اولین نشست روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی منطقه ۸ کشور با حضور عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیرعلوم و جمعی از روسای دانشگاههای این منطقه در محل دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان برگزار شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه شهید باهنر کرمان، اولین نشست روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی منطقه ۸ کشور، با حضور دکترعبدالرضا باقری؛ قائم مقام وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، دکتر طاهر؛ رئیس دانشگاه شهیدباهنر کرمان، دکتر دهقان؛ رئیس دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان و جمعی از روسای دانشگاهها و مراکز پژوهشی منطقه ۸، امروز (چهارشنبه) در محل دانشگاه، ولی عصر (عج) رفسنجان، برگزار شد.
در این نشست باقری اظهار داشت: آموزش عالی در حال گذر از دوره کلاسیک و متداول به سمت دورهای نو و همراه با مسئولیتهای جدید است.
وی افزود: در دوره گذشته، معمولاً به دنبال تربیت نیروی انسانی و انجام پژوهشهای موردنیاز جامعه به خصوص پژوهشهای بنیادی و توسعه مرزهای دانش بودیم، اما امروزه در این حوزهها جایگاه مناسبی داریم.
قائم مقام وزیر علوم افزود: پاسخگویی به نیازهای جامعه در کنار مسئولیتهای قبلی در دوران گذر، اهمیت دارد و این تجربه جدیدی در حوزه ملی و بین المللی است و باید در این راستا هم افزایی، هم فکری و هم نظری انتقال تجارب، داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ضرورت حکم میکند پژوهشها را به سمت نیازهای موجود ببریم، گفت: خوشبختانه امروز در تمامی نقاط کشور از دانشگاههای خوبی برخورداریم و البته دانشگاهها باید نقش محلی و منطقهای خود را بهتر و پر رنگتر از نقش ملی و بین المللی ایفا کنند.
قائم مقام وزیر علوم تصریح کرد: یکی از دستاوردهای وزارت علوم، وجود نیروهای متخصص در تمامی مناطقی است که میتوانند به حل معضلات کمک کنند و باید از تجارب مراکز دانشگاهی و پارکهای علم و فناوری سراسر کشور استفاده شود و ستاد وزارت، باید به امور سیاست گذاری و نظارت پرداخته و امور اجرایی را به دانشگاهها و مدیران منطقهای بسپارد.
وی بیان کرد: بحث مدیریت منطقهای یک ضرورت است و در این خصوص باید اهتمام جدی به خرج داد و مناطق آموزش عالی باید به هم افزایی و هم فکری پیرامون انتقال تجربه و استفاده مشترک از امکانات بپردازند.
دکتر باقری گفت: ما به دنبال تدوین دستورالعملهای اجرایی برای مناطق آموزش عالی کشورهستیم که باید در این دستورالعملها استقلال دانشگاهها حفظ شود و در عین حال بخشی از اختیارات ستاد وزارت بدون تعارض با قوانین بالادستی به مدیران مناطق تفویض شود. وی بیان کرد: بحث مدیریت منطقهای یک ضرورت است و باید اهتمام جدی به خرج داد و مناطق که یکی از آنها منطقه ۸ کشوری است، باید به هم افزایی و هم فکری پیرامون انتقال تجربه و استفاده مشترک از امکانات بپردازند. ما در پی تدوین دستورالعملهای اجرایی برای مناطق هستیم که باید در این دستورالعملها استقلال دانشگاهها حفظ شود و در عین حال بخشی از اختیارات ستاد وزارت بدون تعارض با قوانین بالادستی به مدیران مناطق تفویض شود.
وی با بیان اینکه مدیران منطقه بهتر از وزارت میتوانند در حوزه کاری منطقه عمل کنند، گفت: توسعه امکانات آزمایشگاهها و مواردی از این قبیل از این قسم اختیارات است وقطعا تجربه همکاران در این نشست به تدوین این دستورالعمل کمک خواهد کرد، البته مدیریت منطقهای باید به گونهای تنظیم شود که نقض اختیارات پارکها و دانشگاه نباشد.
وی تأکید کرد: در حوزه آموزشی باید اهتمام ویژهای به خرج داد. با توجه به توسعه کمی در دهه گذشته، باید بازگشتی به افزایش کیفیت داشت و نواقص برطرف شود. امروزه جامعه، طالب فارغ التحصیلان دارای تواناییهای حرفهای و کارآمد در رشته مربوطه است. بهخصوص در استان کرمان که ظرفیتهای صنعتی و معدنی مناسب وجود دارد، فلذا دانشجویان باید در بازهای که در دانشگاه هستند از مهارتهای لازم برخوردار شوند و تجربه کار در حوزههای مرتبط با رشته را کسب کنند و این مهمترین وظیفه در حوزه آموزش است.
قائم مقام وزیر علوم گفت: امروزه کیفیت بیش از کمیت دغدغه جامعه است. پس مدیران باید به این موضوع توجه ویژهای کنند، به ویژه در مورد بازنگری محتوایی دروس و حذف دروسی که مورد نیاز جامعه نیستند. گاهی حذف به دلیل اشباع بودن نیز مورد نیاز است. تمام این مسائل باید با توجه به تحولات جامعه رخ دهند.
وی افزود: کارشناسان آزمایشگاهها باید دائماً در حال بازآموزی باشند. زیرا یکی از موضوعات مهم در کیفیت، نحوه ارائه دروس عملی متناسب با تکنیکها و نیازهای روز است. باید از کارشناسان قوی و باتجربه موجود در منطقه جهت بالا بردن تجربه یکدیگر استفاده شود.
دکتر باقری گفت: رصد فارغ التحصیلان رشتهها مهم است و باید بینیم فارغ التحصیلان رشتهها در حال حاضر مشغول به چه کاری هستند. امروزه نمیتوان نسبت به این قشر بی تفاوت بود. یکی از ویژگیهای دانشگاههای نسل سوم این است که فارغ التحصیلانش نه تنها باید شغل داشته باشند بلکه میبایست کارآفرینی کنند. آیا فارغ التحصیلان از آموزشی که دیده اند راضی هستند و آیا کارفرمایان از عملکرد این نیروها راضی هستند؟ این مسائل باید بررسی شوند، این از وظایف مدیران در دوره جدید میباشد که حتماً باید به آن پرداخته شود.
قائم مقام وزیر علوم خاطر نشان کرد: در حوزه پژوهش و فناوری تعیین برنامه راهبردی ۵ ساله توسط دانشگاهها بسیار اهمیت دارد و باید مشخص شود دراین برنامه چه مشکلاتی از منطقه قرار است مرتفع شوند. این برنامه باید با نظرسنجی و همفکری تمام اعضای دانشگاه نوشته شود. مشخص نمودن سهم هر کدام از اعضای هیات علمی در تحقق این برنامه بسیار ضروری است.
دکتر باقری عنوان کرد: زمانی دانشگاهها میتوانند درست عمل کنند که همه اعضا سهم مشخصی در تحقق برنامه راهبردی دانشگاه داشته باشند. همچنین سهم گروههای آموزشی و دانشکدهها نیز باید مشخص باشد. نمیتوان در دنیایی که تحولات سریع در حال رخ دادن است برای موضوعات پراکنده زمان و هزینه صرف کنیم. شرایط جامعه این مسأله را نمیپذیرد.
قائم مقام وزیر علوم گفت: یکی از وظایف شورای دانشگاه جهت دهی دانشگاه به سمت حل مسائل منطقهای است. پرداختن به مسائل پیرامونی که برای هر شهر و استان متفاوت است از ضروریات است. باید دراستانی مانند کرمان با کمک مسئولانی همچون استاندار، سهم دانشگاه را در رفع مشکلات استان بررسی کنیم.