عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری به تحقق قانون جامع حمایت از معلولان بیتوجه بوده است، گفت: خط ۶ و ۷ مترو به آسانسور تجهیز نشده و برای معلولان و سالمندان قابل استفاده نیست.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، الهام فخاری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در یکصدوهفتاد و نهمین جلسه شورای شهر در تذکرهایی به شهرداری اظهار داشت: براساس ماده ۴ قانون حمایت از حقوق معلولان که در ۲۰ اسفند سال ۹۶ در مجلس تصویب شد به دستگاههای مربوطه ابلاغ شد که مکلف هستند اقدامات لازم را برای حمایت از معلولان انجام دهند و براساس ا. ین ماده قانونی شهرداریها مکلف شدند در صدور پروانه احداث، بازسازی و پایان کار برای تمامی ساختمانها و اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمعهای مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی ضوابط و استانداردهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری را انجام که افراد دارای معلولیت بتوانند در سطح شهر ترددهای مناسبی داشته باشند.
این عضو شورای شهر ادامه داد: متاسفانه با گذشت یک سال و نیم و پس از ارزیابیهای میدانی و دریافت گزارشهای ارزیابی از سازمانهای مردم نهاد حمایت از حقوق توانیابان میتوان گفت که شهرداری تهران در اجرای این مهم از جدیت کافی برخوردار نبوده است.
فخاری گفت: گزارش ارزیابی کمیته اجتماعی شورای شهر تهران نشان میدهد که در زمینه سرویس بهداشتی توان یابان در اماکن عمومی با مشکلات زیادی از جمله قفل بودن سرویسهای بهداشتی مناسبسازی شده، عدم رعایت استاندارد جهانی در این زمینه و عدم مناسبسازی مسیر منتهی به سرویس بهداشتی مواجه هستیم. همچنین نظارت کافی بر دستورها و قوانین مناسبسازی وجود ندارد و تابلوهای راهنما در ورودی و داخل پارکها و اماکن عمومی مناسبسازی نشده است.
وی درمورد اقدامات مترو تهران برای معلولان گفت: با توجه به تعطیلی مجدد خطوط ۶ و ۷ مترو با هدف بهبود وضعیت آنها و افتتاح مجدد این خطوط در ماههای اخیر تنها افراد سالم وجوان ا. مکان استفاده از برخی ایستگاهها را دارند؛ بنابراین افراد دارای معلولیت و سالمندان فرصت استفاده از این امکانات شهری را ندارند. این خطوط به آسانسور تجهیز نشده و وجود پلههای طولانی در کنار جای خالی پلهبرقی از فقدان برنامهریزی هدفمند و فراموشی اصل دسترسی توان یابان به امکانات شهری حکایت میکند.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: در مبلمان شهری نیز علائم حسی برای استفاده روشندلان وجود ندارد و نگاه حداقلی و برفعه تکلیف در این زمینه مشهود است همچنین ضوابط و مقررات تدوین شده بیشتر مربوط به توان یابان جسمی وحرکتی است و سایر گروههای توانیاب را پوشش نمیدهد.
وی اظهار داشت: اگر چه در شهرداری ستادی خاص با وظایف مشخص برای تحقق ضوابط و مقررات مناسبسازی تشکیل میشود، اما ضعف ساختاری و نظارت ضعیف سبب شده تا شهرداری مناطق به صورت یکپارچه در اجرای ضوابط عمل نکنند و درنتیجه فعالیتهای انجام شده از انسجام برخوردار نیست.
فخاری افزود: اگر چه در بهینهسازی محیط شهری برای توانیابان اصلاح سازوکار برنامهریزی، طراحی، نظارت و ارزشیابی ضرورت دارد، ولی در کنار این اقدام فرهنگسازی و آموزش مدیران اجرایی و کارکنان شهرداری تهران باید انجام گیرد.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه با تفسیری که دوستان ما در شهرداری از ماده ۲۴ دارند با حذف کلمه بازسازی هیچ تفاوتی در قانون بوجود نمیآید بنابراین تفسیر دوستان شهرداری اشتباه است و شهرداری میگوید بازسازی یعنی تخریب کل ساختمان و احداث یک بنای جدید در حالی که این تعریف معادل همان احداث ساختمان است.
وی خاطرنشان کرد: اگر بازسازی را به معنای عرفی آن یعنی تعمیرات تعریف کنیم اتفاقات بسیار خوبی در جهت مناسب سازی در شهر اتفاق میافتد.