به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین سالار آملی در سمینار تخصصی (دانشگاه بین المللی در ایران و سیاست های پیش رو) که امروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به چالشها و فرصتهای پیش روی بین المللی شدن آموزش عالی در پسابرجام گفت: در بستری که از لحاظ بین المللی شدن صحبت میکنیم باید مولفه های اساسی را در نظر گرفت و این مسئله وجود دارد که نظام آموزش عالی ما یک نظام بسته و درون گراست و در آن ناهنجاریهایی به وجود آمده است.
وی افزود: نظام علم و فناوری در مقایسه با نظام دیپلماسی و فرهنگی و اجتماعی ما خیلی بسته تر و در خود درگیرتر است و تحقیق های علمی برای کشور ما هزینه های زیادی را دارد هم چنین جامعه ما یک محیط فرهنگ پذیر نیست و عملا پذیرش فرهنگ و شرایط کشورهای مختلف در آن کم است و این باعث می شود تحولات پیچیده تر شود ما باید برای پذیرش افراد از کشورهای دیگر تمرین کنیم.
وی به پایه های دیپلماسی علم و فناوری اشاره کرد و گفت: توسعه کرسی های زبان فارسی ایران شناسی و اسلام شناسی و استفاده از ظرفیت ایرانیان نخبه خارج از کشور پایه های دیپلماسی را تشکیل می دهد در دوره های قبل با ایرانیان نخبه خارج از کشور برخورد بدی می شد و هنوز هم در داخل کشور گاها برخورد بدی انجام می شود.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل به تشریح کشورهای دارای ظرفیت ایرانی نخبه پرداخت و گفت: وقتی ما از دانشجویان ایرانی خارج از کشور حرف می زنیم عمدتا کشور آمریکا، انگلیس و کانادا مد نظر ماست و در حال حاضر ما با این سه کشور تقریبا هیچ رابطه ای نداریم و باید از این گنج که همان دانشجویان ایرانی نخبه خارج از کشور هستند با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری استفاده کنیم و حال سوال این است که چگونه از این گنج استفاده بنماییم.
وی در ادامه بیان داشت: وقتی صحبت از دانشگاه بین المللی می شود باید ببینیم با کدام کشورها می خواهیم ارتباط داشته باشیم و این ارتباط را رشد دهیم و محتوای دروس ما چگونه بین المللی می شود. ما با همه کشورهای دنیا نمی توانیم ارتباط برقرار کنیم ولی کشورهای حوزه نفوذ داریم.
سالار آملی درباره کشورهای حوزه نفوذ ایران نیز گفت: ما کشورهایی مثل عراق و افغانستان را در همسایگی خود داریم که وقتی یک عراقی یا افغانی برای تحصیل به جای ایران آمریکا را انتخاب می کند باید نگران شویم چرا که از لحاظ امنیتی استراتژی و ارتباط تعامل کشور ما با کشورهای همسایه برای ما بهتر است که این افراد ایران را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.
وی درباره بسترهای بین المللی شدن دانشگاه ها گفت: بین المللی سازی باید در بسترهایی باشد که امکان تاسیس دانشگاه مشترک وجود داشته باشد هم چنین تبادل استاد با دانشجو، جذب دانشجو از کشورهای حوزه نفوذ و اعطای بورس به کشورهای حوزه نفوذ و بهره گیری از توان ایرانیان متخصص از جمله این بسترسازی ها می باشد.
وی در ادامه تاکید کرد: پروژه های تحقیقاتی مشترک با کشورهای پیشرفته هم می تواند به این امر کمک کند و ما می توانیم از همین طریق صادرات خود را افزایش دهیم چنانکه 44 میلیون دلار صادرات از مراکز رشد و شرکت های علم و فناوری به خارج از کشور داشته ایم.
سالار آملی درباره اقتصاد دانشگاهی گفت: نگاهی که به این مسئله داریم این است که با همین موارد ذکر شده اقتصاد دانشگاهی را شکل دهیم چنانکه طی تجزیه و تحلیل دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان یک دانشگاه شیعه می توانیم به بین المللی شدن آن کمک کنیم چرا که این دانشگاه به دلیل مجاورت با بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) عملکرد قابل قبولی از این لحاظ داشته است.
وی با اشاره به اینکه ما از لحاظ برندینگ در سطح مناسبی در جهان قرار نداریم افزود: براساس ارزیابی تامسون رویترز سال 2016 پیش بینی شده که کدام دانشگاه ها جزو 800 دانشگاه برتر قرار می گیرند و برای اولین بار در ارزیابی تامسون رویترز هشت دانشگاه کشور در لیست 800 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته اند و ما در منطقه بعد از ترکیه رتبه دوم را داریم.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در ادامه تصریح کرد: در سال 2012 فقط دانشگاه شریف در رتبه بندی تامسون رویترز قرار داشت و سال 2015 دانشگاه صنعتی اصفهان هم اضافه شد ولی این بی سابقه است که در سال 2016 هشت دانشگاه ایران در این رتبه بندی قرار می گیرند مسئله مهم این است که پیش از این به برندینگ اهمیت داده نمی شد ولی ما به دانشگاه ها تاکید کردیم که برندینگ مهم است و باید فرم آن توسط دانشگاه ها تکمیل شود.
وی به مسئله برندینگ اشاره کرد و گفت: مسلما کشوری مثل عراق از همین هشت دانشگاه برتر که در رتبه بندی تامسون رویترز جزو 800 دانشگاه برتر قرار گرفته اند استفاده کرده و پذیرش خود را در این هشت دانشگاه برتر انجام می دهد و دولت عراق هم بورس خود را به این هشت دانشگاه برتر کشور ما اختصاص می دهد.
سالار آملی با اشاره به اینکه پژوهش ما قوی تر از همکاری های بین المللی ما است گفت: فرصتی که در پسا برجام برای کشور به وجود آمده این است که وزارت امور خارجه تاکید کرده که نشست گفتگوهای سیاسی سطح بالا در تهران آغاز می شود و مگرینی هم اشاره کرده که بحث همکاری های علم و فناوری و دانشگاهی با ایران یکی از بحث های مطرح در این گفتگوها است و تفاهم نامه ای نیز اخیرا با فرانسه در همین راستا به امضا رسیده است.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل در پایان خاطر نشان کرد: بین المللی سازی به عنوان یک سیاست اصلی وزارت علوم است و در برنامه ششم توسعه هم به این مسئله اهمیت زیادی داده شده و در سند نهایی نیز گنجانده شده است و اگر دانشگاهی بتواند بین المللی شود زنده می ماند و گرنه حرکتی میرا خواهد داشت.