رئیس دانشگاه تهران با اشاره به پیش بینیهای صورت گرفته از تاثیر کرونا بر ثبت نام سال آینده دانشگاهها گفت: در برخی مناطق که دسترسی به اینترنت وجود دارد، آموزش مجازی موثرتر از آموزش حضوری است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت علوم، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در نشست مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با معاون اول رئیس جمهوری که امروز ۲۶ خرداد ماه ۹۹ در محل این وزارت برگزار شد، با اشاره به مزایای آموزش الکترونیکی گفت: افزایش ثبتنامها، کاهش هزینههای یادگیری، مزیتهای اقتصادی، افزایش دسترسی توسعه دانشگاه و حذف مرزهای جغرافیایی، تقویت مهارتهای دیجیتالی دانشجویان، کاهش مشکلات ناشی از کمبود اعضای هیئت علمی، رفع مشکلات کلاسهای شلوغ، کاهش هزینههای زیرساخت، بهبود جنبه دانشجو محوری آموزش، کاهش میزان تبعیض و بهبود زمان ماندگاری دانشجویان و رشد آماده فراغت تحصیلی از جمله مزایای استفاده از این نوع آموزش است.
آموزش مجازی موثرتر از آموزش حضوری
نیلی احمد آبادی درباره تاثیر آموزش مجازی در کشور مطرح کرد: تحقیقات نشان میدهد در مناطقی که دسترسی به اینترنت و امکانات وجود دارد، آموزش مجازی بسیار موثرتر از آموزش حضوری است و دانشجویان بین ۲۵ تا ۶۰ درصد منابع بیشتری جمع آوری میکنند در صورتی که برای کلاس حضوری فقط ۸ تا ۱۰ درصد منابع کلاس را جمع آوری میکنند. دلیل این مسئله آن است که دانشجویان در آموزش مجازی، ۴۰ تا ۶۰ درصد وقت کمتری نسبت به کلاس حضوری نیاز دارند و میتوانند با توجه به وقت خود مفاهیم درسی را انتخاب، چشم پوشی یا مطالعه مجدد کنند. با این وجود میزان تاثیر بستگی به زیرساخت و محیط فراهم شده برای آموزش دارد.
پیش بینی مشکلات آموزشی در ترم جدید تحصیلی
رئیس دانشگاه تهران در ادامه درباره تاثیر کرونا بر ثبت نام سال آینده دانشگاهها تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد معتقدند ثبت نام دانشجویان جدید در سال تحصیلی پیش رو با مشکل مواجه خواهد شد، ۴۶ درصد معتقدند دانشجویان داخلی و دانشجویان بین المللی با مشکل مواجه خواهند شد. دو سوم مراکز آموزشی اعلام کردند که دولت مربوطه با ایشان در جهت تدوین سیاست مبارزه با کرونا مشورت کرده است و حدود ۴۸ درصد دیگر نیز اعلام کردند که دولت از ایشان در جهت کاهش آثار کرونا حمایت میکند.
چالشهای اصلی آموزش مجازی
نیلی احمد آبادی با بیان اینکه اکنون چالش اصلی آموزش مجازی، نداشتن زیرساخت، مجوزها و نیز عدم دسترسی به مواد آموزشی است، در باره دیدگاه دانشگاهها نسبت به شرایط جدید اظهار کرد: تقریباً همه مراکز آموزش عالی اعلام کردند ویروس کرونا یادگیری و یاددهی را تحت تاثیر قرار میدهد که دو سوم این جمعیت آموزش از راه دور را جایگزین کردهاند. همچنین از دیدگاه همکاریها، ۶۴درصد دانشگاهها اعلام کردند که همکاریهای بین دانشگاهی تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است. نصف این جمعیت، تضعیف همکاریها را اعلام کردهاند. ۱۸درصد هم آن را باعث تقویت همکاریها دانستهاند. ۳۱ درصد نیز معتقدند که فرصتهای جدیدی در این حوزه ایجاد شده است. براساس بررسیها، بیشترین نگرش منفی در آسیا وجود دارد، زیرا ۸۵ درصد مراکز آموزش عالی معتقدند کرونا تاثیر منفی زیادی بر ثبت نامها خواهد داشت.
وی در ادامه سخنان خود به برخی از چالشهای دانشگاه در نیمسال جاری و ترم آینده در حوزه آموزش الکترونیکی اشاره کرد و گفت: آماده سازی ذهنی مدیران، اساتید و دانشجویان با توجه به وضعیت پیش آمده و اجرای آموزش از طریق الکترونیکی، انجام آموزشهای لازم به اساتید برای ارائه آموزش به شیوه الکترونیکی، توسعه زیرساختها و امکانات آموزش الکترونیکی، مشکلات دانشجویان در زمینه دسترسی به اینترنت، هزینه آن و سخت افزارهای مورد نیاز، تصمیمگیری در مورد مشکلات آموزشی دانشجویان مانند حذف ترم و درس، برگزاری کلاسهای عملی، آزمونها و ارزشیابی نهائی، دفاعیهها و چگونگی انجام رساله و پایان نامهها، بازگشایی خوابگاهها، شهریه دانشجویان و… از جمله چالش دانشگاهها در شرایط جدید است.
ایفای نقش دانشگاه در حوزه مسولیتهای اجتماعی
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اقدامات این دانشگاه در جهت مسئولیتهای اجتماعی گفت: اقدامات این دانشگاه در سه محور آموزش، بین الملل و پژوهش انجام شده که بر همین اساس در حوزه آموزش بیش از ۴۶۰ هزار کاربران آنلاین، بیش از ۳۷ هزار آرشیو قابل دانلود و به طور کلی ۴۲ هزار و ۴۰۸ کلاس آنلاین از ۱۰ اسفندماه تا ۱۰ خردادماه برگزار شده است.
اقدامات دانشگاه تهران در دوران کرونا
وی ادامه داد: مشارکت حداکثری اساتید و دانشجویان در اجرای برنامههای آموزش الکترونیکی، اینترنت رایگان و کمک مالی به دانشجویان در جهت خرید تبلت، آزمونها و ارزشیابی نهائی در مقاطع تحصیلات تکمیلی به شیوه غیر حضوری، کارشناسی حدود ۳۰٪ حضوری به کمک دانشگاه پیام نور، دفاعیهها به شیوه حضوری و الکترونیکی، بازگشایی خوابگاهها برای دانشجویان ارشد و دکتری، دانشجویان بین المللی مشابه دانشجویان ایرانی، آمادگی نسبتاً مناسب برای ارائه آموزش مجازی در نیمسال آتی صورت لزوم، بودجه و وضعیت مالی دانشگاه، با توجه به افزایش حقوق و دستمزد، پاداش بازنشستگی، کاهش درآمد دانشگاه، بودجه دانشگاه کسری در حدود ۸۰ میلیارد تومان از جمله برنامهها و اقدامات دانشگاه در دوران کرونا است.
نیلی احمدآبادی بیان کرد: در بحث آموزش نیز ایجاد شبکههای اجتماعی مرتبط با کرونا، تشکیل کارگروههای علمی و خوشههای تخصصی، ایجاد شبکه علمی مشترک با مشارکت مسئولان و صاحبنظران دانشگاه تهران، دانشگاههای بزرگ و دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برگزاری جلسات و نشستهای منظم در کارگروههای مختلف و ارسال گزارش جلسات به نهادهای بالادستی حسب نیاز صورت گرفت.
رییس دانشگاه تهران تصریح کرد: محورهای موجود در ایجاد شبکههای اجتماعی مرتبط با کرونا (خانواده تهران) شامل پژوهش و فناوری در موضوع کرونا، اقتصاد در دوران کرونا، امور اجتماعی در دوران کرونا، امور فرهنگی، هنری، سرگرمی، و ورزشی در دوران کرونا، کسب و کار و کارآفرینی است. همچنین محور کارگروهها و خوشههای تخصصی نیز مشتمل بر فعالیتهای پارک علم و فناوری دانشگاه، خوشه مشورتی اقتصاد کلان و سرمایه اجتماعی، کارگروه تشخیص و مقابله با ویروس کووید ۱۹ با رویکردهای بیوفیزیکی، کارگروه زیست حسگرها و کیتهای تشخیص ویروس کووید، کارگروه ارائه روشهای درمان و تولید واکسن برای ویروس کووید ۱۹، کارگروه سیستمهای هوشمند و آنالیز داده و کارگروه امنیت غذایی است.
مکاتبه با روسای بیش از ۴۰۰ دانشگاه همکار خارجی
وی با اشاره به اقدامات این دانشگاه در حوزه بینالملل ادامه داد: مکاتبه با روسای بیش از ۴۰۰ دانشگاه همکار خارجی، پیگیری وضعیت دانشجویان خارجی، هماهنگی برنامهها با دانشگاههای سطح یک در حوزه بین الملل، پیگیری وضعیت قراردادهای بین المللی و پیگیری وضعیت اساتید و دانشجویان در فرصت مطالعاتی اقداماتی بود که در این حوزه طی این مدت انجام شد.