کد خبر:۷۶۸۳۵۶
با هدف کاهش پرخاشگری در کودکان؛

محققان دانشگاه شهیدبهشتی بسته «آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور» را طراحی کردند

با تلاش محققان دانشگاه شهید بهشتی طرّاحی بسته «آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور» برای کاهش پرخاشگری درکودکان با موفقیت انجام شد.

محققان بسته «آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور» را طراحی کردند

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، امید شکری محقق دانشگاه شهیدبهشتی و مجری طرح پژوهشی «طرّاحی و اثربخشی بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور برای کاهش پرخاشگری درکودکان» درباره اجرای آن، اظهار کرد: انجام این پروژه سبب تسهیل دسترسی به راهبرد‌هایی مانند توجه و تشویق دانش آموزان، تقویت رفتار‌های مناسب، پیشگیری از رفتار‌های مخرب، ایجاد محیط‌های اجتماعی مثبت برای همه فراگیران و آموزش مهارت‌های حل مساله اجتماعی در کلاس‌های درس، از طریق نقش آفرینی نظام آموزش رسمی و معلم می‌شود.

این محقق ادامه داد: بسته آموزش شناخت اجتماعی مدرسه محور از طریق تحمل پذیری و تعدیل رخداد‌های منفی در بافت تعامل با دیگران، حفظ خودانگاره مثبت، حفظ تعادل هیجانی و تداوم روابط رضایت بخش با دیگران، در تحقق ایده ایمن سازی و مصونیت روانی یادگیرندگان به طور تجربی مؤثر واقع می‌شود.

وی همچنین عنوان کرد: هر گونه تلاش برای افزایش تاب آوری فراگیران نیازمند آن است که آن‌ها توانمند‌های فردی خود را بشناسند، منابع بیرونی را شناسایی و مورد استفاده کامل قرار دهند و مهارت‌های ارتباطی و توانایی حل مساله اجتماعی خود را تقویت کنند.

شکری با بیان اینکه مشارکت همسالان و احساس مسوولیت آن‌ها در قبال کمک به یکدیگر روند یادگیری مهارت‌ها را تسریع می‌کند، افزود: همه فراگیران از توانایی لازم برای حل مشکلات خود برخوردارند و آن‌ها می‌توانند راه حل‌هایی را نیز به همسالان خود ارائه کنند.

بازسازماندهی محتوای برنامه‌های آموزشی
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه درتلاش‌های تحقیقاتی آتی ضرورت بیش از پیش بازسازماندهی محتوای برنامه‌های آموزشی مداخله‌ای نیز یک اولویت تعیین کننده تلقی می‌شود، تصریح کرد: آموزش چگونگی معرفی خود، شروع یک مکالمه و تعریف از همسالان، روش‌های مناسب پوزش طلبیدن از دیگری پس از انجام اشتباه و آشنایی با شیوه‌های متقاعدکردن دیگران برای پذیرش دیدگاه‌های آنها، از دیگر مهارت‌های اجتماعی پایه با هدف بازآرایی محتوایی برنامه‌های آموزشی هستند.

وی همچنین ابراز کرد: علاوه بر این کمک به آن‌ها برای آشنایی با شیوه‌های مناسب بیان عواطف، آشنایی با روش‌های جایگزین پرخاشگری و اجتناب از واکنش‌های خصمانه کلامی و جسمانی و یا مکالمات منفی، آماده کردن دانش آموزان برای رویارویی با استرس و اضطراب، ملامت‌ها و طرد از طرف دیگران، و نیز یادگیری مهارت‌های مواجهه فعالانه در موقعیت‌های اجتماعی، روش‌های هدف گزینی اجتماعی مناسب و در نهایت، تعیین علل مشکلات و اولویت بندی کردن مسائل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مجری طرح پژوهشی که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری در حال انجام است گفت: هر گونه بی توجهی به توانمندسازی کودکان به ویژه کودکانی که استعداد نمایش گستره وسیعی از رفتار‌های ناسازگارانه را در تعامل با همسالان خود نشان می‌دهند، زمینه را برای ظهور اشکال پیچیده تری از رفتار‌های بزهکارانه در آینده فراهم خواهد کرد.

تقویت تمایل به مشارکت بیشتر کودکان درفعالیت‌های کلاسی
شکری با اشاره به اینکه مهارت‌های رابطه بین فردی مورد نیاز شامل عزت نفس و خودآگاهی فزونی یافته، مهارت‌های تفکر منطقی، واقع گرا، منعطف، خلاق، فعالانه و مثبت و همچنین هوش هیجانی- اجتماعی است، خاطر نشان کرد: نتایج این طرح مطالعاتی نشان می‌دهد که آموزش مهارت‌های اجتماعی بر کاهش کارکرد‌های نامناسب رفتاری هیجانی، دریافت تقویت‌های مثبت و یادگیری از همسالان موثر است.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار