به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، در دنیای کسبوکارهای اینترنتی، رپورتاژ آگهی یکی از قدرتمندترین راهکارها برای جلو زدن از رقبا، چه در سئو و چه در جذب مخاطب است (بد نیست مقاله رپورتاژ چیست نوین را هم مطالعه کنید). با توجه به اینکه خیلی از نویسندگان در مورد نوشتن یک رپورتاژ اصولی اطلاعات کافی ندارند، در این مقاله میخواهم به صورت خلاصه اما جامع، آموزش دهم که چگونه رپورتاژ بنویسیم. با من همراه باشید:
همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردم، هدف از نوشتن رپورتاژ، بهبود سئو سایت و همینطور جذب مخاطب است. با توجه به همین موضوع، نکاتی که در مورد نوشتن رپورتاژ در ادامه توضیح میدهم، هر دو این نکات را هدف قرار میدهد:
مهمترین موضوع در نوشتن رپورتاژ، جذب مخاطب است. مخاطبانی که با کلیک روی لینکهای مطلب باعث افزایش قدرت آن شده و با ورود به سایتتان، احتمال خرید را افزایش میدهند. برای جذب حداکثری مخاطب به این نکات توجه کنید:
اشتباه خیلی از وبمستران این است که در زمان نوشتن رپورتاژ، کلمه کلیدی برای آن انتخاب میکنند که هیچ شانسی برای سئو شدن در گوگل ندارد. مثلا برای رپورتاژ یک سایت فروش موبایل، کلمه "خرید موبایل" را در نظر میگیرند. در حالی که همین مقاله میتواند با کلمهای مثل "مقایسه برندهای موبایل" یا... در گوگل سئو شده و تعداد زیادی مخاطب جذب کند.
تعداد زیادی از مخاطبانی که قرار است به مقاله رپورتاژی شما سر بزنند، از داخل همان سایت یا سایتهایی هستند که مطلب در آنها منتشر میشود. جلب نظر این افراد در مرحله اول به کمک یک عنوان و بعد از آن تصویر جذاب امکان پذیر است. پس تا جای ممکن مقالهای بنویسید که به جای یک عنوان تبلیغاتی، عنوانی ترغیبکننده داشته باشد.
بعد از عنوان و تصویر، موضوعی که باعث میشود مخاطب تصمیم بگیرد متن رپورتاژ شما را بخواند یا نه، مقدمهای است که برای آن نوشتهاید. اگر بتوانید با یک مقدمه جذاب مخاطب را به خواندن کل متن ترغیب کنید، احتمالا به همان هدفهای اصلی که سئو و خرید محصول بود، میرسید.
البته کاربردی و جذاب بودن خود مقاله هم اهمیت خیلی زیادی در موفقیت یک رپورتاژ و هر محتوای متنی دیگری دارد. اگر دوست دارید با تکنیکهای تولید محتوا و اصول نوشتن مقالات جذاب و سرگرم کننده آشنا شوید، پیشنهاد میکنم نگاهی به سرفصل های دوره آموزش تولید محتوا سایت نوین داشته باشید.
مشکل بعدی که بارها در رپورتاژها با آن روبرو شدهام، وجود لینکهای خارجی اشتباهی است که به جای افزایش قدرت متن، باعث کاهش اعتبار آن میشوند. برای لینک سازی در رپورتاژ به این نکات دقت کنید:
ممکن است بعضی از وب سایتهای انتشار رپورتاژ، دست شما در دادن لینک به وب سایت خودتان باز بگذارند. اما این اصلا بهانه مناسبی نیست که زیاده روی کرده و تعداد زیادی لینک به خودتان بدهید. یادتان باشد که لینک سازی خارجی یکی از حساسیتهای گوگل است و میتواند باعث جریمه شما شود. در حال حاضر تعداد 3 لینک، عدد مناسبی است.
در هر وب سایتی، صفحاتی وجود دارد که روی چند کلمه کلیدی مختلف سئو شدهاند. در ادامه بعضی از وبمسترانی که میخواهند برای سایتشان رپورتاژ بخرند، تصور میکنند که لینک دادن با کلمات کلیدی مختلف به یک صفحه باعث سئو شدن آن روی همه کلمات میشود. در حالی که در اصل گوگل صرفا برای هر صفحه، اولین لینکی که در متن به آن داده شده را محسوب کرده و مابقی را بی اعتبار میکند.
اگر قرار است مقاله رپورتاژی شما روی کلمه کلیدی اصلی خودش در گوگل سئو شود، نباید با آن کلمه به وب سایتتان لینک دهید. البته که این کار باعث انتقال اعتبار زیادی به سایتتان میشود اما یادتان نرود که با انجامش، شانس سئو شدن رپورتاژ در گوگل و جذب مخاطب -که هدف اصلی بود- را بسیار کاهش میدهید.
چه بخواهیم و چه نخواهیم، احتمالا قرار است در یک رپورتاژ خدمات و محصولات وب سایت ما معرفی شوند. اما به نظر شما یک متن تبلیغاتی که به صورت مستقیم محصولات را معرفی میکند، برای مخاطب جذاب است؟ اصلا مخاطب با خواندن یک مقاله تبلیغاتی ترغیب به خرید یا حضور در وب سایت میشود؟ مطمئنا نه! پس برای اینکه به هدفهایمان برسیم، باید در رپورتاژ اعتمادسازی کنیم. چطور؟ در ادامه توضیح میدهم:
به جای اینکه به عنوان اول شخص به سراغ مخاطب رفته و دائما ویژگیهای محصولتان را به او یادآوری کنید، در نقش یک مصاحبه کننده وارد شده و با یکی از اعضای شرکتتان، مثل مدیر و... مصاحبه کنید. این مصاحبه برای اینکه بتواند اعتماد مخاطب را جلب کند، باید علاوه بر اشاراتی به محصول و خدمات، شامل یک سری نکات آموزنده، کاربردی، الهام بخش و... باشد.
هیچ چیزی مثل یک مقاله آموزشی نمیتواند باعث افزایش اعتبار شما در چشم مخاطب شود. اگر قرار است یک رپورتاژ در مورد لاستیکی که در سایت در معرض فروش قرار دادهاید، بنویسید، به جای فروش مستقیم آموزش دهید. مثلا این رپورتاژ میتواند یک راهنمای خرید لاستیک باکیفیت باشد که در میانه آنهم از شما به عنوان یک فروشنده با اعتبار نام برده میشود!
به جای اینکه بعد از انتشار رپورتاژ آن را به حال خودش رها کنید، آن را سئو کنید! چطور؟ مثلا میتوانید تعدادی بک لینک را به مرور برای صفحه رپورتاژ خودتان بخرید یا اینکه از همان سایت فروشنده رپورتاژ، یک سری لینک داخلی برای آن خریداری کنید!
به همین راحتی میتوانید با افزایش قدرت صفحه رپورتاژ، قدرت لینکهای خروجی آن -که به سایت شما داده شده- را افزایش دهید و همینطور احتمال ورود آن به صفحات اول گوگل را بالا ببرید.
نوشتن یک رپورتاژ باکیفیت و واقعی یک سری اصول واقعا مهم دارد که به هیچ عنوان نمیتوان آنها را در یک مقاله آموزش داد. اگر نیاز دارید به یک جواب حرفهای در مورد سوال «چگونه رپورتاژ بنویسیم» برسید، پیشنهاد میکنم به سری مقالات آموزش رپورتاژ آگهی در سایت نوین مراجعه کنید و به یک متخصص در این زمینه تبدیل شوید. همچنین برای دریافت مشاوره تخصصی خرید رپورتاژ آگهی میتوانید با شماره 41897070-021 تماس بگیرید.
امیدواریم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.