به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، مراسم اختتامیه نمایشگاه راهسازی، راهداری، حملونقل و صنایع وابسته بعدازظهر امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و فعالان این صنعت برگزار شد.
در این مراسم دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار داشت: آزادسازی نرخهای خدمات حملونقل هوایی تحولی بزرگ در راستای تجاریسازی این صنعت بود.
مقصود اسعدی سامانی ادامه داد: تحولات مثبتی طی چند سال اخیر در بخش حملونقل هوایی رخ داده و فعالان این صنعت را امیدوار کرده است.
وی به وجود برخی مشکلات صنعت هوایی کشور اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه ورود هواپیما به کشور معافیت گمرکی دارد، اما ورود قطعه و موتور هواپیما مشمول معافیت مالیاتی نیست، ضمن آنکه مالیات بر ارزش افزوده دارد و این برای دستاندکاران صنعت مشکل ساز است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: همچنین در قانون ارزش افزوده 5 درصد عوارض شهرداری بابت هر بلیت از ایرلاینها دریافت میشود و شهرداری فرودگاههای مبدأ و مقصد طلب این رقم را میکنند و اگر دریافت نکنند، با استفاده از کمیسیون ماده 77 شهرداری خود از حساب ایرلاینها برداشت میکنند و این برای شرکتهای هواپیمایی معضلی است، زیرا شهرداریها هیچ خدماتی به ایرلاینها و فرودگاهها نمیدهند.
اسعدی سامانی ادامه داد: باید در اصلاح قانون ارزش افزوده این 5 درصد عوارض تکلیفی شهرداری برداشته شود .
وی گفت: همچنین یک درصد عوارض هلال احمر از هر بلیت دریافت میشود، در حالی که یاتا تأکید دارد عوارض خیریه مشمول بلیت هواپیما نمیشود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی به اختلاف قیمت نرخ سوخت هواپیمای باری و مسافری اشاره کرد و افزود: این موجب شده است که حملونقل هوایی کالا پس از اجرای قانون هدفمندی یارانهها و افزایش سوخت هواپیمای باری دچار رکود شود و عملاً جابهجایی بار صادراتی از طریق هواپیما روند نزولی داشته باشد.
اسعدی سامانی به محدودیت پارکینگ هواپیما در فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: قیمتگذاری انحصاری شرکت فرودگاهها در بخش تعرفهای نیز از دیگر مشکلات ایرلاینها است.
وی با تأکید براینکه تصمیمگیری مرتبط با صنعت فقط باید توسط سازمان هواپیمایی انجام شود، گفت: وزیر راه و شهرسازی توجه داشته باشد که در کنار تأمین ناوگان هوایی برای ایرانایر نگاهی هم به ایرلاینهای بخش خصوصی داشته باشد و آنها را در توسعه ناوگان یاری رساند.
منبع:فارس