معاونت آموزشی دانشگاه تربیت مدرس نحوه ادامه فعالیتهای آموزشی و برگزاری غیرحضوری کلاسها به صورت الکترونیکی تا پایان سال ۱۳۹۸ را در قالب یک اطلاعیه تشریح کرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، معاونت آموزشی دانشگاه نحوه ادامه فعالیتهای آموزشی و برگزاری غیرحضوری کلاسها به صورت الکترونیکی تا پایان سال ۱۳۹۸ را در قالب یک اطلاعیه تشریح کرد.
در این اطلاعیه آمده است: به استحضار عموم دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه میرساند؛ پیرو اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تعطیلی کلاسهای آموزشی برخی از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور و با هدف پیشگیری از گسترش ویروس کرونا، جلسه فوق العاده معاونت آموزشی با حضور رییس دانشگاه تشکیل و پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد؛ کلاسهای دروس نظری دانشگاه تربیت مدرس در نیمسال دوم ۹۹-۱۳۹۸ تا اطلاع ثانوی به صورت غیرحضوری و با بهره گیری از خدمات الکترونیکی برگزار شود و فعالیتهای جاری آموزش در سطح گروهها و دانشکدهها طبق تقویم دانشگاهی ادامه یابد.
بر این اساس، اهتمام ویژه به نکات مطرح شده در این اطلاعیه و اقدام فوری از سوی اعضای هیأت علمی و مدیران گروههای آموزشی پس از هماهنگی با معاونین آموزشی دانشکدهها الزامی است.
به منظور بهره گیری اعضای محترم هیات علمی از خدمات الکترونیکی دو گزینه انتخابی استفاده از "فضای درسی اختصاصی در سامانه یادگیری الکترونیکی (LMS) برای ارائه محتویات و همچنین خدمات آموزشی" و"برگزاری کلاس آنلاین از طریق نرم افزار وب کنفرانس Adobe connect "پیش بینی شده است.
بر اساس اعلام معاونت آموزشی کلیه اعضای هیات علمی که پیش از این موفق به ثبت فضای درسی اختصاصی نیمسال جاری خود در LMS شده اند، لازم است در اسرع وقت ضمن بازنگری در محتوای آموزشی تولید شده و با هماهنگی و اطلاع رسانی به دانشجویان هر درس نسبت به بارگذاری اطلاعات (فایل، صوت، تصویر یا فیلم و منابع کمک آموزشی) اقدام نمایند.
آن عده از اعضای هیأت علمی که صرفا" برای ارائه دروس نظری مقطع دکتری (PhD) با حداکثر تعداد ۷ دانشجو نیاز به برگزاری آنلاین کلاس خود وفق برنامه هفتگی نیمسال دوم گروه آموزشی را دارند، ضروری است ضمن اعلام درخواست خود، نسبت به برگزاری این کلاسها اقدام نمایند. برگزاری این کلاسها از طریق نرم افزار "Adobeconnect" امکانپذیر خواهد شد.
لازم به ذکر است اعضای هیات علمی که برای اولین بار مایل به استفاده از LMS هستند و نیز اعضای هیأت علمی که تمایل به استفاده از نرم افزار "Adobeconnect" را دارند میتوانند نسبت به ثبت درخواست استفاده از خدمات الکترونیکی از طریق نشانی http://oc.modares.ac.ir اقدام نمایند.
آن عده از اعضای هیأت علمی که موفق به برگزاری منظم کلاسهای نظری خود با استفاده از خدمات الکترونیکی تا قبل از پایان سال ۱۳۹۸ نشوند، لازم است برنامه کلاسهای جبرانی خود را به صورت فشرده و در چند نوبت در هر هفته در فاصله زمانی فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۹ تنظیم و ارائه نمایند، به گونهای که تعداد جلسات کلاسها در نیمسال تحصیلی وفق ضوابط به طور کامل برگزار شود.
شایان ذکر است اعضای هیات علمی برای اطلاع از نحوه ثبت درخواست استفاده از خدمات الکترونیک و نیز دریافت راهنمای آموزشی میتوانند به نشانی http://oc.modares.ac.ir مراجعه نمایند.
در خصوص استفاده از سایر زیرساختهای پیشنهادی برای ارائه دروس نظری بصورت مجازی پس از دریافت پیشنهادها و انجام بررسیهای کارشناسی، اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.
اعضای هیات علمی میتوانند از دهم اسفندماه برای طرح پرسش و رفع مشکلات احتمالی خود با کارشناسان پشتیبان در دفتر آموزشهای آزاد دانشگاه از طریق شمارههای تماس ۸۲۸۸۳۰۱۳، ۸۲۸۸۳۰۵۲ و ۸۲۸۸۳۰۹۹، ایمیل free-edu@modares.ac.ir و یا ارسال درخواست مستقیم از طریق چارگون به مدیر دفتر آموزشهای آزاد دانشگاه تماس حاصل نمایند. در صورت استمرار برگزاری کلاسها بصورت مجازی تا پایان ترم جاری، مشوق مناسبی برای اساتید عامل به آموزش مجازی پیش بینی شده است.
نحوه برگزاری واحدهای عملی دروس، متعاقبا و پس از بررسیهای لازم در ابتدای سال ۱۳۹۹ اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین در این اطلاعیه آمده است با توجه به شرایط حساس کنونی، اعضای هیأت علمی و گروههای آموزشی لازم است ضمن اطلاع رسانی دقیق در خصوص زمان و نحوه ارائه دروس نظری و انجام تکالیف، حتی الامکان با انعطاف و مدارا با دانشجویان رفتار نمایند.
گفتنی است این اطلاعیه صرفا" به منظور ارائه دروس نظری تا پایان سال ۱۳۹۸ صادر شده است. در صورت لزوم تداوم برگزاری کلاسهای نظری تا پایان نیمسال جاری، اطلاعیه تکمیلی در ابتدای سال ۱۳۹۹ منتشر خواهد شد.
همچنین به منظور آشنایی بیشتر اعضای هیات علمی با سیستم آموزش مجازی و طرح مشکلات احتمالی، در روز شنبه دهم اسفندماه کارگاه آموزشی حضوری (در ساعت ۱۰ صبح و تکرار آن در ساعت ۱۴) در محل سالن شورای آموزشی واقع در طبقه ۴ ساختمان معاونت آموزشی برگزار خواهد شد.