به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در همایش ملی «وحدت حوزه و دانشگاه» که امروز 24 آذر در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد تصریح کرد: تا آنجایی که خبر دارم اساتیدی از پاکستان و مصر و حتی فلاسفه قبلی، قبل از ما به این موضوع فکر کرده بودند یکی از رویکردهای افراطی این است که این دو نهاد نیاز به وحدت ندارند. تفکر دیگر ادغام این دو نهاد بود و با حذف یکی از آن ها، که طبیعتا یک نگاه افراطی است. نگاه بعدی تحمیل وتصرف بود یعنی هر دو باید مثل هم فکر کنند.
وی با بیان اینکه واقعیت این است که با توجه به تعابیر حوزه و دانشگاه و نظر امام هیچ کدام از این رویکردها نگاه های درست نیست، خاطر نشان کرد: در نگاه امام استقلال این دو نهاد مد نظر است اما این استقلال به معنای مجزا بودن نیست و به جای تقابل باید تفاهم و همکاری داشته باشیم.
ضیاهاشمی با بیان این که این تفاهم به معنای همکاری می باشد، افزود: به جهات مختلف حوزه و دانشگاه دو نهاد تخصصی هستند که یک جامعه دینی را می توانند مدیریت کنند تا از آسیب ها و بحران های در امان باشند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه این دو نهاد علمی با کمک هم می توانند پاسخگوی نیازها و رافع مشکلات جامعه باشند، گفت: این دو نهاد هر دو به دنبال ایجاد جامعه بهتر هستند. اگر این تعهد مشترک بخواهد شکل بگیرد ملزوماتی دارد، یکی از آن ها تلاش برای ایجاد گفتمان مشترک است یعنی وحدت حوزه و دانشگاه یک گفتمان شود و حول یک دغدغه باشد تا توفیقاتی هم داشته باشیم.
وی با بیان اینکه اساتید حوزه و دانشگاه باید متولی وحدت باشند تصریح کرد: آنچه که مقدمات این گفتمان را شکل می دهد، گفتگو است. باید سوالاتی مطرح شود و جوابی گرفته شود.
ضیاهاشمی با طرح این سوال که آیا حوزویان و دانشگاهیان با هم گفتگو می کنند یا صرفا یک تعامل فیزیکی دارند؟ بیان داشت: دانشگاهیان به حوزه رفتند و همان علوم دانشگاهی را به آنجا بردند و حوزویان هم به عنوان سفیران حوزه به دانشگاه آمدند، اما گفتگو زمانی شکل می گیرد که طرفین احساس نیاز به هم بکنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در مورد دانشجویان دغدغه های مختلفی در دانشگاه ها گفته می شود، تصریح کرد: از جمله این دغدغه ها این است که مثلا دانشجویان از خانواده های متدین وارد دانشگاه می شوند، اما به شکل دیگر خارج می شوند. جدیدا تحقیقی انجام شده که نشان می دهد وضعیت چیز دیگری است. 73 درصد دانشجویان اهتمام به رابطه با خداوند دارند، 62 درصد کم یا زیاد اهل قرائت قرآن هستند، 63 درصد به نمازهای یومیه می پردازند و اهتمام به روزه داری در ماه مبارک رمضان 55 درصد می باشد، 82 درصد عامل به احکام شریعت هستند، 61 درصد نیز اهتمام به حفظ ارزش ها دارند . نتیجه می گیریم جامعه دانشگاهی ما متدین است.
وی با بیان این که شکل گیری گفتمان مبتنی بر گفتگوی واقعی است، خاطر نشان کرد: طرفین ایده های جدید را باید قبول کنند، این یک حرکت علمی است نه یک حرکت سازمانی که با دستورالعمل باشد.
ضیاهاشمی با بیان این پرسش که متولی حرکت وحدت بین حوزه و دانشگاه کیست؟ بیان داشت: اگر بخواهم جواب اولیه سوال را بدهم قطعا نهادهای رسمی نیستند. چون این ها تامین کننده نتایج نهایی نمی باشند بلکه خود دانشگاهیان و حوزویان باید در این جریان حضور یابند.