به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، امروز حاشیه نمایشگاه خودروی پاریس دور جدید همکاری های خودرویی ایران و فرانسه با توافق نامه ایدرو و رنو آغاز شد. این توافقنامه همکاری از سوی منصور معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و تیری بلوره قائم مقام شرکت رنو در قالب جوینت ونچر به امضاء رسید.
براساس توافق نامه وزارت صنعت و شرکت رنو، این خودروساز فرانسوی قرار است مراکز مهندسی، توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خود را به صورت مستقیم در ایران راه اندازی کند. البته همکاریهای رنو با دو شریک خود سایپا و ایران خودرو در قالب جوینت ونچر رنو پارس، همچنان ادامه خواهد داشت.
دو خودرو سیمبل و داستر جدید اولین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال 2018 به تولید می رسند.
محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد جزئیات این قرار داد می گوید: این قرارداد به صورت 60 درصد رنو و 40 درصد طرف ایرانی در دو فاز پیش بینی شده است. به نحوی که در فاز اول تولید 150 هزار خودرو در سال و در فاز دوم 300 هزار خودرو تولید می شود در مجموع با احتساب قراردادهای قبلی مانند ال 90 و ساندرو حجم تولید این شرکت در ایران به 500 هزار دستگاه در سال خواهد رسید.
وی افزود: تولید موتور گیربکس و سایر اجزاء نیز در این همکاری صورت می گیرد. که بخشی از آن با سرمایه گذاری مشترک و سایر قطعات نیز توسط قطعه سازان ایرانی تولید خواهد شد.
به اعتقاد وزیرصنعت در دور جدید همکاری های بین المللی شرکتهای زیادی را مورد بررسی قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که رنو، با توجه به سابقه حضور مستمر 12 ساله خود در ایران، شریکی ایده آل برای به انجام رساندن این پروژه است.
کارلوس گون، مدیرعامل رنو نیز گفت: بازار خودرو ایران تا سال 2020، 2 میلیون ظرفیت خواهد داشت و این ظرفیتی غیر قابل انکار است. امضا این توافقنامه، مهر تاییدی است بر انتخابهای استراتژیک رنو در ایران. این توافقنامه سرآغاز فصل جدیدی است که رنو را در جایگاهی ممتاز قرار می دهد.