شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اصفهان در نامهای به استاندار این استان نکاتی را درباره آموزش مجازی در دانشگاهها مطرح و اعلام کرد که آموزش مجازی کیفیت آموزش حضوری را ندارد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اصفهان در نامهای به عباس رضایی، استاندار اصفهان نکاتی را درباره آموزش مجازی و مشکلات آن در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید مطرح کرد.
در این نامه آمده است:
نظر به اینکه این روزها کشور با بحران ویروس منحوس کرونا دست و پنجه نرم میکند و کماکان نیز این بحران ادامه دارد و با توجه به نظرات کارشناسان مبنی بر ماندگاری این ویروس تا ماههای آتی و نیزاینکه دانشگاه و کلاس درس جزء مکانهای با ریسک بالا، در تشدید این همه گیری بی تأثیر نیست، برآن شدیم تا طبق رسالت همیشگی بسیج دانشجویی، دغدغهها و مسائل دانشجویان را که از طرق مختلف به سمع و نظر این مجموعه رسیده است، به جنابعالی یادآور شویم و امیدواریم تا تعامل و همکاری و احترام متقابل آن مجموعه به نظرات دانشجویان، که دانشگاه بی آنان محیطی سرد و خاموش است، موجب رفع این مشکلات و خشنودی دانشجو شود.
در ذیل موارد مختلف را در آستانه شروع سال تحصیلی که دغدغه اصلی دانشجویان است، به سمع و نظر میرسانیم:
۱- وقت کم آموزشی در سامانههای آموزش مجازی با توجه به زیرساخت ها، عدم برنامه ریزی دقیق از سوی دانشگاه ها، مشکلات زیرساختی کشور در آموزش تحت وب، هزینههای بالای مصرف اینترنت، عدم دسترسی همه دانشجویان به امکانات یکسان یا حداقلی و ... بر آلام این شیوه آموزشی و افت فراوان کیفیت آن میافزاید.
عدم استفاده منسجم استادان از یک سامانه آموزشی، پراکندگی تعامل میان استاد و دانشجو در شبکههای مجازی مختلف اعم از تلگرام، واتساپ و ...، عدم پاسخگویی و دسترسی دانشجویان تحصیلات تکمیلی به برخی استادان جهت انجام پروژهها و نقصهای فراوان سامانههای دانشگاه ها، مشکلات عدیدهای را به وجود آورده است که نیازمند مدیریت و برنامه ریزی دقیق در این زمینه است.
توصیه میشود به این نکته دقت شود که آموزش مجازی هیچگاه جای آموزش حقیقی را نمیگیرد و نباید این حقیقت را فراموش کرد که تعامل استاد و دانشجو هیچ گاه در این عرصه، با کیفیت پیشین محقق نخواهد شد.
فراموش نشود که آموزش مجازی برای پر کردن خلأ احتمالی ناشی از ویروس کرونا در کوتاه مدت ساماندهی شد و این امر در دراز مدت، برخلاف آنکه عدهای آن را درگاه ورود به آموزش الکترونیک میدانند، ابدا اینگونه نیست و قتلگاه سوادآموزشی دانشجویان را رقم میزند.
۲- عدالت آموزشی و ملاک توسعه پایدار
تفاوت در نوع دانشگاهها و ظرفیت دانشجویی و مالی آنها سبب شده است که تفاوت چشمیگیری در مدل و شیوه آموزش به وجود بیاید و عدالت آموزشی بیش از همه زمنها به دست فراموشی سپرده شود که نکتهای قابل تأمل است.
۳- اخیرا و با توجه به سخنان و بخشنامههای مسئولان بالادستی کشور و گزارشهای مختلفی که در رسانهها منتشر میشود، اینگونه برداشت میشود که دولت و وزارت علوم قصد ادامه همین شرایط نامطلوب آموزشی را دارند و این امر آموزش را فدای سیاست و گزارشهای مرئوسان به روسا میکند که خلاف اخلاق و عدالت و آرمانهای جمهوری اسلامی است؛ لذا ظاهرا گزارشهایی ناصواب و ناقص از سوی برخی دانشگاهها مبنی بر حضور جمعی دانشجویان با آمارهای بالا در کلاسهای درس تحت شبکه اینترنتی نظیر مشارکت بالا در کلاسها به وزارتخانه میرسد که این امر غلط باعث خطای راهبردی مسئولان در تصمیم گیری صحیح برای تعلیم و تربیت میشود و لازم است به این نکات دقت شود که اولا حضور دانشجویان در کلاسهای مجازی نه از روی کیفیت که از سر ناچاری و ترس از حذف درس یا کسر نمره است و بدیهی است که همه میدانند افت شدید کیفیت آموزشی قابل اغماض و چشم پوشی نیست و باید برای آن چارهای اندیشید.
۴- دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این روند آسیب جدی دیده اند و در دسترس نبودن منابع در همه شهرها برای دانشجویان خوابگاهی، عدم دسترسی به استاد و عدم پاسخگویی از راه دور استادان، هزینههای ایاب و ذهاب متوالی و ... باعث شده است تا پروژهها و پایان نامههای این دانشجویان مغفول بماند.
۵- برگزاری کلاسهای عملی با گذشت ۶ ماه از درگیری کشور با همه گیری بیماری کرونا هنوز در هالهای از ابهام است و لازم به ذکر است که «برگزاری کلاس عملی مجازی» از حیز انتفاع ساقط است. هدف از برگزاری کلاسهای عملی و کارگاه ها، آشنایی ملموس دانشجو با ابزار و وسایل و کار کردن با آنهاست و برگزاری به روش مجازی با کلاسهای تئوری تفاوت چندانی ندارد که دانشجویان رشتههای فنی را به شدت آسیب پذیر کرده است.
۶- عدم برنامه ریزی دقیق در برگزاری امتحانات چه در تاریخ برگزاری آنها و چه در نحوه برگزاری آنها سبب سردرگمی دانشجویان شده است. همانگونه که پیشتر ذکر شد عدم استفاده جامع از سامانههای دانشگاه و روی آوردن برخی استادان به شبکههای مجازی باعث تفاوت در نحوه برگزاری امتحانات مختلف شده است که خود آسیب جدی است. همچنین برگزاری امتحان در هر قالبی تنها با این دیدگاه که دانشجو نباید تقلب کند و نادیده گرفتن حقوق دانشجو در امتحان نیز مورد بعدی است که نیاز بود یادآوری شود؛ لذا در نحوه برگزاری امتحانات و طراحی سوالات، زمان بندی مناسب برای پاسخگویی به هر سوال و بستر برگزاری امتحانات نیاز به تدوین یک شیوه نامه دقیق دارد که هم سلامت آزمون را حفظ کند و هم حقوق دانشجو را مدنظر قرار دهد.
۷- عدم تناسب شهریههای دریافتی دانشگاهها با آموزش مجازی ارائه شده و دروس عملی و گارگاهی که با توجه به کیفیت پایین آموزشی و همچنین عدم حضور دانشجو در کارگاه و آزمایشگاهها انتظار میرود که شهریه کمتری نسبت به آموزش حضوری دریافت شود.
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اصفهان حمایت همه جانبه خود را از سیاست گذاریهای کلان کشور و تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا اعلام میدارد و همچنین پیگیر مطالبات، مشکلات و دغدغههای دانشجویان است؛ لذا پیشنهاد ما این است که جلسهای با حضور نمایندگان تشکلهای دانشجویی برای احصای هرچه بهتر مشکلات و ارائه راهکارها و کم کردن حجم مشکلات برگزار شود.