به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت علوم، علی خاکی، صدیق معاون آموزشی وزارت علوم درباره تعطیلی آموزشهای الکترونیکی دانشگاهها در ایام نوروز ۱۴۰۰ اظهار داشت: امیدواریم آموزشهای حضوری دانشگاهها هر چه زودتر شروع شود، این موضوع آرزوی قلبی همه است چرا که آموزش الکترونیکی باید کمکِ آموزش حضوری باشد.
وی افزود: براساس شرایطی که پیشبینی میشود، تا پایان سال جاری آموزش به صورت حضوری نداریم. طبق مجوز اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا به وزارت علوم، کلاسهای عملی و آزمایشگاهها در شهرهای آبی و زرد به صورت حضوری برگزار میشود. تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا این بود که کلاسها باید برای دانشجویان بومی برگزار شود و دانشجویان غیربومی هم اگر بخواهند برای شرکت در کلاس به دانشگاه بیایند باید در اتاقهای تک نفره خوابگاهها اسکان یابند.
معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به مشکل اصلی بازگشایی آموزشهای حضوری، گفت: مشکل اصلی برای بازگشایی آموزش حضوری این است که دانشجویان از تمام نقاط کشور به یک دانشگاه میآیند و باید در خوابگاه متمرکز شده و بعد به شهرهای خود بازگردند. بنابراین، شیوع بیماری میتواند توسط این نقل و انتقالات افزایش یابد که در این زمینه ستاد ملی مقابله با کرونا در بازگشایی کلاسها احتیاط کامل میکند.
خاکی صدیق به مجازی بودن سومین ترم اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این شواهد، در شروع ترم جاری، شیوه آموزشها مجازی است و نحوه ادامه کلاسها بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ بستگی به شرایط، رعایت پروتکلها توسط مردم و کنترل بیماری دارد. با این حال، دانشگاههای ما آماده هستند و از این جهت مشکلی نیست، اما باید مجوز داده شود.
وی با بیان اینکه کلاسهای مجازی دانشگاهها در ایام نوروز ۱۴۰۰ تعطیل است، تاکید کرد: دانشگاهها، دانشجویان و اعضای هیئت علمی در زمینه آموزشهای الکترونیکی روی ریل قرار گرفتهاند و مشکل زیرساخت و آشنا نبودن استادان با نرمافزارها وجود ندارد. در نتیجه کلاسها در حال برگزاری است و نیازی به برگزاری کلاسهای مجازی در عید احساس نمیشود، چون ترم فعلی مانند ترمهای عادی در حال برگزاری است.
به گفته این مسئول وزارت علوم، کلاسها از نیمه دوم فروردین آغار میشود.
وی ابراز امیدواری کرد که بعد از تعطیلات بسیاری از کلاسها با توجه به شرایط حضوری برگزار شود.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه در نوروز ۹۹ اعضای هیئت علمی و کارشناسان دانشگاهها درگیر تولید محتوا بودند، افزود: اواخر فروردین ماه ۹۹ آموزش مجازی در دانشگاهها نهادینه شده بود، اما در برخی مناطق هم دانشگاههایی هنوز آموزش الکترونیکی را شروع نکرده بودند یا ضعیف عمل میکردند، چون بر این باور بودند که بیماری ادامه نمییابد یا شرایط سادهتر خواهد شد.
به گفته خاکی صدیق، شرایط به سمت عادی شدن میرفت، اما با پیکهای بعدی کرونا، مجوز حضور دانشجویان در دانشگاه صادر نشد. در طول چند ماه ابتدایی، ۱۰۰ هزار دوره آموزشی برای اعضای هیئت علمی برگزار شد که مستندات آن موجود است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر تاکید کرد: دانشگاهیان با جهادی که انجام دادند، اجازه تعطیلی آموزش در کشور ندادند. آموزش مجازی چالشهایی داشت و دارد چرا که دانشگاههای کشور از نظر زیرساخت، تجربیات و اعضای هیئت علمی همتراز نیستند.
معاون آموزشی وزارت علوم، ادامه داد: در برخی از دانشگاهها، آسیبها و مشکلاتی داشتهایم. وزارت علوم به عنوان سیاستگذار کلان در دانشگاهها در طول ۲ ترم گذشته نظرسنجیهای متعددی برای بررسی روند امور انجام داد. در این زمینه نزدیک به ۵۸۰ نظرسنجی در سطح کشور از استادان و دانشجویان صورت گرفت تا با دریافت بازخوردها، اصلاحاتی صورت بگیرد.
وی اظهار داشت: بنابراین در فروردین ماه امسال، نخستین دستورالعمل مربوط به امتحانات پایان ترم از سوی وزارت علوم به دانشگاهها با موضوع مجازی شدن ترم تحصیلی ابلاغ شد.
کلاسهای دانشگاهها باید حضوری برگزار بشن. واقعه دیگه خسته شدیم از این کلاسهای مجازی که هیچ بار علمی ندارن.