دبیر همایش بینالمللی کودکان استثنایی گفت: ۲۶۲ مقاله از داخل کشور و از کشورهای دیگری مانند آلمان و ترکیه ارسال شده که از این تعداد ۱۸۶ مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، همایش بین المللی کودکان استثنایی با رویکردهای نوین در روانشناسی، آموزشی و توانبخشی کودکان استثنایی در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.
عزیز حبیبی، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در مراسم افتتاحیه آنلاین این همایش گفت: دانشگاه محقق اردبیلی در مهر ماه ۱۳۵۷ فعالیتهای خود را با پذیرش حدود ۳۰ نفر دانشجو آغاز کرده و هفته آینده این دانشگاه وارد چهل و سومین سال فعالیت خود خواهد شد.
حبیبی اضافه کرد: دانشگاه محقق اردبیلی برای اولین به رتبه بندی تایمز ۲۰۲۱ دانشگاههای برتر جهان باکسب رتبه سوم دانشگاههای جامع کشور وارد شد که در سال ۲۰۲۱ تعداد ۴۷ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع ۱۵۲۷ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است که دانشگاه محقق اردبیلی به شایستگی در رتبه بندی جهانی در بازه ۸۰۰-۶۰۱ جهانی و در بین دانشگاههای جامع کشور به همراه دانشگاههای کردستان، تبریز، شهید بهشتی و یاسوج رتبه سوم، در بین دانشگاههای تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رتبه هفتم و در بین کل دانشگاههای کشور رتبه یازدهم را کسب کرده است.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه رشد علمی دانشگاه محقق اردبیلی ۵۸ درصد است در حالی که میانگین رشد علمی کشور ۱۳ درصد است، تصریح کرد: کسب موفقیتهای ملی و بین المللی این دانشگاه مرهون زحمات همکاران در ادوار مختلف دانشگاه است.
وی گفت: برگزاری همایشهای علمی در سطح ملی و بین المللی علاوه بر تاثیرگذاری در توسعه علوم موجب ترغیب پژوهشگران و اساتید برای انجام کارهای پژوهشی و علمی میشود.
محمد نریمانی، رئیس همایش بین المللی کودکان استثنایی با بیان اینکه برگزاری چنین همایشهایی باعث اثرگذاری در گسترش علوم انسانی در کشور و فراملی میشود، تصریح کرد: مجوز برگزاری بین المللی این همایش در سال ۱۳۹۷ از هیات امنای دانشگاه دریافت شد و این همایش قرار بود به صورت حضوری در اسفند ۹۸ برگزار شود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا به شهریور ماه موکول شد و این همایش به صورت آنلاین در حال برگزاری است.
وی با بیان اینکه برای «همایش بین المللی کودکان استثنایی» ۲۶۲ مقاله از داخل کشور و از کشورهای دیگری مانند آلمان و ترکیه ارسال شده بود، ادامه داد: ۱۸۶ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که ۳۲ مقاله به صورت سخنرانی در سه پنل ارائه شده و بقیه به صورت پوستر یا در مجموعه مقالات چاپ خواهد شد.
نریمانی افزود: روانشناسی و رویکردهای آموزشی نوین در کودکان استثنایی، روانشناسی و کودکان کم توان ذهنی، روانشناسی و کودکان با مشکلات شنوایی، روانشناسی و کودکان با مشکلات بینایی، روانشناسی و کودکان با ناتوانی یادگیری خاص، روانشناسی و کودکان بیش فعال و کمبود توجه، روانشناسی و کودکان اوتیسم، روانشناسی و کودکان تیز هوش، روانشناسی و کودکان با معلولیت چندگانه، روانشناسی و کودکان با اختلالات رفتاری- هیجانی، روانشناسی و کودکان با اختلالات ارتباطی، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی در مدارس عادی (آموزش تلفیقی)، توانبخشی کودکان کم توان ذهنی، توانبخشی کودکان با مشکلات بینایی، توانبخشی کودکان با مشکلات شنوایی، توانبخشی کودکان با معلولیت چندگانه و شدید، توانبخشی (کار درمانی) کودکان استثنایی با معلولیتهای حرکتی، توانبخشی (گفتار درمانی) کودکان استثنایی و توانبخشی افراد با مشکلات روانی – هیجانی و عاطفی محورهای این همایش هستند.
غلامعلی افروز، دبیر علمی همایش بین المللی کودکان استثنایی و رئیس انجمن کودکان استثنایی ایران هم که به صورت آنلاین در همایش حضور داشت، گفت: فلسفه خلقت بر زوجیت و تفاوتهای فردی استوار است و هیچ دو انسانی مشابه هم نیستند.
وی با بیان اینکه خداوند همه آفریدهها را در کمال زیبایی آفریده است، تصریح کرد: اگر برخی انسانها دچار آسیب میشوند باید دنبال علل و ریشهها باشیم.
افروز ادامه داد: وقتی تفاوتها معنادار شوند، بحث کودکان استثنایی شروع میشود و یکی از شاخصههای نظامهای آموزشی دنیا کودکان استثنایی هستند.
این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: تفاوتها دو نوع برون فردی و درون فردی است و معلمان و مربیان باید به تفاوتهای درون فردی توجه کنند.