اجراي طرح مكمل ياري آهن براي 160 هزار دانش آموز دختر در استان آذربايجان شرقي
آخرین اخبار:
کد خبر:۴۵۶۳۳

اجراي طرح مكمل ياري آهن براي 160 هزار دانش آموز دختر در استان آذربايجان شرقي

60 هزار دانش آموز دختر به مدت چهار ماه تحت پوشش طرح مكمل ياري آهن با استفاده از قرص هاي فرفوليك (اسيد فوليك + فروس سولفات) قرار مي‌گيرند.

به گزارش خبرنگار «شبكه خبر دانشجو» از تبريز، دكتر سليمانزاده، مسئول گروه بهبود تغذيه مركز بهداشت استان آذربايجان شرقي ديروز چهارم آبان ماه در مراسم اجراي طرح مكمل ياري آهن براي دختران دانش آموز استان گفت: اين طرح از سال 83 شروع شده و همه ساله در حال انجام است كه با اجراي اين طرح بيش از 160 هزار نفر از دانش آموزان دختر كه شامل 100 درصد دانش آموزان دختر دبيرستاني و 60 درصد مقطع راهنمايي است، تحت پوشش قرار مي‌گيرند.

وي مهم‌ترين و شايع‌ترين علت بروز كمبود آهن را مصرف انواع گوشت و به ويژه گوشت قرمز، مصرف چاي قبل از غذا و بلافاصله پس از آن و مصرف ناكافي موادغذايي حاوي ويتامين عنوان كرد و افزود: رنگ پريدگي پوست و مخاط داخلي پلك، چشم‌ها و لب‌ها، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها، ريزش موي سر، پرخاشگري، سرگيجه، احساس ضعف و خستگي، كاهش تمركز و بي اشتهايي از جمله علائم فقر آهن در انسان محسوب مي‌شود.

مسئول گروه بهبود تغذيه مركز بهداشت استان در ادامه تصريح كرد: 17 درصد از جوانان بين 15 تا20 سال داراي كم خوني ناشي از كمبود آهن و 23 درصد كمبود ذخيره آهن داشته و همچنين 70 درصد از مردم جامعه كمتر از نياز آهن مصرف مي‌كنند كه توصيه مي‌شود خانم‌ها از سن 15 تا 45 سالگي و هر سال 16 هفته و در هر هفته يك قرص فرنوليك مصرف كنند.

سليمانزاده در پايان بيان داشت: آهن اساسي‌ترين ماده اوليه براي ساختن گلبول‌هاي قرمز خون است كه مي‌توان براي رفع كم خوني ناشي از فقر آهن، آموزش تغذيه در مورد تنوع و تعادل غذايي، مكمل ياري آهن، غني‌سازي موادغذايي و در نهايت كنترل بيماري‌هاي عفوني و انگلي را پيش گرفت.

لازم به ذكر است، اين طر ح با هدف ارتقاي سطح سلامت دانش آموزان از طريق آهن ياري هفتگي و آموزش تغذيه از چهارم آبان ماه شروع شده و در حال اجرا است./انتهاي پيام/

پربازدیدترین آخرین اخبار