رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آشفتگی در معماری تهران امروز گفت: امیدوارم جامعه معماری تهران در دهه پنجم بتواند فضای معماری تهران را به سوی الگویی هویت بخش، اقتصادی و توام با راحتی و رفاه برای شهروندان پیش ببرد وبه مدیریت شهری در جهت برنامه ریزی و طراحی شهری ایده و مسیر مناسب را ارائه دهد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران ظهر امروز هشتم اسفند با حضور در همایش "تهران ۴ دهه معماری وطرحهای شهری" با اشاره به اینکه در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی قرار داریم و روز مهندس را پشت سرگذاشتیم اظهار داشت: این برنامه به نوعی این مناسبت را پوشش میدهد و عملکرد مهندسی معماری را در ۴ دهه سپری شده از عمر نظام جمهوری اسلامی بررسی میکند. رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: امروز که به تهران نگاه میکنیم، شاید نتوانیم یک مفهوم جامع و کانسپت مشخص برای شهرسازی ومعماری تهران بکار ببریم. وی تهران امروز را کلاژی از نمادهای مختلف معماری وشهرسازی با المانهای معماری مدرن، سنتی و تلفیقی توصیف کرد و افزود: در تهران امروز بی هویت در شهر فراوان هستند و فضای بصری و هویت شهری را دچار نوعی آشفتگی کرده اند. هاشمی افزود: اگر به المانهای هویتی تهران را بخواهیم اشاره کنیم، برج آزادی با بیش از نیم قرن قدمت، یک المان تلفیقی از معماری سنتی و مدرن محسوب میشود، اما برخی سازههای شهر یک نماد مدرن هستند که گویا بدون تناسب فنی وبصری به شهر سنجاق شده اند. وی با بیان اینکه مالها ومجتمعهای تجاری بزرگ، نیز فارغ از پهنه بندی و توزیعی از پیش برنامه ریزی شده در سراسر شهر بخصوص مناطق شمالی ومرکزی پراکنده شده اند افزود: سازههای بلند مرتبه نیز در ابعاد مختلف و با تفاوت بسیار در حجم و ارتفاع خط آسمان تهران را پرنوسان کرده اند.
رییس شورای اسلامی شهر تهران یکی از دلایل این آشفتگی در معماری را فقدان مکتب یا مکاتب مورد توافق معماران برای بازآفرینی تهران برشمرد و افزود: شاید مدیریت شهری در گذشته فضای معماری شهر را به عنوان یک موضوع واجد اهمیت در نظر نداشته است که برای آن به تئوری نیازمند باشد. وی ادامه داد: البته شاهد بودیم که درسالهای اخیر نمای ساختمان بعنوان یکی از مولفههای معماری در فرایند صدور پروانه ساختمان مورد نظارت و ممیزی قرار گرفت، اما این ممیزی نیز بعضا فضایی کاریکاتوری پیدا میکرد. به گفته هاشمی انتظار از جامعه معماری کشور این است که در پنجمین دهه انقلاب، براساس واقعیتهای موجود و عملکرد گذشته، بتواند پارادایم معماری متناسب با تهران را ارائه کند، پارادایمی که شامل مکاتب و طیفها و سبکهای معماری مورد نیاز تهران باشد. رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین تاکید کرد: ما برای هویت بخشی به شهر، حتما نیاز به معماری خاص تهران داریم واین معماری باید فراتر از سلیقهها و نگاههای موضعی وموقتی باشد بلکه باید اقتضائات اکولژیک، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تهران را در نظر بگیرد. محسن هاشمی در ادامه سخنانش افزود: طرح تفصیلی بستری مناسب است که بتوان پاردایم معماری تهران را بر آن بنا کرد و با توجه به پهنه بندیها و شرایط اقتصادی و فنی مناطق مختلف، معماری متناسب که دارایی کارایی و اثربخشی بومی باشد را در مناطق مختلف شاهد باشیم. وی افزود: مفاهیمی نظیر زیست شبانه، پیوند با محیط زیست وطبیعت، تجارت، تفریح، خدمات و فرهنگ نیز در قالب این پارادایم معماری جایگاه متناسب خود را داشته باشد. رییس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: در جوامع توسعه یافته، که الگوی طراحی شهری براساس حمل ونقل عمومی شکل میگیرد و TOD نقش محوری را در فرایند طراحی ایجاد میکند، پیوند معماری شهری با حمل ونقل، کلید توسعه پایدار و سبز محسوب میشود و بایست ما در طراحی شهری و بارگذاری در پهنههای مختلف، نقش حمل ونقل عمومی بویژه حمل ونقل غیرآلاینده انبوه بر ریلی را بعنوان پیشران توسعه شهری در نظر بگیریم تا بتوانیم فضای زیست مطلوبی را برای شهروندان فراهم کنیم. وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد جامعه معماری تهران، در دهه پنجم بتواند با استفاده از تجربیات گذشته که با هزینه گزاف و ایجاد پیامدهای درازمدت وماندگار برای شهر بدست آمده اند، فضای معماری تهران را به سوی الگویی هویت بخش، اقتصادی و توام با راحتی ورفاه برای شهروندان پیش ببرد وبه مدیریت شهری در جهت برنامه ریزی و طراحی شهری ایده و مسیر مناسب را ارائه دهد.
هاشمی در بخش دیگری از سخنانش در همایش تهران ۴ دهه معماری و طراحی شهری به لزوم ساخت فضاها و بناهای فاخر در اطراف ایستگاههای مترو اشاره کرد و گفت: وقتی از لزوم تناسب معماری و فضاهای شهری سخن میگوییم باید به این نکته توجه داشت که مباحثی نظیر عدالت محوری و حل چالشهای شهر را نیز در بر بگیرد. یکی از مواردی که میتواند مثمر ثمر باشد ساخت بناهای فاخر ایرانی – اسلامی در اطراف ایستگاههای مترو و یا کریدورهای حمل و نقل عمومی است. وی در تشریح این موضوع گفت: وقتی قرار است میزان سفرهای شهری با مترو به ۱۰ میلیون سفر برسد بدین معنا است که ایستگاههای مترو به عنوان نقاط درآمدی ونقاط عرضه هنر معماری مطرح خواهند بود. در چنین شرایطی ایستگاههای مترو پذیرای ۴۰ هزار مسافر در روز خواهند بود و لذا دارای شاخصهای درآمدی خواهند بود. وقتی شاخص درآمدی مطرح باشد سرمایه گذاران به سمت ساخت بناهای فاخر هنری در اطراف این مکانها سوق پیدا میکنند و در نتیجه تمایل به استفاده از حمل و نقل عمومی بیشتر میشود. هاشمی افزود: افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی با محوریت مترو یعنی تحقق عدالت محوری و حل چالشهایی نظیر آلودگی هوا چرا که مترو هیچ آلودگی ندارد؛ لذا در دراز مدت این امر میتواند یک الگوی موفق اقتصادی باشد و باید هر چه سریعتر در جهت تحقق این الگو گام برداریم. رییس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با نتقاد از رویه نظام مهندسی گفت: متاسفانه نظام مهندسی ما هم نتوانسته نظر معمارها در طراحی فضاهای شهری براورده کند. به طوریکه خود مهندسان مسئولیت معماری را بر عهده میگیرند و به نوعی کار تخصصی به متخصصان آن واگذار نمیشود. هاشمی همچنین با اشاره به شکل گیری کمیته نما در شهرداری افزود: هم اکنون در شهرداری کمیتههای نما شکل گرفته و ما باید مراقب باشیم این مهم از شکل صوری خود خارج شود و در راستای اجرای مصوبات و قوانین شورا بتواند کارکرد اصلی خود را داشته باشد.