مدیریت و انجام کارهای مختلف در شرایط حساسی همچون شیوع ویروس کرونا سخت است، اما با بهرهگیری از برخی نرمافزارهای مدرن و کارآمد میتوان همچون حالات عادی آنها را مدیریت کرد.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، پیشرفت در فناوری بدان معناست که کنفرانسهای ویدئویی و اپلیکیشنهای دورکاری میتواند با اعتماد و دسترسی آسان و بالا در محیط کار مدرن به ویژه در شرایطی همچون شیوع ویروس کرونا که همه مجبور به نشستن در خانه هستند، مورد استفاده قرار بگیرند. این امر بنابر دلایل مختلفی اهمیت پیدا کرده است؛ این تکنولوژی نه تنها برای ایجاد انعطاف پذیری کارمندان دورکار، دارای چند شغل یا مدارس و دانشگاهها مناسب است، بلکه احتمال افزایش مشتریان از سراسر دنیا برای شرکتهای تجاری را نیز افزایش میدهد.
همچنین برگزاری ویدیو کنفرانس ها، مدیریت و بررسی وظایف بصورت آنلاین و بدون نگرانی، مشکلات ناشی ازسفرهای متعدد یا آلودگیهای زیست محیطی را نیز کاهش میدهد و امکان دسترسی را بالا میبرد؛ بنابراین بیاید استفاده از این فناوریها را یاد گرفته و آنرا جدی بگیریم و برای فعالیتهای بهتر از آن استفاده کنیم. این فناوریها دارای عناصر صوتی و تصویری مختلفی است، از جمله نمایشگرها، میکروفون و دوربین، بلندگوها، نرم افزارهای مخصوص هستند که در اینجا به معرفی چند نرم افزار کاربردی میپردازیم:
۱.Zoom این نرم افزار برای هر فردی که دورکاری می کند یا باید با اعضای تیمی از راه دور در تماس باشد مناسب است. Zoom اجزاه میدهد تا بتوانید جلساتی ساده و منظم را حتی در اتاق شخصی خود داشته باشید و به سرعت و آسان جلسه را با یک فرد یا گروه به اشتراک گذاشته و اعضای گروه را از راه دور از طریق این نرم افزار به ویدیو زنده متصل کنید. از ویژگیهای قابل ملاحظه این نرم افزار میتوان به میزبانی تا حداکثر ۱۰۰ شرکت کننده، جلسات گروهی و فردی، تعداد جلسات نامحدود، ویدیو و صوت HD، کنترل کردن میزبان و جلسات برنامه ریزی شده اشاره کرد.
۲. Google Hangouts این نرم افزار روشی ساده برای مخاطبین گوگل یا موارد خارج از شبکه شماست. این نرم افزار میتواند برای اهداف شخصی یا کاری مورد استفاده قرار بگیرد. از Google Hangouts میتوانید برای مکالمات فردی، جلسات گروهی، ویدیوهای ضبط شده و موارد دیگر استفاده کنید. از ویژگیهای به خصوص این نرم افزار میتوان به حداکثر ۲۵ شرکت کننده در ویدیو، مکالمات ویدیویی، صوتی و پیام رسان، ضبط جلسات و اشتراک گذاری صفحه اشاره کرد.
۳. UberConference نسحه رایگان این نرم افزار برای گروههای ۱۰ نفره یا کمتر ایده آل است. نسخه رایگان مدت زمان تماس ویدیویی شما را به ۴۵ دقیقه محدود میکند، بنابراین میتوانید برای جلسات کوتاهتر از آن استفاده کنید. UberConference امکان برگزاری جلسات نامحدود را به شما میدهد. از ویژگیهای برتر این نرم افزار میتوان به ضبط تماس، صدای با کیفیت بالا، اشتراک گذاری صفحه و استفاده آسان از آن در تلفن همراه نیز اشاره کرد.
۴. TrueConf Online TrueConf Online یک برنامه رایگان با حداکثر ۳ شرکت کننده در تماسهای ویدیویی است. این نرم افزار برای گروههای کوچک یا افرادی که به ابزاری ساده برای میزبانی جلسات یا همکاریهای کوچک نیاز دارند، فوق العاده است. ویژگیهایی مانند کنترل از راه دور نمایشگر برای افرادی که نیاز به حل مشکل دارند کمک کننده است. از ویژگیهای این نرم افزار میتوان به وجود گروههای کوچک و کیفیت ویدیویی بالا، اشتراک گذاری صفحه، انتقال پرونده و تخته سفید مجازی اشاره کرد.
۵. Skype این یکی از محبوبترین پلت فرم تماس ویدیویی است که میتوانید از آن برای اهداف شخصی و حرفهای استفاده کنید. این امر باعث میشود از هر جای دنیا با تیم و مشتریان خود از طریق تماس صوتی و تصویری (و همچنین تماس ویدیویی گروهی) ارتباط برقرار کنید. میتوانید پروندهها، تصاویر، اسناد و صفحه خود را با مخاطبین خود به اشتراک بگذارید. همچنین اسکایپ به شما امکان میدهد با تلفن همراه و تلفن ثابت آنها تماس برقرار کنید.
۶. Slack Slack یک برنامه ارتباطی دسک تاپ و موبایل است که به شما امکان میدهد تمام ارتباطات تیمی را مدیریت کنید. شما میتوانید بازخورد، یادداشتها، پروندهها، عکسها، فیلمها، پیامهای صوتی، نظرات در مورد پروژهها یا هر چیز دیگری را که میخواهید مستقیم با شخص موردنظر خود ارتباط برقرار کنید ارسال کنید همچنین میتوانید با برقراری تماس در کانالها حداکثر با ۱۵ نفر تماس داشته باشید. ویژگیهای Slack مانند تماسهای فردی و گروهی و همچنین امکان مکالمه متنی آن را به نرم افزاری کاربردی تبدیل کرده است.
۷. Clockify Clockify یک برنامه رایگان است که در آن میتوانید با مدیریت زمان تیم خود را رهبری کنید. شما با این برنامه قار خواهید بود تا فعالیتهای اعضا را بررسی کنید، پیشرفت آنها را ببینید و بهره وری را در چند هفته مشاهده کنید. این برنامه به شما امکان میدهد تا پروژههای نا محدودی را اجرا کنید و به شخص وظیفه مخصوص به او را اختصاص دهید، برای آنها زمان تعیین کرده و آنرا مدیریت کنید. همچنین در پایان با ارزیابی عملکرد هر فرد حقوق مناسب را برای شخص تعیین کنید. این برنامه بر روی Web, iOS, Android, Windows, Mac, Linux, Chrome, Firefox قابل اجرا است.
Trello.۸ با این برنامه میتوانید وظایفی را به اعضای گروه خود اختصاص دهید و پیشرفتهای آنها را کنترل کنید. این برنامه به شما کمک میکند یک دید کلی از کاری که میخواهید انجام بدهید داشته باشید و از قدم بعدی نیز آگاه باشید. این برنامه روی تلفنهای هوشمند نیز قابل نصب است.
Toggl.۹ Toggl یک برنامه مدیریت زمان است که به شما نشان میدهد که واقعاً چقدر زمان را صرف انجام کارها میکنید. این نرم افزار برای دورکاری طراحی شده تا اطمینان حاصل کنید که هزینههای مصرفی آنها دقیقا برای اهدافشان پرداخت شده و کمک میکند تا با دقت بیشتری در پروژههای آینده بازنگری کنید.
OpenProject.۱۰ OpenProject یک ابزار همکاری رایگان است که به شما و تیم شما اجازه میدهد مراحل اساسی مدیریت پروژه را بطور موثری طی کنید. این برنامه همه چیز را از تصور پروژه، تعریف و برنامه ریزی، راه اندازی و اجرای آن پوشش میدهد. این برنامه تنها از طریق وبسایت قابل دسترس است.
MS Office.۱۱ تقریبا هر کسبوکاری داشته باشید به مجموعه نرمافزارهای Office مایکروسافت نیاز دارید. Word، Excel، PowerPoint به جرات قدرتمندترین ابزارها در نوع خود هستند. از وقتی که مایکروسافت تصمیم گرفته همهی آنها را علاوه بر آنلاین، برای اکثر پلتفرمها عرضه کند، عرصه را بر دیگر رقبا بهشدت تنگ کرده.
Basecamp.۱۲ Basecamp یک برنامه آنلاین پیشرو است که به شما کمک میکند تا پروژهها و تیمهای خود را در یک مکان سامان دهید. این امکان را به شما میدهد تا یک پروژه را به بخشهای زیادی بشکنید و به اعضای تیم خود اختصاص دهید. این برنامه برای معلمان و دانش آ. l. وزان نیز مناسب است.
Yammer.۱۳ Yammer به شما کمک میکند تا با افراد و تیمهای مختلف در شرکت خود ارتباط برقرار کنید. این یک شبکه اجتماعی خصوصی است که فقط اجازه میدهد تا افراد شرکت شما وارد این شبکه شوند. این امر امکان ایجاد گروههای عمومی و گروههای خصوصی را فراهم میآورد. ایدهها، فایلها، فیلمها را به اشتراک بگذارید و مکالمه را شروع کنید.
Google Drive.۱۴ Google Drive یک جایگزین برای مایکروسافت آفیس است، اما برای دورکاری بسیار مفیدتر از رقیب MS است. اشتراک گذاری فایلها و ویژگیهای همکاری در Google Drive بسیار بهتر از آنچه در Microsoft Drive انجام میدهند، هستند. تنها نکته منفی این است که شما باید برای استفاده از Google Drive و Google Docs آنلاین باشید.