پژمان خدایگان، رئیس هیأت مدیره واحد فناور زیست فناور گستر روناک دانشگاه ولیعصر رفسنجان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو در خصوص اقدامات این واحد گفت: از آنجایی که از سال ۱۳۷۹ در مقطع کارشناسی ارشد در حوزه کنترل بیولوژیک فعال بوده و با نخستین شرکت تولید کننده محصولات بیولوژیک (تلفیق دانه) در ارتباط بودم، همواره در این زمینه مطالعه داشته و به صورت محدود فعالیتهایی در سطح آزمایشگاه انجام میدادم. از سال ۱۳۹۵ با پذیرش یک دانشجوی دکتری که قبلا سابقه مؤثری در این زمینه داشت، ایده تولید تجاری این محصولات شکل گرفت و با همکاری ایشان به سرعت مراحل رشد، طی شد. در فرآیند تجاریسازی، جهت تشکیل تیم قدرتمند که همه جوانب کار را پوشش دهد با شرکتهای دیگری قراداد مشارکت تدوین شده و محصولات شرکت روناک با همکاری شرکت دانش سبز ماهان در زیر مجموعه بزرگی تحت عنوان ماتیلدا، وارد بازار گردید.
خدایگان اضافه کرد: از زمستان سال ۱۳۹۵ در مرکز رشد مستقر شده و بلافاصله اقدام به پیادهسازی ایده نمودیم. در این زمینه چند نوبت تلاش شده و راههای مختلف امتحان گردید و البته منجر به شکست بود. پس از کسب چندین تجربه ناموفق، با تشکیل تیم کاری زبده شامل شرکت فعال و متخصص در بازاریابی و فروش، تیم قدرتمند تحقیق و توسعه متشکل از دانشآموختگان کشاورزی و بهرهگیری از توان دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه، چهارچوب دقیق و صحیح کار به خوبی تشکیل شده و همه ابعاد مورد نیاز را پوشش داد.
رئیس هیأت مدیره واحد فناور زیست فناور گستر روناک در خصوص مهمترین هدف از تاسیس شرکت را تلاش برای ارتقا دانش کشاورزی، تولید ثروت و به کارگیری دانش آموختگان دانست و گفت: محصولات فعلی این شرکت کودهای زیستی است که براساس فرمولاسیون هوشمند آهسته رهش ترکیببندی شده است. این فرمولاسیون کاملاً به روز بوده و کودهای تولید شده اثرات شگرفی بر محصولات مختلف کشاورزی دارند. این محصولات مناسب برای تولیدکنندگانی است که به سلامت گیاه اهمیت داده و خواهان کاهش هزینههای تولید، تهیه گیاهان ارگانیک و دوست دار محیط زیست هستند.
وی اظهار کرد: محصولات آپارتمانی این شرکت بسیار مناسب برای گیاهان خانگی بوده و با کاربرد آنها هیچ ماده آلاینده و خطرناکی به محیط زندگی وارد نمیشود. با وجود اینکه شرکت ما نوپا بوده و سابقه فعالیت گستردهای ندارد، برنامههای تنظیم شده برای توسعه، جذب مشتری، تحقیق و سایر عوامل مؤثر در حوزه کسب و کار دانشبنیان به خوبی و براساس طرح کلی ترسیم شده، در حال اجرا است.
خدایگان تاکید کرد: بازار این محصولات بسیار گسترده است به گونهای که تنها ۳ درصد از مصرف کودهای کشاورزی در ایران به مجموع کودهای آلی و زیستی اختصاص دارد. استراتژی شرکت ما یافتن و ایجاد ارتباط با مصرف کننده نهایی (end user) یعنی تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در هر سطحی است. این استراتژی با حذف واسطهگری، قیمت نهایی نهادهها را کاهش داده و تضمین کیفیت را نیز سبب میگردد. در مواردی که این امکان فراهم نیست، شرکتهای توزیع کننده نهادههای کشاورزی، فروشگاههای آنلاین و فروش مستقیم در فضای مجازی، راهکار ما برای رساندن نهاده به دست تولید کننده محصولات کشاورزی یا پرورش دهنده گیاهان زینتی است.
رئیس هیئت مدیره واحد فناور روناک درباره سرمایه اولیه برای شروع فعالیتها افزود: سرمایه اول ۳۰۰ میلیون ریال بوده است. به فراخور گسترش فعالیتها این مقدار سرمایه افزایش یافته و ساختار مالی کاملی در شرکت شکلگیری است. عدم آشنایی با قوانین مرتبط با تجارت و بازار مهمترین چالش پیش روی هر شرکت نوپایی است. یک اشتباه استراتژیک در ذهن اغلب نواندیشان، مشترک است. اغلب براساس توان و دانش خود یک ایده محوری را پرورش داده و اقدام به تولید مینمایند. در حالیکه لازم است تا ابتدا نگاهی به نیاز بازار داشته و براساس درخواست بازار، اقدام به ایدهسازی و تولید کنند.
وی در خصوص تمایل به جذب سرمایه گذار برای مشارکت در تولید و توسعه محصولات تولیدی شرکت گفت: در اختیار داشتن سرمایهگذار یکی از اصول اولیه تولید و تجارت است. سودآوری بالای نهادههای کشاورز و زمینه مناسب صادرات اغلب این تولیدات جذابیت فراوانی برای سرمایه گذاران خواهد داشت. گرچه سرمایه گذاری نیز مانند تولید یک فعالیت دانش محور و کاملا تخصصی بوده و بازار ما از این منظر فقیر است. مرکز رشد دانشگاه همواره تلاش دارد تا همه شرکتهای مستقر، امکان بالندگی را داشته باشند. انجام دورههای مختلف آموزشی و همراهی با شرکتها در مسیر تجاری سازی از مهمترین فعالیتهای مرکز رشد است.