بهروز ساری صراف، رئیس دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: چنانچه میدانیم یخ زدگی هواپیما در مسیرهای پروازی در طول سالهای اخیر یکی از عوامل مخاطرات پرواز هواپیما بوده و عامل سقوط در بعضی رخدادهاست.
ساری صراف در ادامه با تاکید بر اینکه بر اساس نتایج تحقیقی در این دانشگاه، آزمایشگاه دادههای ماهوارهای دانشگاه تبریز توانایی تشخیص مخاطره آب و هواشناسی یخ زدگی هواپیما را دارد، تصریح کرد: با استفاده از دادههای ماهوارهای لحظهای که توسط این آزمایشگاه دریافت میشود و نیز با الگوریتمهای هوش مصنوعی که در این آزمایشگاه به دست آمده است، این توانایی را داریم که بتوانیم قبل از پرواز مخاطره یخ زدگی هواپیما را به صورت نقشههای ژئو دیتابیس در اختیار کادر پرواز، یا مهندسین پرواز شرکتهای هواپیمایی قرار دهیم.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه کادر پرواز منابع اطلاعاتی خودشان را دارند، این دادهها و اطلاعات بدست آمده در آزمایشگاه دادههای ماهوارهای میتوانند به عنوان منابع اطلاعات کمکی مورد استفاده قرار گیرد، یکی از ثمرات و کاربردهای تشخیص مخاطره یخ زدگی برای خلبان و شرکتهای هواپیمایی صرفه جویی میلیونها دلار در مصرف سوخت در طول یک سال است.
ساری صراف اظهار کرد: دادههای مورد استفاده در این تحقیق با استفاده از دادههای حاصله در این آزمایشگاه و مقایسه آن با پایگاههای داده آب و هوایی بین المللی به دست آمده است.
لازم به ذکر است، یافتههای فوق با استفاده از تحقیقات عزیزاده، دانشجوی دکتری به راهنمایی هاشم رستم زاده و مشاوره علی محمدخورشیددوست به دست آمده است.