وزیر علوم گفت:حاج آقا محمدیان که پیش از این ریاست نهاد رهبری را به عهده داشتند به عنوان جایگاه پدری در نهاد رهبری فعالیت بسیار خوبی را داشتند و ان شالله این نگاه پدرانه را در فعالیتهای نهاد بعد از این نیز داشته باشیم.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو منصور غلامی وزیر علوم در گردهمایی معاونان دانشجویی پیرامون انتصاب حجت الاسلام و المسلمین رستمی گفت: حاج آقا محمدیان که پیش از این ریاست نهاد رهبری را به عهده داشتند به عنوان جایگاه پدری در نهاد رهبری فعالیت بسیار خوبی را داشتند و ان شالله این نگاه پدرانه را در فعالیتهای نهاد بعد از این نیز داشته باشیم.
وی هم چنین با آرزوی موفقیت برای حجت الاسلام و المسلمین رستمی و سلامتی برای حجت الاسلام محمدیان گفت: طی صحبتهایی که شد و آنچه قرار است در کارگروههای تخصصی انجام شود در تمام برنامههای این نشست پوشش داده خواهد شد. هم در حوزه فرهنگی موفقیتهای خوبی را پشت سر گذاشته ایم و تک تک معاونین فرهنگی و تک تک نهادها مشارکت بسیار خوبی داشتند که حاصل آن این بود که در دانشگاهها فضای آرام و پرنشاطی را داشتیم فارغ از اتفاقاتی که روی داده است سال گذشته تشکلها و انجمنهای ما فعالیتهای گستردهای داشتند که امیدواریم امسال نیز این فعالیتها را با حمایتهای قویتر گستردهتر و بیشتر کنیم.
وی در ادامه گفت: در کنار این مجموعه فعالیتها ما در حوزه اعضای هیئت علمی گزارش عملکردی زیادی نداریم و باید در کنار معاونتهای فرهنگی هم تشکلهای فرهنگی و هم کل جامعه هیئت علمی را به کمک و فعالیت بگیریم. فضاهای فرهنگی و بایدها و نبایدهای ظریف علمی را با جوانان هیئت علمی در میان بگذاریم و اساتید پیشکسوت تجارب خود را در اختیار آنان قرار بدهند ظرفیت هیئت علمی جوان بسیار مهم است که توصیه من عنایت و توجه به آن است.
غلامی گفت: تاکید من در نگاه ویژه به هیئت علمی و نگاه ویژه و ارزیابی و استفاده از آنها در بخش فرهنگی و ... میباشد. در بخش فرهنگی دو نوع نگاه میتوان داشت یکی از آنها بحث بدنه خدمات دهی و سرویس دهی به دانشجویان است.
وی افزود: در حوزه کارمندان میتوان از لحاظ ظرفیت حمایتی و کمک گرفتن به این مجموعهها به فعالیت فرهنگی نگریست همچنین کارکنان بدنه خدمات رسانی به دانشجویان هستند میتوان ظرافتهایی را در این فعالیت در نظر گرفت. در برخی موارد نیز میتوان نظرسنجی داشت تا این موارد را شناخت.
وی افزود: در حوزه فرهنگی من فکر میکنم نمونههای خوب دانشگاهی داشته ایم و ما شاهد گزارشات و آمار خوبی بوده ایم و هدف اصلی همان تربیت نسل فرهیخته و تحصیل کرده و آگاه به نسل خود است.
غلامی بیان داشت: سازمان امور دانشجویان باید حضور نزدیک تری در کنار معاون امور دانشجویان داشته باشد و مدیریتهای دانشگاهها در حوزه تدارکات و رفاهی را جدا کنیم و سازمان امور دانشجویان را در کنار معاونین قرار دهیم معاونت امور دانشجویی و رئیس دانشگاه بهتر است در ارایه خدمات خود اشاره کنند که سازمان امور دانشجویان این خدمات را انجام داده که توجه دانشجویان را به این سمت ببرند که نهادی وجود دارد برای امور رفاهی آنها و خدمات سازمان امور دانشجویان.
وی گفت: سازمان امور دانشجویان تلاش زیادی داشته و دارد که هر کاستی که دانشجویان اعلام کنند پوشش دهد، امسال شاید شرایط طوری باشد که ارتباطات بیشتر و به روزتری باشد به مانند تامین رستورانهای دانشجویی، تامین تنوع غذایی برای دانشجویان، افزایش کیفیت غذا و غیره.
غلامی در ادامه اظهار داشت: مراکز مشاوره در حوزه خدماتی که میدهند در بین دانشجویان آن اندازه که باید و شاید شناخته شده نیستند در سالهای گذشته دانشجویانی داشتیم که به دلیل عدم اطلاع از وجود مراکز مشاوره یا عدم اعتماد به آن مشکلات خود را نزد مرکز مشاوره نبرده اند و دچار مسائلی شده اند که اگر همان ابتدا به مرکز مشاوره مراجعه میکردند به راحتی قابل حل بود. لازمه این شناخت این است که در ابتدای سال و ورود دانشجویان معرفی این نهادها را داشته باشیم برای مثال اعضای هیئت علمی ده دقیقه اول کلاس خود را در دو هفته اول سال تحصیلی برای اطلاع رسانی به دانشجویان قرار بدهند.
وی خاطر نشان کرد: از این ظرفیتها در زمینههای مختلف میتوان استفاده کرد یعنی تماس مستمر هفتگی با دانشجویان و گذاشتن وقت ۵ دقیقهای برای آنها میتواند پیام هیئت علمی و رئیس دانشگاه را برساند. در بحث مهارت افزایی دانشجویان با هدف ایجاد امید در مجموعه دانشجویان باید با کمک تمام بخشها با هدف ایجاد شغل برای آینده دانشجویان شرکت کنند. گروههای دانشجویی مختلف برای ایجاد برنامههای مختلف میتوانند اثرگذاری خود را بیشتر کنند و ما نیاز داریم که همه دانشجویان را در مقاطع مختلف به آینده امیدوار کنیم و به آنها بگوییم ما شما را حمایت میکنیم و زمینههای مختلف حمایت نیز در دستگاههای مختلف و دولت فراهم است. اگر این بخشها برای دانشجویان فعال میکنیم میتوانیم تاثیر این ایجاد امید را در افزایش کیفیت تحصیلی و امید به آینده مشاهده کنیم کما اینکه بعضا شاهدیم دانشجویان به دلیل عدم امید به آینده دچار یاس در تحصیل میشوند اگر فضای امیدواری را در سطح دانشگاهها تقویت کنیم فضای جدیدی را در دانشگاهها میتوانیم به وجود بیاوریم.