معاون وزیر علوم: بازگشایی دانشگاهها با تأخیر خواهد بود/ تحول در آموزش عالی با محوریت مهارت و هوش مصنوعی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در گفتوگویی تلوزیونی که با حضور ابوالفضل واحدی، معاون آموزشی وزارت علوم برگزار شد، جزئیات مهمی در خصوص زمان بازگشایی دانشگاهها و تحولات ساختاری آموزش عالی ایران مطرح شد.
بازگشایی دانشگاهها در مهرماه؛ تفکیک دانشجویان جاری و نوورود
به گفته واحدی، امسال به دلیل جنگ ۱۲ روزه اخیر، امتحانات پایان ترم با تأخیر برگزار شد و این موضوع تقویم آموزشی دانشگاهها را دستخوش تغییر کرد. وی توضیح داد: دانشجویان جاری از اواخر شهریور یا اوایل مهر سال تحصیلی خود را آغاز خواهند کرد. اما برای دانشجویان ورودی جدید (کارشناسی، ارشد و دکتری) با توجه به تعویق در زمان برگزاری کنکور و آمادهسازی سوابق تحصیلی، نتایج از نیمه مهرماه به بعد اعلام میشود و شروع سال تحصیلی این گروه از حدود ۲۶ مهرماه خواهد بود.
تحول محتوای درسی با محور مهارتآموزی و فناوری
واحدی در ادامه به یکی از چالشهای جدی نظام آموزش عالی به ضعف مهارتی فارغالتحصیلان اشاره کرد. او گفت در سالهای اخیر، تمرکز جدی بر ارتقای مهارتآموزی در دانشگاهها صورت گرفته است. در همین راستا، برنامههای درسی در رشتههای فنی و مهندسی بازنگری شده و دروسی مانند کاربینی، کارورزی و مهارتآموزی به سرفصلها اضافه شدهاند.
وی افزود همچنین مباحث هوش مصنوعی نیز وارد واحدهای درسی شده است؛ چرا که این فناوری بهعنوان یک ابزار قدرتمند در حال بازتعریف مشاغل و مهارتها در سراسر جهان است.
درصد آموزشها باید مهارتی شود
واحدی با اشاره به تکلیف قانونی برنامه هفتم توسعه گفت: بر اساس این برنامه، تا پایان دوره، ۴۰ درصد آموزشها باید بهصورت مهارتی ارائه شود. ما در حال مذاکره با دستگاههای مختلف هستیم تا زیرساختهای لازم برای آموزش عملی دانشجویان فراهم شود. قانون هم نهادهای مرتبط را به این همکاری مکلف کرده است.
آموزش عالی ایران در جایگاهی مناسب جهانی
وی با اشاره به وضعیت آموزش عالی ایران در سطح بینالملل افزود: کیفیت آموزش عالی کشور، طبق مستندات و گزارشهای جهانی، در وضعیت مطلوبی قرار دارد. بسیاری از دانشآموختگان دانشگاههای ایران در دانشگاههای برتر دنیا پذیرفته شدهاند و نقشهای مهمی در عرصههای علمی ایفا میکنند.
حرکت بهسوی آموزش هوشمند؛ تغییر پارادایم دانشگاهی
معاون وزیر علوم با تأکید بر ضرورت تحول ساختاری دانشگاهها گفت: با ورود هوش مصنوعی، بسیاری از نهادها دستخوش تغییر شدهاند و دانشگاهها نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. دیگر مدرک دانشگاهی تنها مسیر موفقیت نیست.
در بخش دیگری از سخنان خود، دکتر واحدی به ویژگیهای آموزش هوشمند از جمله امکان تولید محتوای آموزشی باکیفیت با استفاده از هوش مصنوعی و واقعیت افزوده؛ شخصیسازی فرآیند یادگیری برای هر دانشجو، با توجه به سرعت و توان یادگیری فردی؛ استفاده از دستیاران آموزشی هوشمند برای تقویت فرایند آموزش اشاره کرد.
وی تصریح کرد: اما تحقق آموزش هوشمند نیازمند زیرساختهایی است؛ از جمله پلتفرمهای آموزشی تخصصی، اینترنت پایدار و آموزش نیروی انسانی متخصص.
آمار داوطلبان و ظرفیتهای پذیرش در آزمونهای سال ۱۴۰۴
در پایان این گفتوگو، واحدی به آمار شرکتکنندگان در آزمونهای سراسری سال جاری اشاره کرد. طبق گفته وی در آزمون دکتری حدود ۱۴۰ هزار نفر شرکت کردند که پیشبینی میشود ۱۵ هزار نفر پذیرفته شوند.در آزمون کارشناسی ارشد نیز حدود ۴۰۰ هزار نفر شرکت کردند که ۱۳۵ هزار نفر پذیرش خواهند شد.در کنکور سراسری نیز ۸۵۲ هزار نفر شرکت داشتند و ۴۸۰ هزار نفر در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور پذیرفته میشوند.