اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مالک نادری، مدیر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر در نشست خبری که امروز در مرکز ارتباط با صنعت این دانشگاه برگزار شد، گفت: دانشگاه نسل سوم، رویکرد دانش محور دارند و دانشگاه های نوآور هم در جهان شکل گرفته است. دانشگاه امیرکبیر از سال 89 رویکرد نوآوری را آغاز کرده و ایده ها و نوآوری های جدیدی را در حوزه های مختلف وارد بازار صنعت کرده است.
وی افزود: عرضه فناوری باید با ایده های جدید همراه باشد و این ایده ها استانداردسازی شود تا سرمایه گذاران بتوانند بر روی آن سرمایه گذاری کنند. در حوزه فناوری کمتر کسی پیدا می شود که سرمایه گذاری کند، چرا که سرمایه گذاری در این حوزه خطرپذیر در دنیا اعلام شده است. از سال 1390 زیست بوم کسب و کار و ایده بازار دانشگاه امیرکبیر راه اندازی شده و رویدادهایی در این زمینه برگزار کردیم که به اسم ایده بازار معروف است و تاکنون 19 دوره آن برگزار شده است.
نادری با اشاره به برگزاری ایده بازارهای مختلف در حوزه صنعت و سایر حوزه ها گفت: در این ایده بازارها سرمایه گذاران را با ایده سازان در کنار هم قرار می دهیم. ایده ها و اختراعات که در حوزه فناوری مطرح می شود، باید به گونه ای باشد که کمتر از دو سال به سودآوری مناسب برسد. در فناوری های جدید سرمایه گذاران بخش خصوصی علاقه مند به سرمایه گذاری در این حوزه هستند، اما به شرط آنکه کمتر از دو یا سه سال به سودآوری در این حوزه برسند؛ که این موضوع اولویت کاری برگزاری ایده بازار است.
مدیر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر خاطر نشان کرد: حاشیه سود و کسب و کار دانش بنیان باید بالا باشد. این سیاست ها ذیل نقشه جامع علمی کشور است که در حوزه علم و فناوری پیگیری می شود و یکی از راهبردهای کلانی است که علم و فناوری را به چرخه اقتصاد سوق می دهد.
وی با اشاره به برگزاری ایده بازار آرایشی و بهداشتی گفت: با توجه به اینکه کشور ما مصرف بسیاری در حوزه آرایشی و بهداشتی دارد و بخش عمده ای از این موارد وارداتی و غیرقانونی نیست و استانداردهای بهداشتی در آن رعایت نمی شود ، دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر برای ورود دانشگاه ها به این حوزه، ایده بازار آن را برگزار خواهد کرد ؛چرا که برخی از شرکت های خارجی برای اینکه بازار ما را به دست بگیرند، با برندهای داخلی وارد کشور شده اند، که با برگزاری این ایده بازارها می توانیم تا حدودی مانع ورود آنها بشویم.
نادری ادامه داد: ما در برگزاری این ایده بازار دنبال ترویج محصولات آرایشی بهداشتی نیستیم، بلکه دنبال استانداردسازی هستیم که دانشجویان و مخترعین به این حوزه ورود کنند و طراحی و فرمولاسیون جدیدی ارائه دهند که بخشی از پایان نامه های دانشجویی با پیوست فرهنگی قرار است به این حوزه سوق داده شود. ما در این حوزه به دنبال بومی سازی این صنعت هستیم.
مدیر فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر با اشاره به تبدیل 14- 15 درصد از ایده هایی که در ایده بازارها ارائه شده تبدیل به شرکت دانش بنیان شده اند، گفت: تاکنون 10 تا 15 درصد از اختراعات و ایده های دانشجویان که در ایده بازار دانشگاه امیرکبیر شرکت کردند به شرکت دانش بنیان تبدیل شده اند و تقریبا از میان 400 یا 500 ایده یک درصد آن تاکنون وارد بازار سرمایه شده است.
علی علیزاده، دبیر اجرایی بیستمین ایده بازار دانشگاه امیرکبیر نیز در این نشست گفت: بیستمین دوره از ایده بازار دانشگاه امیرکبیر در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی برگزار می شود؛ که در این ایده بازار بحث بسته بندی ایده هایی در حوزه نگه داری و ماندگاری این محصولات، بسته ظاهرسازی در فروش و فرمولاسیون مورد توجه است.
وی افزود: در حال جمع آوری ایده های این حوزه هستیم که علاوه بر بحث علمی، باید ایده ها توجیه اقتصادی داشته باشد و علاقه مندان می توانند در حوزه مهندسی صنایع این ایده ها را تا پایان آبان ماه به دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر ارسال کنند.
دبیر اجرایی بیستمین ایده بازار دانشگاه امیرکبیر اضافه کرد: در ۲۰ دانشگاه کشور برای کسانی که در این حوزه فعال هستند، تبلیغات به صورت هدفمند صورت گرفته است.
علیزاده خاطر نشان کرد: داوری مرحله اول پس از پایان جمع آوری ایده ها انجام می شود و طرح هایی که به مرحله دوم می رسد یک دوره آموزشی یک ماهه با آموزش «چگونه ایده ها را در برابر سرمایه گذاران ارائه دهند» و «آموزش اقتصادی» برگزار خواهد شد؛ که بین پنج تا هشت ایده به مرحله نهایی می رسند؛ که در بهمن ماه اختتامیه این دوره ایده بازار برگزار می شود و بستری را برای مناقصه این ایده ها ایجاد خواهیم کرد.
وی یادآور شد: این ایده بازار توسط مرکز نوآوری توسعه و فناوری دانشگاه امیرکبیر برگزار می شود،جمع آوری ایده ها از دو هفته پیش آغاز شده و تا کنون 12 ایده جمع آوری گردیده است.
دبیر اجرایی بیستمین ایده بازار دانشگاه امیرکبیر در پایان خاطر نشان کرد: در مرحله نهایی ایده بازار، داورانی از صنعت و سرمایه کشور در اولین ایده بازار آرایشی و حضور دارند و دانشجویان می توانند ایده های بهداشتی خود را به آدرس cosmepitic.ideisbazaar.ir ارسال کنند.