کد خبر:۴۳۱۰۳۵

مشکلات جدید عرضه کارتی بنزین/ بازگشت صف‌ به جایگاه‌ها

عرضه کارتی بنزین پس از آزادسازی قیمت‌ها و توقف سهمیه‌بندی منجر به استفاده گسترده مردم از کارت جایگاه‌داران به جای کارت‌های شخصی و ایجاد صف کیلومتری پیش روی پمپ بنزین‌ها شده است.

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» با گذشت حدود دو ماه از آغاز اجرای طرح آزادسازی قیمت بنزین و عرضه این فرآورده پرطرفدار نفتی با قیمت یکهزار تومان، عرضه کارتی بنزین منجر به دردسرهای جدیدی در پمپ بنزین‌ها شده است.

 

ماجرا از این قرار است که به دنبال ضرب الاجل دولت مبنی بر ابطال سهمیه‌های بنزین ۷۰۰ تومانی باقیمانده در کارت‌های سوخت و توقف تخصیص سهمیه‌های بنزین ماهانه، اکثر خودروسواران سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی موجود در کارت های سوخت خود را مصرف کرده اند.

 

براساس آخرین گزارش رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، تا اواسط مرداد ماه سال جاری ذخیره بنزین ۷۰۰ تومانی موجود در کارت‌ها کمتر از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر بود که این میزان ۳۵۰ میلیون لیتر کمتر از زمان اجرای طرح آزاد سازی قیمت بنزین است.

 

از سوی دیگر پس از به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان و آغاز سفرهای تابستانی، در حالی متوسط مصرف روزانه بنزین ایران افزایش یافته که یکی از دلایل افزایش مصرف این محصول استراتژیک نفتی، استفاده گسترده خودروسواران از باقیمانده ذخیره بنزین ۷۰۰ تومانی کارت‌ها است.

 

در شرایط فعلی ذخیره بنزین ۷۰۰ تومانی کارت‌ها به مرز یک میلیارد لیتر کاهش یافته است و بخش عمده ای از خودروسواران کشور سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی ذخیره خود را مورد استفاده قرار داده اند.

 

با به پایان رسیدن سهمیه های ۷۰۰ تومانی اکثر کارت های هوشمند بنزین توسط مردم در منازل نگهداری می شوند و عملا بخش عمده ای از خودروسواران برای خرید بنزین به جای استفاده از کارت هوشمند بنزین شخصی از کارت سوخت جایگاه داران استفاده می کنند.

 

دردسرهای جدید عرضه کارتی بنزین

 

تا پیش از تک نرخی و آزادسازی قیمت بنزین مردم به واسطه واریز سهمیه‌های ماهانه بنزین نیمه یارانه‌ای از کارت‌های هوشمند سوخت خود به دقت نگهداری می‌کردند اما با آزادسازی قیمت‌ها و توقف روند واریز سهمیه‌های ماهانه کارت‌های بنزین پس از اتمام ذخیره سوخت در منازل خانه نشین شده‌اند.

 

مشاهدات از وضعیت عرضه کارتی در برخی از جایگاه‌های سوخت تهران نشان می دهد که به دلیل محدودیت تعداد کارت بنزین جایگاهداران و عدم خرید بنزین توسط مردم با کارت بنزین شخصی، مدت زمان سوخت گیری خودروها افزایش یافته و این موضوع منجر به بازگشت صف‌ در مقابل جایگاه های سوخت شده است.

 

به عبارت دیگر، به دلیل محدود بودن تعداد کارت‌های بنزین، خودروسواران برای خرید بنزین باید در انتظار آزادسازی یک کارت هوشمند بنزین جایگاهداران می شوند که این موضوع با اعتراض مردم هم همراه می شود.

 

برخی از خودروسواران اعتقاد دارند که با توجه به آزادسازی قیمت بنزین دیگر نیازی به عرضه کارتی بنزین نیست و دولت باید هر چه سریع تر عرضه کارتی بنزین در جایگاه های سوخت را متوقف کند، زیرا این موضوع مشکلاتی همچون افزایش زمان سوخت گیری را به جایگاه ها تحمیل می کند.

 

بیژن حاج محمدرضا هم اخیرا درباره آخرین وضعیت استفاده از کارت‌های هوشمند بنزین توسط مردم پس از آزادسازی قیمت‌ها، گفته است: هم اکنون با آزادسازی قیمت‌ها، مردم کمتر تمایل به استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی خود برای خرید بنزین در جایگاه‌ها دارند.

 

رئیس انجمن جایگاهداران سوخت سراسری کشور با تاکید بر اینکه قطعا با به پایان رسیدن موجودی بنزین ۷۰۰ تومانی کارت‌های سوخت تا شهریور ماه سال جاری، استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاه‌ها به حداقل کاهش می‌یابد، تاکید کرده است: در حال حاضر هیچ محدودیتی در استفاده از کارت سوخت جایگاهداران وجود ندارد.

 

وی با اشاره به محدود بودن تعداد کارت‌های بنزین موجود در جایگاه‌ها، بیان کرده است: به دلیل افزایش تقاضا و درخواست از سوی مردم برای استفاده از کارت سوخت جایگاهداران، در برخی مواقع شاهد تاخیر در سوخت رسانی تا آزاد شدن یک کارت سوخت جایگاهداران هستیم.

 

به استناد گزارش‌های رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، از زمان آغاز سهمیه بندی بنزین تاکنون بیش از ۳۲ میلیون قطعه کارت هوشمند بنزین و گازوئیل صادر شده که هم اکنون تعداد کل کارت‌های فعال هوشمند سوخت حدود ۲۰ میلیون قطعه کارت است.

 

با وجود انتقاد مردم از عرضه کارتی بنزین آزادشده، مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عرضه کارتی این فرآورده نفتی را منشا خدمات بزرگی همچون مقابله با قاچاق سوخت و شفاف سازی اطلاعات عرضه و توزیع بنزین اعلام می کنند.

 

منصور ریاحی معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه عرضه بنزین با کارت سوخت با وجود آزادسازی قیمت‌ها اطلاع ثانوی ادامه دارد، می گوید: نگاه به سامانه هوشمند سوخت (پس از تک نرخی شدن قیمت بنزین) به صورت جزیره ای و قشری به هیچ وجه درست نیست.

 

این مقام مسئول با اعلام اینکه سامانه هوشمند سوخت، بزرگترین طرح آی تی منطقه خاورمیانه به شمار می رود که همسو با اهداف دولت الکترونیک شکل گرفته است، تصریح می کند: مدیریت مصرف سوخت، مدیریت جامع اطلاعات، داده کاوی و تجزیه و تحلیل داده‌ها، شفافیت اطلاعات، جلوگیری از قاچاق سوخت، کنترل مصرف و برنامه‌ریزی برای آینده مصرف سوخت، از مزیت های سامانه هوشمند سوخت است.

 

منبع: مهر

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶
یادت به خیر احمدی نژاد همه یکارهات درست بود مسکن مهر کارت سوخت طرح هادی روستاها و .......ولی این دولت فقط یه کار درست انجام داده اون هم قول 100روزه که خیلی دقیق و درست بود خدایی جدی میگم
4
2
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۶
عزیزم طرح هادی که مال دوره خاتمی بود
کارت سوختم ک چیز قابلی نبود
ولی مسکن مهر،واقعا اقشار پردرامد را ،پردرامد تر،
و اقشار فقیر را، بدبخت تر کرد
کجایی مرگ که زندگی دارد کار تورا انجام میدهد
کم دیگه بگید کی خوب بود کی بد
یه خرده ب فکر زندگی کردن باشید
بخدا فردا میمیریم
و حسرت زندگی نکرده رو میخوریم


و بدانید عامل پیشرفت کشور هیچ دولت یا حکومتی نیس
عامل پیشرفت فرهنگ جوامع است
پس تا اینان هست
ایران هست
1
1
پربازدیدترین آخرین اخبار