به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد دولابی در یک نشست خبری اظهار داشت: سهم خمیر دندانهای وارداتی در بازار ایران بسیار زیاد است و در حال حاضر خارجیها بازار صنایع آرایشی و بهداشتی ایران را در دست دارند.
وی ادامه داد: همانطور که در صنعت خودروسازی شاهد مونتاژ محصولات پژو هستیم و فکر میکنیم که این خودروها تولید داخل هستند، در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز شاهد چنین اتفاقی هستیم.
عضو انجمن صنایع شوینده با بیان اینکه در بازار محصولات نهایی معمولاً شرکتهای خارجی در ایران سهم بالایی را دارند، افزود: در بازار خمیر دندان نیز شاهد واردات و عرضه محصولاتی هستیم که از نظر میزان استفاده از سدیم فلوراید در حد بالایی قرار دارند و این در حالی است که محققان دندانپزشکی دنیا در جدیدترین تحقیقات اعلام کردند که این ماده باید از خمیر دندانها حذف شود.
وی میزان مصرف خمیر دندان را در کشور 300 میلیون تیوب اعلام کرد و گفت: در چنین شرایطی شرکتهای خارجی حاضر در صنایع ایران با سوداگری نسبت به تولید این محصولات با سدیم فلوراید اقدام و برخی استانداردها که مصرف 1500 میکروگرم سدیم فلوراید را در خمیر دندان مجاز اعلام میکند، به عنوان مرجع خود مطرح میکنند، این در حالی است که در برخی کشورها مانند مالزی استفاده از سدیم فلوراید در خمیر دندان قابل قبول نیست.
دولابی در ادامه با اشاره به تولید خمیر دندانهای ذغالی در کشور، گفت: با توجه به اینکه زغال دارای میزان تخلخل بالایی است و فرم مشترکی با الماس دارد، هیچ آسیبی به دندان نمیرساند و نسبت به سایر خمیر دندانهای سفید کننده نیز برتری دارد.
عضو انجمن صنایع شوینده ادامه داد: قیمت فروش خمیر دندانهای زغالی تولید داخل یک سوم قیمت مشابه خارجی (آمریکایی و ژاپنی) است، در حال حاضر ظرفیت تولید هزار تن از این خمیر دندان در کشور ایجاد شده که تا 3 هزار تن قابل افزایش است.
به گفته وی، خمیر دندانهای زغالی توانسته 10 درصد از سهم خمیر دندانهای خارجی را در بازار داخلی کسب کند.
وی با بیان اینکه حدود 80 تا 90 درصد مواد اولیه لازم برای تولید خمیر دندانهای ذغالی از داخل تامین میشود، گفت: به زودی خمیر دندانهای نانو که مانند خمیر دندانها ذغالی فاقد سدیم فلوراید هستند در کشور به تولید خواهد رسید.
دولابی در پایان از تولید صابون و شامپوی پسته خبر داد و گفت: این محصولات فقط صادر میشوند و در بازار داخل عرضه نمیشوند.