موضع گرفتهاند و آن را محکوم کردهاند.
علی جنتی، گسترش موج بیحیایی در کشور به بهانه «اعتلای هنر» را نمیبیند؟
دختران میخوانند و میرقصند؛ وزارت ارشاد «اسلامی» دست میزند!
رجانیوز: «تکخوانی زنان» از آن مسائلی بود که در ابتدای آغاز به فعالیت علی جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم، کسی گمان نمیکرد به دغدغه و اولویت این وزارتخانه تبدیل شود اما جرقه این مساله را خود آقای وزیر زد و ماجرا از همانجا آغاز شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که دارا بودن تحصیلات حوزوی و همچنین آشنایی با فضای فرهنگی حوزه علمیه و علما یکی از تدابیر ویژه دولت برای انتخاب او به عنوان چهره اصلی دستگاه فرهنگی کشور از سوی رئیسجمهور بوده است، در روزهای نخست فعالیت خود در حاشیه یک مراسم، سخنانی را به زبان آورد که به طور ویژه انتقاداتی جدی را از سوی علمای حوزه علمیه قم به دنبال داشت.
جنتی که در حاشیه رونمایی از نهجالبلاغه مطلی در دفتر خود در وزارت ارشاد در جمع خبرنگاران حضور یافته بود، درباره مساله خوانندگی بانوان گفت: «اظهارنظرهای مختلفی در خصوص تکخوانی خواننده زن در کنسرتها وجود دارد اما طبق نظر برخی مراجع تقلید، اگر موجب مفسده نباشد ایرادی ندارد.»
انتشار این اظهارنظر که رنگ و لعاب فقهی نیز داشت، در همان ساعات اولیه با واکنش جدی حوزه های علمیه روبرو شد و در برخی واکنش ها، این اظهارات از سوی وزیر ارشاد نشانه کم اطلاعی وی در زمینه فقه شیعه توصیف شد. به عنوان مثال، آیتالله مکارم شیرازی با اشاره به مطرح شدن برخی سخنان مبنی بر اعلام نظر فقها در خصوص خوانندگی زنان گفت: «گفته شده است که چرا میگویید خواننده زن نباشد. نصف جمعیت ایران زن است و فقها در این زمینه نظر دهند، این طرز سخنگویی سابقه ندارد. اینها خبر ندارند یک طلبه 20 سال درس میخواند تا به مرحله اول اجتهاد برسد و باید برای مجتهد شدن 40 سال درس خواند. وزارت ارشاد بداند تکرار این کارها سبب میشود که مردم فاصله بگیرند.»
با افزایش دامنه اعتراضات و واکنشها به این مساله، انتظار میرفت که خود وزارت ارشاد و آقای جنتی هم فتیله این قضیه را پایین بکشند و با سکوت از کنار آن بگذرند تا کم کم به فراموشی سپرده شود اما این پایان ماجرا نبود.
در ماههای اخیر، موجی در شهرهای بزرگ به ویژه پایتخت ایجاد شده که خوانندگان زن اقدام به برگزاری کنسرت موسیقی برای خانمها میکنند که در برخی موارد به دلیل حضور مردان در این مراسمها، با اعتراض افکار عمومی روبرو شده است اما این همه داستان نیست. اخیرا به بهانه کنسرت موسیقی و تکخوانی زنان، مراسم رقص و حرکات موزون خانمها نیز برگزار میشود.
مساله تاسفبار اینجاست که این گروهها بدون هیچ منع قانونی و برخورد قضایی، صراحتا در بروشورهای تبلیغاتی خود اعلام میکنند که برنامه اجرایی توسط آنها یک برنامه ترکیبی شامل آوازخوانی ترانههای مختلف و همچنین حرکات موزون است. حتی در تبلیغات خیابانی و اینترنتی یکی از این گروهها آمده است که زنان در این برنامه، «رقص باله» اجرا خواهند کرد. این برنامهها که اغلب در سالن همایشهای بینالمللی برج میلاد تهران برگزار میشود، بلیتهای گرانقیمتی هم دارد اما به دلیل نوع اجرای آن، با استقبال بالای برخی طیفهای خاص روبرو میشود.
از سوی دیگر، کوتاهی و تساهل وزارت ارشاد در این زمینه سبب شده تا موج این اقدامات ساختارشکنانه از پایتخت به شهرهای دیگر نیز منتقل شود. به عنوان نمونه، چند روز پیش و در شهر اصفهان، جشنوارهای تحت عنوان «میراث ناملموس ایران» برگزار شد که در آن و تحت عنوان آداب و رسوم محلیف رقص مختلط زنان و مردان با لباسهای محلی در انظار عمومی اجرا شد؛ یعنی یک جشن عروسی کامل با این تفاوت که حاضرین در مجلس را تنها خانمها تشکیل نمیدادند، بلکه یک «پارتی مختلط بزرگ» در حال اجرا بود.
البته وزارت ارشاد مدعی است که «تاکنون هیچگونه مجوزی برای حرکات موزون وغیرمتناسب با فرهنگ اسلامی صادر نشده است. تنها اجراها محدود به آئینها و بازیهای برگرفته از فرهنگ اقوام ایرانی است که با نظارت دقیق و صرفا برای بانوان توسط بانوان اجرا میشود» اما بالا و پایین پریدن دختران با لباسهای خاص در برابر چشمان مردانی که به عنوان مهمان در این مراسم حضور داشتند، خشم مردم معتقد و مذهبی اصفهان را به دنبال داشت؛ موضوعی که رسانههای ضدانقلاب تلاش کردند تا با پررنگ کردن ماجرای اسیدپاشی در این شهر، آن را تحتالشعاع قرار دهند.
این حوادث و اقدامات در حالی در ایران و زیر چشمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روی میدهد که حتی اگر استدلال ضعیف فقهی آقای جنتی برای عدم اشکال داشتن تکخوانی زنان را نیز بپذیریم، باز هم جای این سوال باقی میماند که آیا این موضوع با این همه حواشی و حساسیتی که روی آن وجود دارد، چرا باید به یکی از اولویتهای نهادهای فرهنگی دولتی تبدیل شود و تا جایی بر دفاع از آن پافشاری شود که این گروهها به خود اجازه دهند تا خطوط قرمز را نیز رد کنند و دست به اجرای رقصهای دستهجمعی بزنند؟ آیا آقای جنتی به عنوان مسئول اصلی فرهنگ در کابینه دولت یازدهم، ریشه همه مشکلات فرهنگی و هنری جامعه ایران را در تکخوانی زنان و برگزاری کنسرتهای خوانندگان زن میداند که اینچنین مصرانه و جدی پیگیر این مساله است؟
در حالی که تهاجم فرهنگی علیه باورها و اعتقادات ریشهدار اسلامی – ایرانی در صدر اولویتهای عملیاتی غرب قرار دارد و سالیانه مبالغ هنگفتی از بودجه عمومی کشورهای غربی صرف «تیشه به ریشه اعتقادات مردم و به ویژه جوانان ایران زدن» میشود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که تنها وزاتخانهای در کشورمان است که لقب «اسلامی» را یدک میکشد و باید سکاندار هدایت کشتی فرهنگ در این دریای طوفانی باشد، اولویت خود را در حمایت از یک اقدام غیرشرعی و غیرضرور قرار داده که میتواند عامل گسترش بیحیایی و بیعفتی در جامعه ایرانی باشد.
این انتظار از آقای جنتی که خود سابقه تحصیلات حوزوی دارد، وجود داشت که حداقل از ضریب دادن به اینگونه رویکردها در سازمان تحت نظارت خود اجتناب کند و زمینه را برای فعالیت پررنگتر و تاثیرگذارتر جبهه فرهنگی مومن فراهم کند اما به نظر میرسد حتی پس از هشدارهای جدی رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ و اعلام نگرانی چندین باره از وقایعی که در این عرصه روی میدهد، هنوز درب وزارت ارشاد و علی جنتی روی همان پاشنه سابق میچرخد و قرار نیست روند حاشیهساز و جنجال آفرین این وزارتخانه در عرصههای انحرافی، جای خود را به تلاش برای ایجاد فضای فرهنگی سالم اسلامی و ایرانی در کشور بدهد.
روزنامه دولت اصرار دارد کربلا را محل مذاکره بداند: در کربلا هم «مذاکره» بود هم «شهامت»!
روزنامه ایران: امام حسین(ع) هم شب عاشورا، ابتدا در خیمه با عمر سعد مذاکره می کند و بعد تصمیم به مقابله می گیرد. چون مذاکره هم شرط عقل است هم شرط فهم و هم نشانه آدم های متعادل است. اما افراد تندرو که فهم کمتری دارند، از مذاکره متواری هستند. در مورد فرمایشات جناب آقای رئیس جمهوری در باب «تعامل» و «مذاکره» به عنوان یکی از آموزه های اسلام، باید بگویم که این موضوع بستگی به شرایط گوینده و شنونده دارد.
این موضوعی نیست که هر کسی بخواهد درباره آن نظر بدهد. بر اساس موازین دین مبین اسلام، اگر کسی بخواهد دیگری را به مذاکره دعوت کند و او پاسخ ندهد نشانه جهل است. در آیه شریفه « قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَی کَلَمَه سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ» هم می بینیم که فراتر از آموزه های عاشورا، خود خداوند از تعامل و مذاکره کردن یاد کرده اند. به کار بردن واژه « تَعَالَوْاْ» به همین منظور بوده است. خدا در قرآن هم می گوید: « قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ» یعنی حتی با کافران هم اول مذاکره می شود.
«تعامل» یک مسأله اساسی طبیعت است و فقط به مذاکره اطلاق نمی شود. مذاکره چه برای نزدیکی نگاه طرفین باشد چه برای اتمام حجت، در هر دو صورت مذاکره است و از موازین دینی و اسلامی است. البته هر کسی از هر مذاکره ای ممکن است برداشت هایی بکند که در مراحل بعدی مورد بررسی قرار می گیرد نه در همان لحظه. این را هم باید به یاد داشته باشیم که پیامبر ابتدا محاجه می کند و بعد مباهله. پس اول رسول خدا مذاکره می کند.امام حسین(ع) هم شب عاشورا، ابتدا در خیمه با عمر سعد مذاکره می کند و بعد تصمیم به مقابله می گیرد. چون مذاکره هم شرط عقل است هم شرط فهم و هم نشانه آدم های متعادل است. اما افراد تندرو که فهم کمتری دارند، از مذاکره متواری هستند.
در رابطه با نتیجه مذاکرات هم برخی نگاه کوته فکرانه ای دارند و نتیجه مذاکره را در «داد و ستد» می بینند و از آن به «بده بستان» تلقی می کنند که نگاه عاقلانه ای نیست. انسان عاقل، برنده بودن را در سطوح مختلف می بیند. کما اینکه نتیجه مذاکره امام حسین(ع) هم شهادتش بود که دودمان آل ابی سفیان و دوران فاسد گذشته را به نابودی کشاند. این نشان می دهد که مذاکره در تاریخ می ماند و باید نتایج آتی آن را دید. کما اینکه تا همین جای مذاکرات هسته ای هم امریکا به ذلت کشیده شده است. اما فهم عاقل و نادان از مفهوم مذاکره فرق می کند، کما اینکه عاقل به نتیجه مذاکره می اندیشد اما نادان همان لحظه را می بیند. امام حسین(ع) می خواست بعد از شهادتش هم مردم بدانند دانا و نادان کیست و دنیا خواه و آخرت خواه کیست.
مذاکره در لغت هم معنی «گفت و گو» و «مکالمه با کسی» و «از چیزی یاد کردن» است و نباید از آن معنی بد کرد که کاسب به ازای پول، چیزی ارائه می دهد! کسانی که به نقد «برد برد» بودن مذاکرات می نشینند، مراقب باشند که با این سخنان خود سبب نشوند افراد نادان به استناد اظهارات آنان دفاع مقدس را زیر سؤال ببرند، چرا که بر اساس تحلیل های آنها اینگونه تلقی می شود که «دفاع مقدس» هم نوعی باخت بوده، حال آنکه ما این شهدا را «برد اسلام و ایران و آزادی کشور» می بینیم. این خیلی بد است که اینگونه اظهارات سبب شود که خدای نکرده دفاع مقدس را زیر سؤال ببرند. و اما مسأله «توبه» که در سخنان رئیس جمهوری با این مضمون آمد که «تابع همان حسینی(ع) هستیم که توبه حر را هم قبول کرد»، با نقدهایی مواجه شد که مبادا منظور نظر ایشان افرادی خاص باشند. حال آنکه اصل مسأله «توبه» جدای از این مسائل است. بسیاری از توبه ها، توبه حضوری و لفظی نیست. در این رابطه هم بحث های زیادی مطرح است که اگر کسی در دلش هم پشیمان باشد، حتی اگر اظهار نکند هم توبه است.
آقای رئیس جمهور هم عالم دینی است و هم عالم به مسائل روز و سیاست است که مطالعه تاریخی هم دارد. از این رو منتقدین وی نباید سعی کنند به بعضی از امور و سخنان روحانی نقدهای بازدارنده از پیشرفت واردکنند. اگرچه از برخی نقدها می توان استفاده کرد اما نقد نباید باعث کندی کار شود بلکه منتقدین باید نگاه مثبت اندیش داشته باشند.من همواره مؤدبانه دولت گذشته را نقد کردم، آقایانی که هشت سال موارد قابل نقد را «توجیهی» پذیرفتند، الان هم دو- سه سالی به این دولت فرصت بدهند و «مقابله»ای وارد نشوند و «توجیهی» بگذرند.
آخر سخن اینکه اگرچه در کشور برخی مخالف تعاملند، اما باید حریم اهل بیت را رعایت کرده و در هر بحثی از اهل بیت هزینه نکنند. رئیس جمهوری هم دقت نظر داشته باشند که در کنار کارهای خوبی که انجام می دهند مبادا لکه ای بر گفتارشان باشد. منتقدین دولت هم چشم خود را باز کنند و بدانند همه خدمتگزارند. لطفاً با مخالفت های خود آرامش حاصل از انتخاب مردم در 24 خرداد 92 را به هم نزنید و در این دهه عاشورا بگذارید مردم همچون گذشته به عزاداری هایشان بپردازند. در کربلا هم «مذاکره» بود هم «شهامت» و «شـــــــهادت» و نتیجه اش احیا و اعتلای اسلام و مکتب حسینی بود و شهادت سیدالشهدا و حرکت امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.
حیا و غیرت