در پی شیوع ویروس کرونا در چین اقتصاد دیجیتال در این کشور بیش از پیش توسعه یافته است و بسیاری از مردم با مراجعه به سایت های اینترنتی نیازهای روزمره خود را تامین می کنند.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری دانشجو، به نقل از رادیو بین المللی چین، همزمان با شیوع ویروس کرونا، در هفته طلایی عید بهار چین، مناظر شلوغ و پرجمعیت، مراکز خرید، رستورانها، سینماها و جاذبههای گردشگری ناپدید شد که نگرانی محافل خارجی را نسبت به رشد اقتصادی چین برانگیخت. اما در حقیقت، در حال حاضر شبکههای اینترنتی بسیار پیشرفته اقتصاد دیجیتال به ستون مهم تضمین فعالیت عادی اجتماعی چین تبدیل شده است.
به عنوان مثال اعضاء خانواده خانم هان شهروندی ساکن شهر پکن، از زمان شیوع کرونا، در خانه میمانند. خانم هان از طریق شبکه اینترنت خوراک و لوازم زندگی میخرد. همسرش به بازی با گوشی همراه و تماشای مجموعههای تلویزیونی مورد علاقه اش میپردازد و دخترش از طریق اینترنت در دورههای آموزشی شرکت میکند. زندگی خانواده خانم هان نمونهای کوچک از توسعه اقتصاد دیجیتال چین است. دادهها نشان میدهد که حجم اقتصاد دیجیتال چین در سال ۲۰۱۸ به ۳۱۳۰۰ میلیارد یوان رسیده که در مقام دوم جهان قرار دارد و ۳۴.۸ درصد تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل داده است.
بعد از شیوع کرونا، نقش اقتصاد دیجیتال در چین روشنتر شده است. در روزهای اخیر پایانههای تجارت الکترونیک چین برای تامین بازار در این زمان خاص نقش مثبتی ایفا کرده اند. در همین حال، ویدیو، پخش زنده، بازی متصل به شبکه و آموزشهای متصل به شبکه به طور چشمگیری توسعه یافته است.
توسعه سریع اقتصاد دیجیتال تا حد بزرگی تاثیر منفی شیوع ویروس را کاهش داده است. چین اطمینان دارد پس از پیروزی در مقابله با شیوع ویروس جدید، به توسعه باثبات و درازمدت اقتصادی خود ادامه خواهد داد.