شهردار تهران با بیان اینکه در تهران برای کاهش آلایندگیها و آلودگی هوا راهی جز برقی کردن اتوبوسها نداریم گفت: این موضوع در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، پیروز حناچی در حاشیه برگزاری صد و نودوپنجمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که در صحبتهای امروزتان در صحن شورای شهر عنوان کردید در بودجه سال ۹۹، ۲۵ درصد نسبت به سال امسال افزایش بودجه خواهیم داشت آیا این مسئله به دلیل تورم سال آینده خواهد بود، اظهار کرد: بودجهای که شورای شهر تهران ارائه کردیم بیش از ۳۰ هزار میلیارد است و معمولا پیشبینی تورم در بودجه دیده میشود.
وی افزود: علاوه بر آن، متممی هم هفته گذشته ارائه کرده بودیم که در بودجه اولیه نبود، اما طبیعتا مبنای افزایش بودجه قرار میگیرد. در برنامهای که با شورا به توافق رسیدیم حدود همین رقم برای بودجه سال ۹۹ پیشبینی شده بود که مطابق آن عمل کردیم. سرفصلها را هم در صحن شورا توضیح دادم که در حوزههای مختلف به چه میزان است. تلاش میکنیم میزان درآمدهای پایدار افزایش یابد. امیدواریم این دو لایحه که یکی از آنها مراحل پایانی خود را میگذارند و لایحه دیگر نیز بعد از بودجه در دستور قرار میگیرد به این موضوع اضافه شود و مطمئنا در افزایش درآمدهای پایدار شهرداری تهران تاثیر خواهد داشت.
شهردار تهران در پاسخ به این سؤال که در اختصاص بودجه در مقیاس محلات قرار است چه اتفاقی بیفتد، توضیح داد: معمولا درخواستهایی که مردم در مقیاس محلات دارند از جنس محلی است. پروژههای محلی معمولا خیلی درشت نمیشوند، اما رضایتمندی ایجاد میکند. مثل فضاهای سبز کوچک یا بهداشت در مقیاس محله یا تغییرات جزئی ترافیکی؛ مقیاس محلات به دلیل محلیبودنشان معمولا هزینه زیادی نمیخواهد. ما در بودجه امسال ۲ هزار میلیارد به این موضوع اختصاص دادیم و این برای اولین بار است. در این زمینه از پایین به بالا برنامهریزی میکنیم و با همکاری شورایاران و معتمدین محلی به سمت اجرای آنها خواهیم رفت. در واقع این اولین تجربه شهرداری تهران به شکل سیستماتیک است و تلاش میکنیم با مطالعات موجود و تجربیاتی که داریم این موضوع را تبدیل به تجربه مثبت کنیم.
حناچی در پاسخ به سوالی در خصوص "ملک اقدسیه" تصریح کرد: خانهای که معروف به ملک اقدسیه است یک خانه معمولی مربوط به دوره پهلوی دوم است. تنها خصیصهای که ملک دارد به جهت پلن تشریفاتی آن است و شبیه یک کاخ کوچک است. مقداری آیینهکاری و گچ بری دارد، ولی ثبت ملی نشده و میراث فرهنگی نیز تلقی نمیشود. البته تمام تلاشمان این است که حتی در فروش اینگونه املاک که طبیعی است شهرداری خیلی از این املاک را هم میخرد و هم میفروشد به گونهای عمل کنیم که تعادل آن منطقه به هم نخورد، یعنی تخریب نشود و اصراری به تخریب نخواهیم داشت.
وی در ادامه درباره بودجه حمل و نقل عمومی در پاسخ به این سؤال که هر سال که بودجه سال جدید میآید یک توجه ویژه با توجه به شرایط خاص تهران به بخش حمل و نقل عمومی میشود، امسال چه اتفاق جدیدی میافتد؟ هر سال میگوییم حمل و نقل باید انسانمحور باشد، خودرو محور نباشد، امسال چیزی که نسبت به سالهای گذشته متفاوت است چیست؟ گفت: ما در این خصوص حرفهایی را که زدیم اجرایی کردیم. دو خط مترو را بهرهبرداری کردیم. روزانه بیش از ۲.۵ میلیون مسافر در مترو داریم و با توجه به افزایش قیمت بنزین، ۱۵ درصد بار ترافیکی به عهده مترو و حمل و نقل عمومی افتاده است. برای بازسازی هزار دستگاه اتوبوس اعتبار گرفتیم و تلاش میکنیم تعدادی از این اتوبوسها را برقی کنیم؛ یعنی در عین بازسازی، تبدیل به اتوبوس برقی بشوند. تهران راهی جز اتوبوس برقی ندارد، کاهش آلایندگی برای خودرویی که روزانه ۵۰۰ کیلومتر تردد میکنند تنها با برقی شدن میسر است و باید به این سمت برویم.
وی افزود: برقی کردن در واقع همان سیستم شارژی است. اینها باطریهای لیتیومی نسل جدید هستند و برای خودروهایی که در سطح کلانشهرها تردد میکنند استفاده میشود. در مورد مترو، اوراق مشارکت را اشاره نکردم اگر موفق شوم که اوراق مشارکت در بودجه را لحاظ کنیم اینها هم منابعی هستند که به این موضوع اضافه میشوند. اینها در بودجه نمیآیند، اما جزو مواردی است که در حال پیگیری آنها هستیم.
حناچی تاکید کرد: موضوع توسعه حمل و نقل عمومی برای مقابله با ترافیک وآلودگی هوا یکی از راهبردهای استراتژیک ماست که در سطح شهر تهران که آن تعقیب میکنیم.
شهردار تهران در پایان درباره طرح ترافیک گفت: طرح ترافیک یک طرح کارشناسی است و هر اقدامی که در این طرح لازم است و منجر به بهتر شدن آن و تاثیرگذار شدن آن بشود، با تصویب شورای ترافیک تهران اجرا میشود.