به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ علیرضا فیض بخش گفت: باید صبر کنیم تا متن کامل مصوبه دولت درباره انتقال ستاد سوخت به وزارت راه منتشر شود، اما تا جایی که من براساس پیشنویس اولیه مصوبه در جریان هستم تغییری در وظایف ستاد پس از انتقال داده نمیشود و ستاد عیناً بدون هیچ تغییری به وزارت راه منتقل میشود.
وی در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت وظایف بالادستی و هماهنگ کننده ستاد نسبت به دستگاهها گفت: استنباط من این است که هیئت دولت این وظیفه بالادستی را به یکی از وزارتخانهها منتقل میکند، مثلاً اگر قبلاً ستاد سوخت نماینده ویژه رئیس جمهور بود به نظر میرسد پس از انتقال وزارت راه این نمایندگی ویژه را برعهده خواهد گرفت؛ یعنی وزارت راه علیرغم آنکه خود یک وزارتخانه است وظیفه بالادستی و هماهنگی بین وزارتخانه ها را خواهد داشت چرا که بخش اعظم قانون حمل و نقل باید در وزارت راه اجرایی شود.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اضافه کرد: در واقع بقیه دستگاهها از جمله وزارت نفت بیش از آنکه وظایفی در این خصوص داشته باشند از منافع این قانون و ستاد بهرهمند هستند.
وی تصریح کرد: مواردی چون خروج خودروهای فرسوده سر جای خود باقی میماند، اما باید دید سیاستهای وزیر راه در اجرا چه خواهد بود؛ چرا که بعضی از این سیاستها که سیاستهای اجرایی هستند و ممکن است بحث خودروهای فرسوده در راستای سیاستهای اجرایی به دیگر بخشها منتقل شود.
فیض بخش ادامه داد: الان آنچه به وزارت راه منتقل میشود عیناً همان ستاد و با همان وظایف و اختیارات است، اما وقتی وارد وزارت راه شد، طبعاً وزیر راه سیاستهایی دارد که براساس آنها ممکن است بعضی فعالیتهای اجرایی جابجا شود.
وی افزود: درباره حمل و نقل و سوخت سیاستهای کلان توسط دولت و سیاستهای اجرایی توسط وزارت راه عملیاتی میشود و ممکن است بخشی از فعالیتهای اجرایی که ارتباطی هم با وظایف ذاتی ستاد نداشته است به دستگاههای مربوطه منتقل شود.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اضافه کرد: یکی از این فعالیتهای اجرایی که احتمال انتقال آن جدی است، خودروهای فرسوده است که به نظر من جایگاه اصلی آن وزارت صنعت، معدن و تجارت است و باید به آن وزارتخانهها منتقل شود.
منبع: کیهان